Azt követően, hogy a Kormány eltörölte az üzemanyagok ársapkáját, a taxis szervezetek (City Taxi, 6x6 Taxi, Főtaxi, NSZ, Főtaxi, OTSZ, Taxi 4) díjemelésre vonatkozó javaslattal fordultak a Fővárosi Közgyűléshez.
Az ársapka eltörlése ugyanis érezhető és nem kigazdálkodható költségemelkedés a taxisok számára - olvasható a Főpolgármesteri Hivatal közleményében.
Az ártörvény alapján a Közgyűlés jelenleg vagy fix tarifát vagy maximált árat határozhat meg, miközben más nagyvárosok, így például Bécs példája azt mutatja, hogy a sávos (minimum és maximum árat meghatározó) hatósági árszabályozás egyszerre tudja biztosítani az árak és a szolgáltatási színvonal versenyét.
A főváros vezetése a magas inflációra és a gyorsan változó gazdasági környezetre tekintettel a fogyasztók és a piac érdekeinek védelme mellett indokoltnak tartja az árszabályozás rugalmasabbá tételét, és ennek érdekében támogatja az úgynevezett bécsi modell bevezetését.
Ebben az esetben a hatósági árat középárnak tekintve attól felfelé és lefelé is 10 százalékkal lehetne eltérni. Ehhez a változtatáshoz ugyanakkor az ártörvény módosítása szükséges, amelyet felterjesztési jog gyakorlása keretében tud kezdeményezni a Fővárosi Önkormányzat.
A taxisoknak ez nem tetszik
A vg.hu arról ír, hogy taxis érdekképviseletek és gazdasági szereplők levélben fordultak a miniszterelnökhöz és több miniszterhez annak érdekében, hogy a budapesti taxiközlekedésben a hatósági ár megmaradjon. Azt írták, az elmúlt időszakban több törekvés is látszott arra, hogy a hatósági árakat szabad vagy részben szabad piaci ár váltsa fel.
Ezt azonban a taxisok elutasítják, ezért a személytaxis ágazat túlnyomó részét tömörítő érdekképviseletek és gazdasági szereplők hétfőn levelet küldtek Orbán Viktor miniszterelnöknek, Rogán Antal Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszternek, Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszternek és Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszternek, amelyben azt kérték, a kormány támogassa, hogy a budapesti taxiközlekedésben - az árak megállapításáról szóló törvényben meghatározott - hatósági ár megmaradjon - idézi az MTI a cikket.
A levélben a taxisok a törekvésüket azzal indokolják, hogy a szabályozás 2013-as bevezetése óta számos téren jótékony hatást fejtett ki. Az érintett személytaxis vállalkozók bevonásával készült egy felmérés is, amely alapján 80 százalék feletti a támogatottsága a rögzített hatósági árnak.
A levelet mások mellett aláírta a 6x6 Taxi Kft., a Best Taxi, a BKIK, City Taxi Szövetkezet, a Debrecen City Taxi, a Dunaújváros Főtaxi, a Főtaxi, a független szolgáltatók képviselője, az Országos Taxis Szövetség, a Taxi 4 Kft. és a Taxisok Világa magazin is.