Oroszország több milliárd dollár értékű külföldi tulajdonú repülőgépek lefoglalása minden idők legnagyobb vitáját váltotta ki a repülőgép-biztosítások általában nyugodt üzletágában. A többnyire Airbus és Boeing típusú, orosz és külföldi légitársaságoknak lízingelt utasszállító repülőgépek értéke meghaladja a 10 milliárd dollárt, amelyek Oroszországban rekedtek az ukrajnai inváziót követően, alig több mint két évvel ezelőtt.
A repülőgépek kisszámú nagy, de többnyire nevenincs repülőgép-lízingcég tulajdonában vannak. A gépeket orosz és nyugati biztosítók egyaránt biztosítják, köztük olyan óriások, mint az American International Group, a Chubb és a Swiss Re.
A bérbeadó cégek lefoglaló csapatokat béreltek fel a repülőgépek megszerzésére, ha azok barátságos repülőtereken landolnak, de eddig kevés sikert értek el eddig. A Kreml ugyanis utasította a légitársaságokat, hogy ne adják vissza a repülőgépeket, gyakorlatilag dollármilliárdokat ellopva ezzel.
A biztosítók azt állítják, hogy visszavonták a fedezetet Oroszországgal szemben a háború kitörése után, de mielőtt a biztosított repülőgépek orosz területen rekedtek volna. Álláspontjuk szerint így a légitársaságok és a lízingcégek tudták, hogy milyen kockázattal járnak, ha orosz területen szállnak le.
Ráadásul az ügyvédek még mindig azon a legalapvetőbb kérdésen vitatkoznak, hogy kinek is kellene fizetnie. Van esély arra, hogy a repülőgépek visszakerüljenek a tulajdonosokhoz? Az orosz légitársaságok lopták el a gépeket, vagy az orosz állam lopta el őket? A repülőgépek olyan rosszul voltak karbantartva, vagy olyan súlyosan megrongálódtak, hogy értéktelenné váltak?
Emiatt a biztosítók azzal is érvelnek, hogy a háborúra vonatkozó kizárási záradékok a szerződésekben akkor is érvényesíthetők, ha az országok valójában nem harcolnak egymással. A biztosítók szerint a Nyugat által Ukrajnának nyújtott pénzügyi és egyéb támogatás a konfliktusban való részvétel bizonyítéka. Ha pedig megáll az érvelésük, hogy technikailag háború van a Nyugat és Oroszország között, akkor nem kell fizetniük.
Egyes bérbeadó cégeknek a moszkvai biztosítók tettek ajánlatokat a kártérítésre, de a legtöbb szereplő elutasítja a tőlük kapott alacsony összegű kifizetéseket, és továbbra is pereskednek a nyugati biztosítókkal, hogy megszerezzék a pénzüket. A viták várhatóan még évekig elhúzódnak, ami azt jelenti, hogy több száz millió dolláros jogi számlák gyűlhetnek fel a feleknél.
Címlapkép forrása: Getty Images