
Arcra fagy a mosoly?
A bezuhanó olajárnak és a rendkívül erős forintnak köszönhetően idén egyre alacsonyabb árakkal találkozhattak a hazai autósok a benzinkutakon, a 6-ossal kezdődő literenkénti jegyzések kis túlzással már csak régi rossz emlékként villanhatnak fel.
- A benzin esetében literenként 35 forinttal olcsóbb a tankolás tavaly december vége óta,
-
míg a dízel literéért 56 forinttal kell kevesebbet fizetni.
A napokban írtunk egy elemzést arról, hogy miért esett meredekebben a gázolaj ára a benzinéhez képest, ezt itt lehet elolvasni.
Eddig tehát minden szép és jó, de az elmúlt napok bejelentéseit látva ráfagyhat a mosoly az autósok arcára: könnyen lehet ugyanis, hogy elértük a "mélypontot" és jön a fordulat, azaz a felfelé kúszó jegyzések a hazai üzemanyagárakban.
Egy ilyen bizonytalan helyzetben sok kérdés felmerül, ezek közül talán az egyik legfontosabb:
drágának számít a magyar benzin a régiós mezőnyben?
Azért fontos ez a kérdés, mert a hazai kormányzatnak nyíltan kommunikált és hangsúlyos célja, hogy nem lehet a szomszédos országok átlagánál magasabban a hazai üzemanyagok ára, ellenkező esetben jöhetnek a beavatkozó intézkedések. Márpedig az üzemanyagárstopra és annak piactorzító hatásaira mindenki emlékszik, egy újabb hasonló történetet mindenképp jó lenne elkerülni.

Drága a magyar benzin?
Az Európai Bizottság aloldalán már elérhetőek a legfrissebb adatok, így meg tudjuk nézni, hogy a szomszédos országok átlagánál magasabb-e a hazai benzin ára. (Az összehasonlítás során azért is a szomszédos országok árait érdemes figyelembe venni, ezekbe az országokba tud kedvezőtlen esetben átmenni tankolni a magyar autós.)
Ebben a közegben
A BENZIN ESETÉBEN 6 FORINTTAL olcsóBB A HAZAI ÜZEMANYAG AZ ÁTLAGNÁL,

míg a dízelnél 5 forinttal az átlagos szint alatt van a hazai ár.

Az alábbi grafikákon térképen is látható, hogy hol drágább a benzin és a dízel a régióban, mint Magyarországon.


Összességében tehát nyugodtak lehetünk:
JELENLEG JÓCSKÁN A RÉGIÓS ÁTLAGSZINT ALATT VAN MINDKÉT ÜZEMANYAG ÁRA, EZÉRT NEM KELL MARKÁNS KORMÁNYZATI BEAVATKOZÁSRA SZÁMÍTANI.
Fontos hozzátenni, hogy ilyen jellegű kommunikáció egyébként nem is érkezett mostanában a kormányzat részéről.
Mi is volt a baj az árstoppal?
Sokakban fájó emlékként villanhat be a 2021 novemberében bevezetett intézkedés és annak a piacra gyakorolt hatásai, de érdemes kitérni arra, hogy pontosan mi is volt a baj az árstoppal? Múltidézés következik.
Az üzemanyagárstop kezdetektől fogva nehezen fenntarthatónak, illetve a piaci viszonyokat erősen torzítónak bizonyult, ezért a kormány a kivezetése előtti hónapokban több körben is átdolgozta az intézkedést, egymás után vonva ki az árstop hatálya alól a fogyasztók egyre nagyobb részét. A kormány még 2021 végén rendelte el a 480 forintos hatósági árat, amit több lépcsőben, 2022 utolsó napjáig meghosszabbított. A következő problémák és nehézségek léptek fel 2022-ben, mielőtt kivezették az intézkedést:
- Március elején egyre erősebbek lettek azok a hangok a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének irányából, amelyek az ellátási lánc zavaraira hívták fel a figyelmet. Erre a kormány reagált is egy kormányinfón ismertetve a válaszlépéseket, amelyek az üzemanyagpiacot voltak hivatottak érinteni azzal a céllal, hogy fennmaradjon a benzinárstop és az ellátás biztonsága. Első körben ekkor szűkítették a 480 forintos rögzített benzinárra jogosultak körét, egész pontosan a 7,5 tonna feletti magyar gépjárművek és a 3,5 tonna feletti külföldi járművek is csak a nagy nyomású oszlopoknál tankolhattak ezt követően, piaci áron.
- Aztán május végén jött a bejelentés, hogy az üzemanyagturizmust elkerülendő, Magyarország eltérő üzemanyagárakat szab meg a külföldi rendszámmal, illetve a magyar rendszámmal rendelkező járműveknek.
EZZEL A DÖNTÉSSEL KAPCSOLATBAN ELJÁRÁST INDÍTOTT MAGYARORSZÁG ELLEN AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG:
felszólították a magyar hatóságokat, hogy tartsák be az áruk és szolgáltatások szabad mozgására, a letelepedés szabadságára, a polgárok és a munkavállalók szabad mozgására, a megkülönböztetésmentesség elvére, valamint az egységes piac átláthatóságáról szóló irányelv szerinti értesítési szabályokra vonatkozó uniós jogi rendelkezéseket. - Novembertől a Mol korlátozta a tankolást az összes hazai töltőállomásán, a gyorstöltő oszlopokon a tankolási limit 100 liter/tranzakció lett − más hálózatok ennél (jóval) alacsonyabb limiteket is bevezettek a hatósági áras termékekre.
-
Az elhúzódó százhalombattai finomítói karbantartási munkálatok és a hazai üzemanyag-felhasználás korábban 30 százalékát adó import kiesése miatt november végén egyre súlyosabbak lettek az üzemanyag-ellátási problémák, és
felvásárlási pánikreakció indult a lakosság részéről,
gyakorlatilag a Mol teljes hálózatán részleges üzemanyaghiány alakult ki. Ezt követően vezették ki az eredetileg tovább tervezett üzemanyagár-stopot.
A másik fontos kérdés: miért jött el a fordulat?
A legfontosabb kérdést tehát tisztáztuk, a jelenlegi helyzet nem indokolja az árstop-intézkedés bevezetését. De persze az sem maradhat megválaszolatlanul, hogy egyáltalán miért kezdhettünk el aggódni a hazai üzemanyagárak miatt, azaz
miért jött el a fordulat és miért indult el a drágulás?
Nos, ez egy klasszikus "egyik szemünk sír, a másik nevet" helyzet, hiszen a benzinár emelkedését előidéző fejlemény nagyon is üdvözlendő az össz-gazdasági hatásait tekintve Vasárnap este ugyanis jelentős pozitív fejlemény történt a korábban egyre mérgesedő USA-kínai vámháborúban, megállapodott egymással a két szuperhatalom, a megállapodás értelmében az amerikai vámok 145 százalékról 30 százalékra, a kínaiak pedig 125 százalékról 10 százalékra csökkennek május 14-étől, 90 napig.
A megállapodásnak komoly hatása volt a tőkepiacokon, amit a hazai autósok is gyorsan megérezhetnek: a két nagyhatalom közeledésével csökkentek ugyanis a globális recessziós kockázatok, ennek köszönhetően
hirtelen ugrott egyet a Brent nyersolaj ára,
ezzel párhuzamosan a dollár is erőre kapott.
Ha tartósnak bizonyul ez a fordulat és további közeledést láthatunk a következő napokban az USA s Kína között, akkor további olajár-emelkedésre és dollár-erősödésre lehet számítani; a fontos technikai szintekről egyébként nemrég készítettünk egy elemzést, ezt itt lehet elolvasni.

A végére a feketeleves
Van itt egy nagyon fontos fejlemény, ami a megugró nemzetközi olajárnál és az egyre erősebb dollárnál is sokkal nagyobb hatással lehet a hazai üzemanyagárakra. Egy olyan kétpárti javaslat született még április elején az amerikai Kongresszusban, amely
egy 500 százalékos, orosz energiaimportot célzó vámról szól.
A vámintézkedés bevezetése kritikus helyzetet eredményezhet, mivel a magyarországi kőolajimportnak mintegy 75-80%-a még mindig Oroszországból érkezik, mind a Mol pozsonyi, mind a százhalombattai finomítójába. A vámfenyegetés következtében pedig nem kizárt, hogy Magyarországnak le kell majd mondania a nyugatihoz képest olcsóbb orosz, Urals típusú nyersolajról, ez pedig nem csak abszolút módon (azaz forintban kifejezve), de relatív értelemben, azaz a régiós mezőnyben is rossz helyzetbe hozhatja a hazai benzinárat.
Az orosz leválás kérdése ráadásul még forróbbá vált a napokban, miután az Európai Unió nyíltan kimondott céljává vált, hogy 2027 végére teljesen megszüntesse az orosz földgáz, kőolaj és nukleáris fűtőanyag importját. A frissen bemutatott brüsszeli terv 9 pontban határozza meg az ehhez vezető lépéseket, amelyek között szerepel az új orosz gázszerződések betiltása, a meglévők felmondása vis maior hivatkozással, valamint kötelező nemzeti leválási tervek kidolgozása. Mindez azt vetíti előre, hogy Magyarország energiabeszerzési keretei a következő években jelentősen átalakulhatnak.
Címlapkép forrása: Eleganza via Getty Images
Hernádi Zsolt: 500-600 millió dollár többletköltséget jelentene az orosz olajról való leválás
A leválás a régiónak okoz a legnagyobb gondot.
Lesújtó hírt közöltek a meteorológusok – Gyakorlatilag oda a tavasz
A strandok még zárva maradnak.
Fontos tárgyalásra készülnek, az orosz delegáció lehetséges kompromisszumokról beszél - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.
Trump tervével Amerika sokkal többet veszít, mint amennyit nyer
Az ipari termelés önmagában nem érték, a rozsdaövezeti kétkezi munkások támogatása politikailag fontos, de gazdaságilag nem jár előnyökkel. Pedig nem kellene nagy változás, az Egyesült...
SAP bérszámfejtés: kihívások, megoldások és szakemberhiány Magyarországon
Az SAP az egyik legelterjedtebb vállalati szoftvercsomag a világon, amelyet a vállalkozások különböző folyamataik és működésük hatékonyságának növelésére használnak. Magyarországon is
Tranzakciós adó a Binx szolgáltatásaira is
Sötét napra ébredt ma az ország, a már nem létező demokrácia egy újabb hatalmas szöget kapott a koporsójába, a legsötétebb putyini diktatórikus rendelkezéseket tovább másolva Orbán is to
A kapitalisták Woodstockján jártam - ilyen Warren Buffett cégének közgyűlése belülről
A világ minden tájáról érkeznek a tanulni vágyók Warren Buffetthez, mint egy ókori filozófushoz. Miután az omahai bölcs beszélt, a rajongók indulhatnak megvenni Berkshire-logóval ellátott...
Mit jelenthet XIV. Leó pápa beiktatása a Katolikus Egyház mesterséges intelligenciával kapcsolatos álláspontja szempontjából?
Az elmúlt napokban óriási figyelem övezte az új pápa megválasztását és természetesen ez a figyelem kiterjed arra is, hogy a frissen megválasztott - és a pápai trónt elfoglaló Rober Prevost,
Csődbe menni nem jó, de utána is jöhetnek a sikerek
Számos fociklub jut csődközelbe, egyesek konkrétan át is élik, vagy tulajdonosuk jut hasonló sorsra. Még a legmélyebb gödörből is van visszaút, ha okosak vagyunk, de...
The post Csődbe menni
Tudod, hogy nem engedheted meg magadnak!
Már rég nem újdonság a buy now, pay later fizetési séma, de most találtam egy terméket, ami több szempontból is hihetetlen volt számomra. Aki esetleg nem találkozott még vele (talán Magyarors
USA munkaerőpiac: közelgő elbocsátási hullám?
Makrogazdasági területen az elmúlt hét nem okozott számottevő meglepetést. Az USA, Kína és az eurózóna gazdaságát tekintve egyaránt megtorpanni látszik a szolgáltatóipari szektor korábbi

A Stanley kulacs felemelkedése: hogyan lett státuszszimbólum egy ipari termoszból? (x)
Újragondolt márka: így lett virális siker a Stanley kulacs.

- Hozzányúl a kormány a szocho-szabályokhoz
- Felszámolták az önjelölt király birodalmát Európa legerősebb országában: bilincsben vitték el I. Pétert
- Amióta világ a világ, ilyen még nem történt az amerikai részvénypiacokon
- Megrettent Amerika az üres polcoktól - Hamarosan nagy bejelentések jönnek a vámháborúban
- Kihúzzák a szőnyeget a magyar szankciós vétók alól
Ingatlanpiaci elemző
Válaszút előtt Románia – küszöbön az összeomlás?
Hétvégén tartják az elnökválasztás második fordulóját.
Egyedi kormánydöntésen alapuló támogatások – Mit kell tenni értük?
A WTS szakértőivel beszélgettünk.
Világbotrány az élelmiszerpazarlás, de a változás a konyhánkban kezdődik
Játékosság, kreativitás és pozitív hozzáállás a kulcs a Munch és a Maradék nélkül csapata szerint.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.