Gyárbezárás jöhet a Volkswagennél
A Volkswagen közleményében kifejtette, hogy kénytelen fontolóra venni az 1994 óta működő munkahelyvédelmi programjának megszüntetését is. A vállalat ugyanakkor hangsúlyozta, hogy minden tervezett intézkedést megvitatnak az üzemi tanáccsal.
A vezetőség pedig legalább egy nagyobb autógyár és egy alkatrészgyár bezárását tartja szükségesnek, de nem világos, hogy mely üzemeket érinthetik a tervek.
A VolksWagen célja jelenleg az, hogy 2026-ig tíz milliárd euróval növelje az eredményét, de a cég idén a vártnál csak kisebb mértékben volt eddig csökkenteni költségeit.
Oliver Blume, a VW vezérigazgatója elmondta, hogy az autóipar nehéz helyzetben van, és Németország versenyképessége romlik, ezért van szükség ezekre a drasztikus intézkedésekre.
Daniela Cavallo, az üzemi tanács elnöke azonban élesen kritizálta a döntést, és ellenállást ígért a tervezett üzembezárásokkal szemben.
Az igazgatótanács ma egy felelőtlen tervet terjesztett elő, amely alapjaiban rengeti meg a Volkswagen vállalatot, és hatalmas veszélyt jelent a munkahelyekre és a telephelyekre
- mondta Thorsten Groeger, az IG Metall képviselője a bejelentést követően.
A Volkswagen központi üzemei itt találhatók: Wolfsburg, Hannover, Braunschweig, Kassel, Salzgitter, Emden. További üzemek: Berlin, Chemnitz, Drezda, Frankfurt, München, Osnabrück, Zwickau.
Szenved idén a Volkswagen
Jól mutatja a Volkswagen szenvedését az első félév teljesítménye. Miközben a világpiacon 2,4 százalékkal nőttek az eladások, a Volkswagen értékesítése 1 százalékkal csökkent, vagyis piaci részesedést veszített. Eközben a bevételek 1,6 százalékkal nőttek, az igazán nagy dráma viszont a profit soron volt, az ugyanis 14 százalékkal zuhant. Az eredmény csökkenése mögött részben a K+F és a marketing költségek emelkedése áll, az elektromobilitásra való átállás rendkívül költséges, ráadásul az elektromos autók iránti kereslet növekedése jelentősen csökkent az elmúlt hónapokban.
Mindent megtesznek a személyi költségek csökkentéséért
A Volkswagen célja az, hogy jelentősen csökkentse a működési költségeket, ennek egyik eleme, hogy a dolgozói létszámot is visszavágnák. Múlt héten írtunk arról, hogy ennek az egyik eszköze az, hogy magas bónuszokat fizetnek azoknak, akik elhagyják a céget.
Április és június között a konszern 50 000 eurós (~19,7 millió forint) bónuszt ajánlott a dolgozóknak, ha beleegyeznek a végkielégítésbe. A Wolfsburger Allgemeine Zeitung szerint a tipikus ösztönzők mellett egyes alkalmazottak így akár 450 000 eurót (~177 millió forint) is kaptak, ha távoztak a cégtől.
El kell felejtenünk, hogy egy nap majd évente egymillió jármű gördül le a wolfsburgi futószalagról. Jelentősen kevesebb autóra kell felkészülnünk
- mondta a Wolfsburger Allgemeine Zeitungnak egy meg nem nevezett vezető.
A Volkswagen szóvivője nem kívánta kommentálni a német lap értesüléseit, de azt mondta, hogy ez a vállalat ambiciózus teljesítményprogramjának része, amelynek célja a VW üzemi marzsának a növelése.
A Volkswagen személyzeti költségcsökkentési akciójáról tavaly állapodott meg a konszern nagyhatalmú üzemi tanácsával, hangsúlyozva, hogy a létszámcsökkentést "társadalmilag felelős módon" kell végrehajtani. Ez magában foglalja az úgynevezett "demográfiai görbe" maximális kihasználását, mivel a Volkswagen megpróbálja arra ösztönözni az idősebb munkavállalóit, hogy korai nyugdíjba vonuljanak, így a vállalat néhány évnyi bért spórolhat meg az előttünk álló kritikus időszakban.
Pozitívan fogadták a befektetők a bejelentést
A bejelentés hírére megugrott a Volkswagen árfolyama hétfő délután, és már 2 százalékos pluszban vannak a vállalat részvényei, míg az idei évben 12,7 százalékot esett a cég árfolyama.
Címlapkép forrása: Julian Stratenschulte/picture alliance via Getty Images