A munkabeszüntetés a főbb keleti konténer- és teherkikötőkben zajlik, ami több iparágat is érint a teherautógyártástól a játékiparig. Joseph Brusuelas, az RSM vezető közgazdásza szerint a sztrájk hatása korlátozott lehet: Becslése szerint a heti hatás a bruttó hazai termék alig több mint 0,1 százalékpontját érinti, ami 4,3 milliárd dollárnyi import- és exportkiesést jelent. A sztrájk elsősorban olyan iparágakat érinthet, mint a szén-, energia- és mezőgazdasági szektor.
Andrew Hollenhorst, a Citigroup közgazdásza figyelmeztet, hogy a sztrájk költségei idővel eszkalálódnának.
A romlandó termékek, például az importált friss gyümölcsök lehetnek az elsők, amelyekből hiány lehet.
Ha a sztrájk néhány napnál tovább tart, bizonyos termelési alapanyagok hiánya végül lelassíthatja a termelést és megemelheti az olyan gyártott termékek, mint az autók árait" - véli.
Ugyanakkor több tényező is enyhítheti a negatív hatásokat. A nyugati parti kikötők várhatóan átveszik a forgalom egy részét, és egyes vállalatok már előre felkészültek a munkabeszüntetésre készletek felhalmozásával. Az ellátási láncokra nehezedő nyomás enyhült az elmúlt időszakban.
Christopher Ball, a Quinnipiac Egyetem közgazdászprofesszora szerint: "Ez egyértelműen átmeneti. Lesz valamilyen megoldás". Hozzátette azonban, hogy rövid távon áremelkedésre lehet számítani, különösen az élelmiszerek és járművek esetében.
A sztrájk időzítése kihívást jelenthet a Federal Reserve számára is. Az ellátási láncban mutatkozó problémák súlyosbíthatják az inflációt azután, hogy végre enyhült a sokéves csúcsról. Az amerika jegybank nemrég csökkentette az irányadó kamatlábat, és további enyhítést tervez. A munkabeszüntetés hatással lehet a foglalkoztatási adatokra is, megnehezítve a központi banki döntéshozatalát.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images