Az ipar lagymatag teljesítményének elsődleges oka a gyenge külső kereslet, ami ráadásul a járműgyártást kiemelten érinti, ez pedig a hazai gazdaságszerkezet miatt fokozottan terhelő hatású. Az ágazat lejtmenete immár másfél éve tart, és a termelés volumene már elmarad a Covid előtti, 2019-es csúcsától.

Az ipar gyengélkedése az egyik fontos oka annak, hogy a magyar gazdaság a vártnál jóval lassabban jött ki a recesszióból. A mai adattal az is elég biztosnak látszik, hogy a második negyedévi GDP-növekedéshez a szektornak negatív hozzájárulása lesz - legalábbis óriási javulást kellene bemutatnia júniusra ahhoz, hogy ne így legyen. A negyedéves GDP-növekedési indexhez akár -0,5 százalékpont körüli hozzájárulása is lehet.
A kilátásokat alapvetően a nemzetközi környezet határozza meg. A hazai iparnak lenne tere a növekedésre, hiszen az elmúlt évek beruházásai bőven teremtettek új kapacitásokat. Erre jó példa az akkumulátorgyártás, ami egy év alatt 25%-kal csökkent úgy, hogy közben egyre többet tudna termelni az ország. E szempontból különösen kedvezőtlen, hogy a gyenge autópiaci konjunktúra mellett az elektromos autózásra való átállás is sokkal lassabb, mint ahogy arra számítani lehetett.
Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!
Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!