Még mindig nincs még itt a fordulat a kiskereskedelemben – ez derült ki a KSH februári adataiból, pedig előzetesen már hónapok óta látszott rá esély. A 0,6 százalékos csökkenés viszont azt mutatja, hogy a kiskereskedelmi forgalom tovább romlott, hiába kellene mást látnunk a több szempontból is javuló makrogazdasági adatok alapján. Virovácz Pétert, az ING Bank közgazdászát a Portfolio Checklist hétfői adásában kérdeztük e vélt vagy látszólagos ellentmondásról.
Az elemző elmondása szerint maga is meglepődött a gyenge évkezdésen, mivel több tényező, például a garantált bérminimum, a tanárok fizetése, a minimálbér is nőtt az elmúlt időszakban, ami mást valószínűsített. A kiskereskedelmi adatok viszont erre eddig láthatóan nem reagáltak. Nagy kérdés, hogy ennek a fogyasztói bizalom szintje áll-e a hátterében.
A bolti forgalom felpörgésének ugyanis az is az akadálya lehet, hogy
az elmúlt időszak inflációs hatása a költekezés helyett inkább spórolásra, megtakarításra ösztönzi az embereket.
Ezzel párhuzamosan pedig az a hatás is állhat a gyengébb adatok mögött, hogy például a magasabb jövedelmű háztartásokban, ahol a válsághatás nem vált meghatározóvá, eleve nem a fogyasztási hajlandóság növekedik meg, ha kicsit jobban kezdenek keresni.
Virovácz Péter elmondta, hogy a legutóbbi fogyasztói bizalmi index-felmérések is azt mutatják: bár a kép javul, de még mindig nagyon negatívan gondolkodnak a jövőről a fogyasztók.
A kérdésre, hogy akkor az idén várható-e a kiskereskedelmi forgalmi adatokban tényleges növekedés, Virovácz Péter úgy fogalmazott, hogy rövid távon ezt nem érdemes várni. Ennek okát leginkább a lakosság munkaerőpiaci várakozásaiban látja, ez ugyanis közvetlenül kihat például a nagyobb értékű vásárlásokra.
Egyre többen gondolják azt, hogy a nagy értékű vásárlásoknak „nem igazán most van itt az ideje”, sőt:
e téren az elemzők a következő 12 hónapban nem is várnak változást.
Ennek viszont az is a hatása, hogy a boltokban nem fogy kellő mértékben a termékek készletállománya, ami pedig a gyártásra is kihatással van, végeredményben pedig a gazdaságban nincs így jelen a fellendüléshez szükséges környezet.
Virovácz Péter úgy látja, hogy ha javulnak a készletmutatók, és elindul a vásárlás, akkor pöröghet csak fel a gazdaság. Ez alapján az elemző úgy számol, hogy az év második felében már érkezhetnek olyan kiskereskedelmi adatok, amelyek már érdemi és trendszerű fogyasztási növekedést mutathatnak.
A beszélgetés már meghallgatható a Spotify-on, az Apple Podcasten, a többi nagy podcast platformon, és itt, a cikkbe ágyazott lejátszóban is:
Címlapkép forrása: Getty Images