A Bloomberg értesülései szerint sikerült megállapodnia a Molnak a horvát olajvezetéket üzemeltető Janaffal, a megállapodás mintegy
2,2 millió tonna kőolaj szállítását foglalja magában a Janaf rendszerén keresztül, 2024 végéig.
Megállapodtak abban is, hogy a Krk szigetén található Omisalj terminálon 79 385 köbméter, a sziszeki terminálon pedig 70 000 köbméter olajat tárolnak ugyanebben az időszakban.
A szerződés pénzügyi körülményeit nem közölték a vállalatok, azonban ahogy arra már mi is többször felhívtuk a figyelmet, a Mol szerint a szállítás költsége a piaci ár többszöröse lehet - más kérdés, hogy mindez mekkora veszteséget okoz a Molnak, ezzel kapcsolatban egy részletes elemzés során foglalkoztunk.
A 2,2 millió tonna nem mondható kirívóan magas vagy alacsony számnak sem: az elmúlt években átlagosan 1,7-2 millió tonna olajimportot bonyolíthatott a Mol Horvátország felől, ami 3,4 millió tonna körülre emelkedett 2023-ban. Utóbbi a tavaly márciusban az első negyedévre megkötött 500 ezer tonnás szerződésből, és az ezt követő, háromnegyed évre szóló 2,9 millió tonnás szerződésből derült ki.
Fontos, hogy a 3,4 millió tonnás importon belül arra nincs konkrét adatunk, hogy ebből mennyi volt a hazai százhalombattai finomítóba került nyersolaj, és mennyi a pozsonyiba, mert a Mol csoportszinten kötötte a szerződést, így a növekmény is csoportszintű. (A tavalyi összesített hazai importadatok itt tekinthetők meg.)
Azért kifejezetten fontos a friss fejlemény, mert a korábbi hivatalos megállapodás december végén lejárt a Mol és a Janaf között, ennek ellenére
A HORVÁT CÉG idén IS SZÁLLÍTott már OLAJAT A MOLNAK, MEGÁLLAPODÁS HÍJÁN AZONBAN NEM LEHETETT TUDNI, HOGY MEKKORA SZÁMLÁT FOG KIÁLLÍTANI.
A technikai együttműködés tehát töretlenül fennállt a két vállalat között, korábbi értesüléseink szerint április végéig már megvolt a menetrend, hogy mikor mennyi olaj érkezik a Molhoz, illetve azt is lehetett például tudni, hogy a magyar cég januárban 25 ezer tonna olajat hozott be Magyarországra az Adrián keresztül.
Címlapkép forrása: Portfolio