A Portfolio - MAGE Járműipar 2023 konferencia nyitóbeszédében Kilián Csaba, a MAGE ügyvezető főtitkára kiemelte: az európai autóipar rendkívül nehéz időszakban van, rengeteg külső tényező befolyásolja kedvezőtlenül a vállalatok működését. Az energiaválság hatására többszörösére emelkedett költségek, felbomló beszállítói láncok, az infláció és volatilis árfolyammozgás mind-mind kihívás elé állították eddig, és állítják idén is az ipart. A hazai gyártásban is visszaesés tapasztalható, igaz 2022-ben már pozitívabb kilátások voltak a szereplők előtt, azonban a csúcsidőszaknak tekinthető 2016-2017-es évek teljesítményétől, a több mint 500 autó és közel 2,5 millió motor gyártásától még 20-25 százalékkal elmarad. Az elektrifikáció óriási kihívás, de egyben óriási lehetőség is, amelyben Magyarországnak kulcsszerepe lehet a hazai nagyberuházásoknak köszönhetően.

Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős hazai vezetője arra számít, hogy az európai új autó eladásokból akár már a 2035-ös határidő előtt is döntő részt fognak kihasítani a teljes tömegből. A gyártó az autóakkumulátorok piacán már most 37 százalékos piaci részesedéssel bír, a statikus energiatárolók esetében pedig még nagyobb, több mint 40 százalékot ér el, és még tovább bővülne a globális piacon. Leányvállalatuk, a Brunp révén az újrahasznosításban és az akkumulátorokban nagy értéket képviselő fémek visszanyerésében is globális szereplő. A CATL szeretne Európába hozni a termelési lánc minél nagyobb szakaszát, és szervesen beilleszkedni a kontinens iparának szövetébe.

Magyarországon elsősorban tesztelési és minőségbiztosítási kompetenciákat építenének ki, amelyekben nagyban támaszkodnának a hazai vállalatokra és egyetemekre is.
A debreceni és hozzá hasonló beruházások a nyilvánvaló gazdasági előnyökön túl más szempontból is meghatározó jelentőséggel bírnak az ország életében: a CATL energiafogyasztása el fogja érni az évi 2 terrawattórát, amely egymagában a teljes hazai fogyasztás 5 százalékát teszi ki.
A villamosenergiaelosztó hálózatok üzemeltetőinek, az áramszolgáltatóknak és kereskedőknek villámléptekben kell felkészülni a hirtelen megnövekedő energiaigények kielégítésére - mondta el Tóth András István az E.ON Hungária csoport megoldásértékesítési igazgatója a rendezvényen. Egyszerre több kihívással kell megküzdeniük a szolgáltatóknak és más szereplőknek: egyértelmű, hogy közép- és hosszú távon energiaigény növekedés várható elsősorban az ipari felhasználók részéről, a megújuló energiaforrások, napelemes kapacitások befogadására azonban még csak korlátozottan alkalmas a rendszer.
Az energiaválság hatására volt olyan időszak, amikor rövid idő alatt ötvenszeresére emelkedett az áram piaci ára, mára ez már jelentősen csökkenő tendenciát mutat. A jelenlegi, viszonylag nyugalmasabb peridódus jó lehetőséget biztosít a vállalatok számára, hogy diverzifikálják az energiamixüket, hőszivattyúkat, napelemeket, egyéb alternatív energiaforrásokat telepítsenek.

Hangsúlyozottan személyes véleményem, hogy az elektromos energia ára az elkövetkezendő években növekedni fog, mert az ipari energiaigények növekedésével a lassan bővülő termelési kapacitás nem tudja felvenni versenyt, ezért keresleti piac alakulhat ki
- mondta Tóth András István. Pont ezért lenne fontos a hazai cégek versenyképességének megőrzése érdekében alternatív energiaforrásokat, megoldásokat kiépíteni, mert így meg tudnák növelni az ellenállóképességüket a volatilis árváltozásokkal szemben.

Az energiabeszerzés és az energiaköltségek drasztikus növekedése a magyar autóipari beszállítókat is komolyan érintette, de gyártókat legjobban a globális chiphiány és a beszállítói láncok megbomlás sújtotta leginkább. Az elektrifikációval párhuzamosan hosszú távon is nagy kihívást jelenthet, hiszen például egy elektromos autókhoz készült klímaberendezés akár hússzor annyi chip kell, mint egy hagyományos, fosszilis tüzelőanyaggal hajtott autóhoz - mondta el Karikó Zsolt, a Hanon Systems Hungary Kft. ügyvezetője az első panelbeszélgetésben.
Az elektromos autókhoz a chipeken és elektronikai berendezéseken kívül alapvetően kevesebb, és főként az elektromos meghajtáshoz szükséges részegységek kellenek. A magyar beszállítóknak éppen ezért a versenyképességük megtartása érdekében el kell mozdulniuk egy rugalmasabb és innovációt előtérbe helyező működés felé - mondta el Dr. Keszte Róbert, a Continental Csoport Magyarország országigazgatója. A lokális vagy regionális beszállítók pozícióját azonban erősítheti, hogy az EU törekszik a helyi termelés erősítésére és a szállítási láncok rövidítésére.
Ha a gyártás közelebb is kerülne a fogyasztókhoz, a beszállítóknak akkor is versenyképes árakat kell biztosítania. A NIO, kínai elektromobilitással foglalkozó gyártó például szeretné az összes, eddig Kínából beszerzett alapanyagot Magyarországról beszerezni, de még a szállítási költségek és vámok csökkentésével sem lehetséges ezt megvalósítani - mondta el Màtrai Péter, a NIO Power Europe Kft. operatív menedzsere.
Opra-Szabó Gergely, az SMR Automotive Mirror Technology Hungary Bt. Regionális pénzügyi igazgatója kiemelte, hogy a beszállítók nagyon nehéz helyzetbe kerültek, mert a nagy gyártók hónapról hónapra rendelnek csak termékeket, így pedig nehéz beruházásokat megvalósítani, és könnyen hátrányba lehet kerülni az ázsiai gyártókkal szemben. A nagy gyártók sincsenek persze könnyebb helyzetben, Krisztián Róbert, a Magyar Suzuki Zrt. operatív igazgatója szerint a vásárlói igények gyors változását kell lekövetnie a cégeknek.
Címlapkép és fotók: Portfolio - Stiller Ákos