A magas infláció nem csak azért fájdalmas, mert minden egyre drágább a boltokban, hanem azért is, mert egyenetlen: az egyes termékek és szolgáltatások árai eltérő mértékben emelkednek. Ez azt jelenti, hogy az egyes társadalmi csoportokat a fogyasztási szerkezetüktől függően eltérően érintheti a pénz vásárlóerejének a romlása. Ráadásul mindez igazságtalan is, hiszen nem a gazdasági teljesítménye alapján járhat valaki jobban vagy rosszabbul, hanem véletlenszerűen, az infláció szeszélyessége alapján.
Ezzel a témával foglalkozott a Magyar Nemzeti Bank közelmúltban megjelent inflációs jelentése. A jegybanki szakértők megállapítják: bár az elmúlt év inflációs hulláma minden családot érintett, de annak mértéke eltérő a különböző társadalmi csoportokban. A különböző jövedelemmel és demográfiai szerkezettel jellemezhető háztartások fogyasztási szerkezete eltér a hivatalos inflációs mutató alapját képező átlagos országos fogyasztástól, és ennek következtében a különböző háztartások más-más inflációval szembesülnek, ha a különböző termékek és szolgáltatások ára eltérő mértékben növekszik.
Az egyéni fogyasztói kosár szerkezete jelentősen befolyásolhatja az érzékelt inflációt akkor, ha a különbözőtermékcsoportok árváltozásában jelentős eltérés mutatkozik. Például az infláció 2023. januári csúcspontján az élelmiszerek ára 48,1, míg a piaci szolgáltatásoké jóval kisebb mértékben, 16,6 százalékkal emelkedett éves alapon.
Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!
Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva! További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!