Portfolio signature

Óriási a feszültség a fizetések miatt - Mekkorát emelnek az állami cégek?

Az állami cégeknél gyakorlatilag csak a Magyar Postánál dőlt el, hogy milyen fizetésemelésekkel próbálják megtartani a dolgozóikat. A MÁV-Volán csoportnál egy rövid, egynapos sztrájkkal már elindította a bérharcot a volánbuszosok szakszervezete. Egyelőre olyan távolnak egymástól az álláspontok, hogy csak január közepén ülnek újra tárgyalóasztalhoz a cégcsoport és a szakszervezet vezetői. A Magyar Villamos Műveknél valószínűleg simább lesz a megállapodás, a víziközmű cégeknél pedig komoly tárgyalások várhatók. A munkáltatók általában 10% alatti bérajánlattal rukkolnak elő, de a dolgozók ennél többet szeretnének.

Zlati Róbert, a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke a Portfolio megkeresésére közölte, hogy a Magyar Postánál már novemberben megállapodtak a felek 6 százalékos jövő évi bérfejlesztésben, amit most a minimálbérek emelése felfelé korrigál. Ezt erősítette meg Mészáros Melinda, a Liga Szakszervezetek elnöke is. „A Magyar Posta új teljesítményezési bérrendszert vezetett be. Az állami cég december elejére előrehozta a 2024-es bérfejlesztés egy részét. Az alapbéreket 3 százalékkal emelték meg, és január 1-től további 3 százalékos béremelés várható, de ez már differenciáltan. A béren kívüli juttatásokat is emelték. Összességében egy 16 százalékos bérfejlesztést hajtanak végre” – magyarázta az egyik legnagyobb állami cég bérfejlesztési politikáját Mészáros Melinda.

A Volánnál már sztrájkban csúcsosodott ki decemberben a kenyérharc. A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet 25 százalékos béremelést szeretne jövőre. Nemcsak a megélhetés miatt fogalmazták meg ezt a követelést, hanem azért is, mert egyre kevesebb a buszvezető és a szerelő is az állami cégcsoportnál. Az alacsony fizetések miatt ugyanis a szakszervezet szerint nem vonzó a pálya.

A MÁV-nál szintén komolyabb béremelésre tartanának igényt. Csakhogy a MÁV-Volán-csoport vezetése bérajánlattal nem rukkolt elő, ehelyett a cégvezetés közölte, hogy a béregyeztetési folyamatot megakasztotta a sztrájk. Közleményükben jelezték, hogy a szakszervezet által megfogalmazott 25 százalékos bérkövetelés nem összeilleszthető a cégcsoport, illetve a nemzeti költségvetés lehetőségeivel. Pafféri Zoltán MÁV-vezérigazgató azt is kijelentette, hogy nem rendelkeznek a tulajdonos Építési és Közlekedési Minisztérium mandátumával arra, hogy bérajánlatot tegyenek, de január 16-án folytatni kívánják a bértárgyalásokat.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva! További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés