Az Európai Bizottság tavaly felvázolta az uniós költségvetési szabályok átalakítására vonatkozó elképzeléseit, amelyekben a gazdasági és pénzügyi válság óta a legnagyobb horderejű reformot irányozza elő. Az elképzelések előzménye egy sor olyan gazdasági sokk volt, amely gyors, erőteljes és egyes esetekben példa nélkül álló szakpolitikai választ kívánt. Az EU ideiglenesen lazított a költségvetési szabályain, hogy mozgásteret adjon a kormányoknak ahhoz, hogy reagáljanak a Covid19-világjárvány és az Ukrajna elleni orosz háború következtében felmerült súlyos gazdasági és társadalmi problémákra.
Ez a megközelítés be is vált. A nemzeti és uniós szintű gazdasági támogatási intézkedéseknek köszönhetően emberek milliói tarthatták meg az állásukat, a vállalkozások pedig folytathatták tevékenységüket.
Ez a siker természetesen nem feledtetheti, hogy a hosszabb időn keresztül nyújtott költségvetési támogatás súlyos következményekkel jár. Az államadósság nőtt, egyes esetekben rendkívül magas szintre.
Erre a helyzetre most megoldást kell találnunk. Rendezett államháztartás nélkül nincs tartós gazdasági növekedés.
Ha a kedvező időszakokban költségvetési tartalékokat képezünk, akkor jobban tudunk reagálni a jövőbeli válságokra.
A következő évtizedre vonatkozó gazdasági és költségvetési előrejelzések fényében különösen fontos a közpénzekkel való felelős gazdálkodás. Sok közös kihívással kell szembenéznünk. A zöld és digitális átállás, valamint Európa biztonsági képességeinek megerősítése jelentős és tartós állami beruházásokat igényel. A rekordalacsony kamatlábak évtizede után valószínű, hogy a következő években kedvezőtlenebbül alakulnak majd a finanszírozási feltételek. Egyre szembetűnőbb a társadalom elöregedésének az államháztartásra gyakorolt hatása is.
Ahhoz, hogy Unió-szerte biztosítani lehessen a közpénzekkel való felelős gazdálkodást, elengedhetetlenek a hiteles költségvetési szabályok, amelyekhez egyrészt a szabályok betartásának vállalása, másrészt a végrehajtást szolgáló megfelelő eszközök társulnak.
A Bizottság ezért előterjesztette a lehetséges szabályokra vonatkozó konkrét elképzeléseit, négy fő elvből kiindulva.
- Először is: az egyenmegoldások nem működnek. Az Unió mind a 27 tagállamában más és más a költségvetési helyzet, különböznek a kihívások, és eltérőek a gazdasági kilátások is. Az azonos célokat kitűző és egyforma ütemű költségvetési kiigazítást előíró szabályok nem optimálisak, és nem is számíthatnának széles körű elfogadásra. Az új szabályozási keret differenciált megközelítést alkalmaz: figyelembe veszi, hogy az adott ország milyen államadóssággal kapcsolatos problémákkal küzd, és ennek alapján határozza meg a megfelelő kiigazítási pályát.
- Másodszor: kulcsfontosságú a nemzeti felelősségvállalás. Minden tagállamnak magának kell kidolgoznia – a világos és átlátható uniós szabályozási kereten belül – az államadósság fenntarthatóságát biztosító középtávú költségvetési és gazdasági stratégiáját.
- Harmadszor: a reformok és a beruházások egyaránt elengedhetetlenek. A legjelentősebb államadósság-rátákkal rendelkező uniós tagállamok némelyikének költségvetése következetesen alacsony elsődleges hiányt mutatott. Az alacsony gazdasági növekedés miatt azonban az adósság szintje tartósan magas maradt. Ezért minden komoly adósságcsökkentési tervnek szerves része kell legyen a növekedés fellendítését célzó reformok és beruházások megvalósítása.
- És végül: a szabályokat be is kell tartatni. Általános kritika, hogy a költségvetési szabályokat kevesen tartják tiszteletben, és nem elég hatékony azok kikényszerítése. A szabályok akkor lesznek működőképesek és érvényesíthetőek, ha életszerűek, hitelesek, és mindenki felelősséget vállal a végrehajtásukért. A Bizottság javaslatai új kompromisszumra törekednek: az egyszerűbb szabályokhoz és életszerűbb költségvetési kiigazítási pályákhoz egy szigorúbb és egyértelműbb végrehajtási rendszer társul.
Az EU-ban jelenleg folyik a vita a Bizottság által 2022 végén előterjesztett elképzelésekről.
Az Unió stabilitása és jóléte szempontjából elengedhetetlen, hogy megállapodás szülessen a felülvizsgált költségvetési szabályokról. Ennek most van itt az ideje.
EZ ITT AZ ON THE OTHER HAND, A PORTFOLIO VÉLEMÉNY ROVATA.
A cikk a szerző véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Ha hozzászólna a témához, küldje el meglátásait a velemeny@portfolio.hu címre. A Portfolio Vélemény rovata az On The Other Hand. A megjelent cikkek itt olvashatók.
Címlapkép forrása: Dursun Aydemir/Anadolu Agency/Getty Images