Portfolio signature

Egy nagy magyar probléma: bajban a német ipar

Portfolio
A német ipar hosszabb ideje lejtmenetben van, és ami magyar szempontból kellemetlen, hogy ezzel párhuzamosan a hazai ipar is recesszióba süllyedt. De miért szenved Európa mintagyereke, és mik a kilátásai? A Magyar Nemzeti Bank friss inflációs jelentésében ezt a kérdést járták körül a szakértők.

Németország hazánk legfontosabb külkereskedelmi partnere, 2023-ban a magyar árukivitel 26 százaléka ide irányult - mutat rá a szoros kapcsolatra az MNB inflációs jelentése. A Németországba érkező hazai export nem kizárólag végső felhasználásra kerül, a magyar vállalatok a nemzetközi termelési láncokon keresztül beszállítóként kapcsolódnak elsősorban a németországi járműiparhoz. A hazai és európai gazdaság szempontjából tehát kiemelt jelentőségű a német ipar és export lassulása mögött meghúzódó jelenségek vizsgálata.

A magyar és a német ipar együttmozgása a szoros gazdasági kapcsolatok miatt természetesnek hat, de azért nem teljesen nyilvánvaló. 2017 és 2022 között a magyar ipar a német lejtmenet ellenére növekedési pályán tudott maradni, dacolva a megelőző évek reflexeivel. Aztán két éve a német és a magyar ipar egyszerre állt meg, és utána egyszerre kezdett el zsugorodni - vagyis véget ért a decoupling időszaka.

A zölddel jelölt időszakokban a német és a magyar ipar együttmozgása volt megfigyelhető, a piros időszakban pedig a decoupling.

Németország nagy méretű, exportorientált gazdaság, ahol a feldolgozóipari termékek jelentős hányadát adják a teljes kivitelnek. Az export a tavalyi évben a GDP 47,1 százalékát tette ki Németországban, ami a fejlett gazdaságok körében magasnak számít: a G7 országokban 2022-ben az OECD adatai alapján átlagosan 32 százalék körül alakult ez az érték. A német gazdaság modellben kiemelt jelentőségű külkereskedelmi többlet a kivitel lassulásával párhuzamosan a 2010-es években mért átlagos 6,4 százalékos GDP-arányos szintről 2023-ra 4,2 százalékra csökkent - írja az MNB.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés