Az Orbán Viktor által aláírt és a szerdai Magyar Közlönyben kihirdetett rendelet első pontja kimondja, hogy az e rendelet hatálybalépését megelőző napon hatályos és alkalmazandó hatósági ár nem vezethető ki.
A rendelet második pontja, hogy a települési önkormányzat az (1) bekezdés szerinti hatósági ár mértékét megváltoztathatja, azzal, hogy rögzített hatósági ár alkalmazása helyett legmagasabb hatósági ár nem alkalmazható.
Az ügy előzménye, hogy épp szerdán jelent meg a hír, hogy a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén jóváhagyta az egységes taxistarifa, vagyis az alapdíj, a távolsággal arányos egységdíj és az idővel arányos egységdíj 10-10-10 százalékos emelését márciustól. A főváros úgy érvelt, hogy bár az ártörvény alapján a Közgyűlés jelenleg vagy fix tarifát vagy maximált árat határozhat meg, miközben más nagyvárosok, így például Bécs példája azt mutatja, hogy a sávos (minimum és maximum árat meghatározó) hatósági árszabályozás egyszerre tudja biztosítani az árak és a szolgáltatási színvonal versenyét.
A taxis érdekképviseletek részéről viszont azonnal megjelentek azok a vélemények, miszerint ez nem előnyös szabályozás számukra. Azt írták, az elmúlt időszakban több törekvés is látszott arra, hogy a hatósági árakat szabad vagy részben szabad piaci ár váltsa fel. Ezt azonban a taxisok elutasítják, ezért a személytaxis ágazat túlnyomó részét tömörítő érdekképviseletek és gazdasági szereplők hétfőn levelet küldtek Orbán Viktor miniszterelnöknek, Rogán Antal Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszternek, Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszternek és Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszternek, amelyben azt kérték, a kormány támogassa, hogy a budapesti taxiközlekedésben - az árak megállapításáról szóló törvényben meghatározott - hatósági ár megmaradjon.
A rendelet azt jelenti a gyakorlatban, hogy a taxisok levélben megfogalmazott kérése célt ért.
Címlapkép forrása: MTVA/Bizományosi: Róka László