Újabb részletek derültek ki a kormány által javasolt európai szintű elektromosautó-vásárlási programról
Gazdaság

Újabb részletek derültek ki a kormány által javasolt európai szintű elektromosautó-vásárlási programról

Portfolio
Bemutatta az EU-s országok számára előterjesztett, az „elektromos közlekedés térnyerését célzó akcióterv” részleteit tegnapi sajtótájékoztatóján a Nemzetgazdasági Minisztérium. A témáról Fábián Gergely, iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkár nyilatkozott részletekbe menően a Portfolio-nak.

Az államtitkár a javaslatokkal kapcsolatban leszögezte, hogy egy induló javaslatcsomagról szól, amelynek finomítása a következő időszakban fog megtörténni. A csomag célja, hogy terelje a vitát és beszélgetést indítson a témáról – mondta Fábián Gergely. Emellett hangsúlyozta, hogy egy európai programról van szó, nem önálló költségvetési támogatásokról.

A javaslat szerint új autó vásárlás esetében 4500 euró támogatást lehetne igényelni, ezt az összeget a korábbi német támogatási programra alapozták. Abban már megoszlik az EU-s országok véleménye, hogy támogatnak-e ilyen keresletoldali ösztönzőket, illetve amennyiben támogatják, akkor felmerült a differenciált támogatás lehetősége (ahogy a jelenleg itthon futó céges autóvásárlási programban akkumulátorkapacitástól függ a támogatás mértéke).

Az egyszerű, egységes támogatás és a differenciálás mellett is vannak érvek. A következő időszak feladata lesz, hogy erről dűlőre jussunk. Indulásnak mindenesetre bedobtuk a kavicsot a vízbe

Fábián Gergely szerint a támogatási programmal az is cél - a WTO (World Trade Organisation) keretein belül -, hogy az amerikai IRA-hez (Inflation Reduction Act) hasonlóan támogassa az Európában történő termelést.

A használt autók támogatásáról egyelőre kevés részletet lehet tudni, az államtitkár szerint kiindulópontnak az új autóknál javasolt 4500 eurót kell tekinteni, a tagállamoknak benyújtott anyagban is erről szól a javaslat. Rámutatott, hogy a használt elektromos autók piacát ugyanúgy meg kell támogatni, mint az új autókét, hiszen az visszahat az új autó piacra. Hozzátette, hogy az elektromos autók értékének jelentős részét az akkumulátor adja, így annak nyomon követése, élettartama lekövetésének sztenderdizációja is segíthet az értékmeghatározásban és ezáltal a piacteremtésben.

Megvan persze annak is a kockázata, hogy a kereskedők a támogatások összegét rögtön beépítik az árakba. Fábián Gergely szerint ezt a megfelelő részletszabályok kidolgozásával el lehet kerülni, de még sok munka mire odáig eljutunk.

Azt gondolom, hogy egy kompetitív piacról beszélünk. Attól, hogy megjelenik egy támogatás, még azért nagyon komolyan versenyeznek az autóipari cégek, hiszen ez egy új, formálódó, növekedésben lévő piacról beszélünk. Láttuk egyébként azt, hogy Kínában is hiába vannak támogatások, az árverseny jelentős.

A javaslatcsomag kapcsán Fábián Gergely leszögezte, hogy a cél, hogy a net zéró iparágakhoz hasonlóan az elektromos autóknak is legyen egy törvényük, amelyik meghatározott keretet teremt az iparág és a piac számára.

Az államtitkár szerint, ha a javaslatok kapcsán a tagállamoknak sikerül dűlőre jutniuk, akkor a jövő évben ki lehet hirdetni az „EV Act-et”, vagyis a keretrendszert magába foglaló törvényt.

Az államtitkár emlékeztetett, hogy jelenleg lassulás van az elektromosautó-piacon, ami bizonytalanságot szül, ennek pedig tovagyűrűző hatásai vannak. Hangsúlyozta, hogy az európai gazdaságnak rendkívül fontos pillére az autóipar - 13 millió munkahelyről beszélünk Európában közvetve, közvetlenül -, ezért érdekük az országoknak, hogy a zöld átmenet sikeres legyen. Emellett a csomagnak jelzésértéke is van, hiszen egyértelmű jelzést ad a zöld átállás, az elektromos autózás fontosságáról.

Ha ez nincs meg akkor a vevők elbizonytalanodhatnak, és ennek nem kell hangsúlyozni, hogy negatív tovagyűrűző hatásai lehetnek a lakosságra és a gazdaságra nézve egyaránt.

„Maga a csomag is arra épül, hogy mik azok a pontok, lehetőségeket, amik előre tudják vinni a zöld átmenetet” – fogalmazott. Hozzátette, hogy a javaslatcsomag létrehozását rengeteg egyeztetés előzte meg európai szervezettekkel, vállalatokkal, nagy európai autógyártókkal.

A csomag tartalmazza az elektromos töltőinfrastruktúra fejlesztésével, a kereslet segítésével, a versenyképesség növelésével kapcsolatos javaslatokat. Utóbbira kitérve az államtitkár hangsúlyozta, hogy a versenyképesség növelése nagyon fontos pont magánál az autóiparnál is, ezért a támogatási szabályok lazítása és egyszerűsítése is a cél.

A csomag több pontja vonatkozik a töltőinfrastruktúra, illetve a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésére, hiszen ez komoly korlátot jelent az elektromobilitás terjedésében. „A hálózatfejlesztés esetében a potenciális jelöltek mindig azt mondják, hogy nehéz nyereségesen üzemeltetni. Ezzel szemben az autó tulajdonosok azt mondják, hogy nincs elég töltőpont” – mutat rá az érdekellentétre Fábián Gergely.  Az viszont látszik, hogy nagyon komoly bővülést kell elérni a töltőhálózatban és a támogató infrastruktúrában, ami támogatás nélkül nem fog menni.

Az továbbra is kérdéses, hogy a jövőben a relatíve drága nyilvános töltés esetében fog-e készülni valamilyen intézkedés, hiszen egyelőre az infrastruktúra fejlesztéséről szólóan vannak javaslatok. Az, hogy a hálózatüzemeltetők profitábilis működése és az autósok számára olcsóbb töltési hogyan egyeztethető össze, már túlmutat az elektromos autózás kérdésén.

Ez már egy általános versenyképességi kérdés. Az energiának mind mennyiségben, mind elérhetőségben, mind az árát tekintve kiemelten fontos szerepe van az egész gazdaság számára.

A háztartási töltőállomások számára állomásonként 900-1500 euró támogatás bevezetését javasolta a kormány. Fábián Gergely szerint ezt a gyakorlatban az eszközök felszerelésére lehet majd igényelni. Rámutatott, egy ilyen jellegű támogatás igénylése teljesen tandem, analóg módon összehasonlítható a vásárlásra tervezett támogatással, hiszen sok esetben az autóvásárlásnál egy jelentős plusz költség az otthoni töltő felszerelése, ami a tulajdonlás teljes költségét nagyban növeli.

A javaslatban szereplő 15-15 milliárd euró nyilvános hálózatfejlesztésre és töltőfejlesztésekre, plusz 20 milliárd euró házitöltő fejlesztésekre, európai szinten markáns növekedést tud eredményezni a penetrációban.

Fábián Gergely hangsúlyozta, hogy a javaslatokkal a cél egy kiszámítható, gördülékeny átállási pálya biztosítása a 2035-ös (az új robbanómotoros autók értékesítésének megszüntetését jelölő) céldátumig.

Ha 2034-ig nem vesznek elektromos autót, de 2035 után meg mindenki elektromos autót vesz akkor az nem egy gördülékeny történet lesz.

EU-s szinten 2035-ig a kormány legalább 100 milliárd euróra tett javaslatot a program teljes keretét illetően. Emellett vannak állami támogatási lehetőségek, lazább szabályok, amelyek kifejezetten az autóipart, illetve az autóipari értéklánc támogatását szolgálhatják.

Fábián Gergely szerint a program finanszírozásához jelenleg is lehet forrásokat találni az EU-s költségvetésben, illetve a 2028-as költségvetési ciklusban további pénzeket allokálni a programra. Jelenleg a Connecting European Facility-ből lehet akár forrásokra biztosítani, illetve a következő ciklusban a közös költségvetés (MFF) részeként lehetne ezekkel tervezni.

Nyilván a költségvetési kérdések mindig jelentősek, viszont meg kell próbálni, mert sokkal nagyobb a lefelé mutató kockázat költsége, mint annak, hogy elérjük a célt. Ehhez igenis meg kell teremtenünk a szükséges támogatásokat európai szinten.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

Lehet még bárki Joe Biden utódja?

A hétvégén dől el, ki képviseli a demokratákat Donald Trump ellen az amerikai elnökválasztáson. Joe Biden, a jelenlegi elnök mentális állapotában egyre többen kételkednek, a... The post Lehe

KonyhaKontrolling

Megéri még a nyelvvizsga?

Sokaknak nagy célja, hogy nyelvvizsgát szerezzen, ezzel bizonyítsa tudását, illetve remélhetőleg jobb esélyekkel induljon a munkaerőpiacon. Ebben a bejegyzésben a nyelvtanulás és a nyelvvizsga

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Üzemanyagválság felé halad Magyarország, kiadták a figyelmeztetést
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes online előadás

Devizakereskedés alapjai, avagy mi lesz veled forint?

Miben különbözik a devizakereskedés a részvények adásvételétől? Mely devizapárokat érdemes egyáltalán figyelni? Hogyan zajlik le egy tranzakció a forex piacon? Hogyan lehet rövid vagy hosszabb távra spekulálni ezen a piacon?

Ez is érdekelhet
virus-laboratorium