Október 4-én, pénteken szavaz az Európai Unió arról, hogy büntetővámokat vezet-e be a Kínában gyártott importált elektromos járművekre. A tagállamok már megkapták a javasolt intézkedésekre vonatkozó rendelettervezetet.
Az Európai Bizottság a Kínában gyártott elektromos autókra kivetett, akár 35,3%-os végleges vámot is javasolna, az EU szokásos 10%-os autóimport-vámján felül.
A javasolt végleges vámokról az EU 27 tagállama szavaz majd. A vámok október végéig léphetnek hatályba.
A javasolt vámok széles skálán mozognak, attól függően, hogy az Európai Bizottság vizsgálatával együttműködő vagy nem együttműködő vállalatról van szó. Az eddigi tervek szerint a Tesla 7,8 százalékot, a kínai SAIC pedig 35,3 százalékot fizethet.
A lista így néz ki:
- Tesla (Shanghai): 7,8%
- BYD: 17%
- Geely: 18,8%
- Egyéb vállalatok, amelyek együttműködtek a Bizottság szerint: 20,7% (Aiways, Anhui Jianghuai, BMW Brilliance, Chery, China FAW, Chongqing Changan, Dongfeng, Great Wall, Leapmotor, Nanjing Golden Dragon Bus, NIO, XPeng, Volkswagen)
- SAIC: 35,3%
- Minden más vállalat: 35,3%
A Reuters úgy tudja, hogy a pénteki szavazáson Franciaország, Görögország, Olaszország és Lengyelország igennel szavaz majd a Kínában gyártott elektromos járművek behozatalára kivetett vámok bevezetésére, ami elegendő lehet ahhoz, hogy az Európai Unió javaslata elfogadásra kerüljön.
Mai hír, hogy a Volkswagen arra kéri a német kormányt, hogy szavazzon a kínai elektromos járművekre kivetett európai uniós vámok bevezetése ellen, azzal érvelve, hogy a vámok nem javítják az autóipar versenyképességét.
A javasolt vámok rossz megközelítést jelentenek
- mondta a Volkswagen szóvivője.
Tegnap beszámoltunk arról, hogy a francia elnök, Emmanuel Macron közel áll ahhoz, hogy keresztülvigye az Európai Unió első valódi, Kínával szembeni valódi keménykedését az elektromos járművek importjára kivetendő vámokról. A német kancellár, Olaf Scholz, valamint Orbán Viktor magyar miniszterelnök kormánya is igyekezett megakadályozni Brüsszel döntését, de nem sikerült a tagállam többségét maguk mögé állítaniuk.
Németország ellenezte a lépést, de kevesen hisznek abban, hogy Berlin elég támogatást tudna szerezni a vámok elkerüléséhez.
A német kormány valószínűleg tartózkodni fog a szavazáson, ami gyakorlatilag a vámok támogatásának minősül.
A németeken kívül csak Magyarország emelt szót nyilvánosan a büntetővámok ellen.
Közben egymás után jelentik be a kínai autógyártók, hogy Európában is gyártják majd autóikat, a most tervben lévő büntetővám ugyanis csak a Kínából importált elektromos autókra vonatkozik, azokra nem, amelyeket az EU-ban gyártanak.
Címlapkép forrása: Costfoto/NurPhoto via Getty Images