Az érintett márkák között található az Oreo, a Cadbury és a Toblerone is. A brüsszeli szabályozók arra szólítják fel a vállalatot, hogy álljon el a határokon átnyúló kereskedelem korlátozásától, ez a gyakorlat ugyanis káros lehet a fogyasztókra nézve, főleg a jelenlegi magas inflációs időszakban.
Az Európai Unió még 2021-ben indított trösztellenes vizsgálatot a Mondelez ellen. A vizsgált kérdések között szerepelt, hogy a vállalat próbálja-e korlátozni az úgynevezett "párhuzamos" kereskedelmet - amikor egy termék olcsóbban kerül értékesítésre egy másik országban vásárolva.
Az Európai Bizottság vizsgálata során külön figyelmet fordítottak arra, hogy a csomagolás nyelvi korlátai hogyan befolyásolhatják a kereskedők országválasztását, valamint arra is, hogy ezek a korlátok hogyan növelhetik az árakat vagy csökkenthetik a vásárlói választékot Európában.
Margrethe Vestager, az EU versenyügyi biztosa kiemelte annak fontosságát, hogy megvizsgálják, vajon a Mondelez korlátokat állított-e fel a piacokon való szabad verseny előtt. Ez ugyanis magasabb árakhoz vezethetett volna a fogyasztók számára.
Információk szerint a Mondelez már 340 millió eurót tett félre egy lehetséges uniós bírság fedezésére, a cég szerint azonban a mostani, több millió eurós összeg jócskán meghaladja korábbi várakozásaikat, ugyanis a bírság összege akár a vállalat globális forgalmának 10 százalékának is megfelelhet, ha valóban bebizonyosodik az uniós versenyjog megsértése.
Címlapkép forrása: Getty Images