Előfizetői tartalom

Teljesen megváltozott volna az élet a távmunkával?

A Covid idején a vállalatok rákényszerültek arra, hogy online meetingeken videóhívások keretében folytassák le az ügyfeleikkel való egyeztetéseket az addig alapvetően személyes találkozók keretében megtartott tárgyalások helyett. Amikor a koronavírus-járvány lecsengése után a világ újra visszatért a régi kerékvágásba, sok cégvezető felismerte, hogy az üzleti utazások nagy részét ki lehet váltani online meetingekkel, időt és pénzt spórolva meg. A céges utak mégsem tűnnek el, egyre több, alapvetően távmunka vagy hibrid modellben működő nagyvállalat ugyanis nem sajnálja a pénzt az alkalmazottai utazásaira, ha annak célja, hogy az amúgy egymástól nagy távolságban, távmunkában dolgozó kollégákat összehozza egy kiemelten fontos meetingre, workshopra. A cégek ugyanis a Covid időszakának tapasztalataiból kiindulva felismerték, hogy igazán a személyes találkozók révén lehet nagymértékben erősíteni a munkatársak közötti együttműködést, az alkalmazottaik munka iránti elköteleződését.

A Covid idején elterjedt online meetingek, illetve azok további, a koronavírus-járvány lecsengését követően is megmaradt széles körű használata az elmúlt években igen súlyos csapást mért az üzleti utazások iparágára. Tavaly számos légitársaság – különösen az amerikai fapadosok – jelentős pénzügyi veszteségekről számoltak be részben az üzleti utak terén tapasztalt visszaesések miatt. Az üzleti utazások iparágában érdekelt szereplőket összefogó nemzetközi szervezet, a Global Business Travel Association tavalyi jelentése szerint azonban az ágazatban a költések mértéke idén már várhatóan meghaladja a járvány előtti 1400 milliárd dolláros szintet. Ez a fordulat így két évvel korábban történhet meg, mint ahogy azt az elemzők eredetileg előre jelezték.

Nem az ügyfél miatt utaznak

Az iparág gyors visszaépülésében akár szerepet játszhat az is, hogy egyre több vállalat az ügyfelekkel való kapcsolattartás helyett más célra, mégpedig a távmunkában dolgozó saját munkavállalói közötti személyes találkozóra kezdi felhasználni a céges utakra elkülönített büdzséjét – jegyzi meg a BBC egy nemzetközi kutatásra hivatkozva. Az American Express Global Business Travel (Amex GBT) nemzetközi B2B utazási platform, illetve a Harvard Business Review üzleti folyóirat közös felmérése szerint ugyanis míg a Covid előtt az üzleti utak alapvetően az adott cég termékének, szolgáltatásának értékesítésével voltak kapcsolatosak, addig ma már egyre több az olyan céges út, amelynek célja nem az ügyfelekkel való kapcsolattartás, hanem a cég saját munkatársai közötti találkozók elősegítése (az utóbbi céges utakra a jelentés a non-customer travel kifejezést használja).

Az Amex GBT kutatása azt vizsgálta meg, hogy a nagyobb vállalatok miként használják fel a céges utazásokat arra, hogy összehozzák az egymástól földrajzilag igen nagy távolságban, távmunkában dolgozó munkavállalóikat annak érdekében, hogy a videóhívásokon keresztül létrejövő úgymond virtuális összekapcsolódások helyett valódi, személyes kapcsolatok alakulhassanak ki közöttük, amelyek aztán jelentősen segíthetik az egy-egy projektben való közös munkát.

Kedves Olvasónk!

A keresett cikk a portfolio.hu hírarchívumához tartozik, melynek olvasása előfizetéses regisztrációhoz kötött. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja egy évre 29 845 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés