A parlamentben is előkerültek a költségvetés nagy aknái
Gazdaság

A parlamentben is előkerültek a költségvetés nagy aknái

MTI
|
Portfolio
A Költségvetési Tanácsnak (KT) a 2026. évi központi költségvetésről szóló törvényjavaslat tervezetére nézve nem voltak olyan alapvető ellenvetései, amelyek indokolták volna egyet nem értés jelzését - mondta Horváth Gábor, a Költségvetési Tanács elnöke a jövő évi büdzsé általános vitájában szerdán az Országgyűlésben. Közben felszólalt Windisch László is, az Állami Számvevőszék elnöke, aki azt hangoztatta, hogy a büdzsé számításokkal megalapozott és abból indultak ki a jövő évi kormányzati tervezet értékelésénél, hogy minden kormányzati feltételezés és prognózis teljesül. De közben azt mindkét testület elismerte, hogy rendkívüli kockázatokkal terhelt a jövő év és így a magyar gazdaság, valamint a költségvetés kilátásai. A számvevőszék elnöke egyúttal arra is felhívta a figyelmet, hogy az unió által kínált mentesítési záradék aktiválása nagyobb mozgásteret ad a kormánynak a kiadások növelésére, ezen keresztül pedig a kormány a deficitet is növelheti.

Mit mond a Költségvetési Tanács?

A KT elnöke rámutatott: bár kisebb számszaki eltérések vannak a végső változatban, de a lényegi elemek, úgy, mint a 3,7 százalékos eredményszemléletű ESA-hiány, a központi alrendszer pénzforgalmi hiánya, illetve az államadósság, változatlan ahhoz képest, mint amit a Költségvetési Tanács megismert és véleményezett.

Nagy Márton expozéját itt követtük:

Kiemelte, hogy a kormány elfogadta a Költségvetési Tanács által jelzett, tartaléknövelésre vonatkozó javaslatot, ezért a Rendkívüli Kormányzati Intézkedések előirányzatát 50 milliárd forintról 192 milliárd forintra növelte, ezzel párhuzamosan ugyanekkora kiadáscsökkentést hajtott végre a tervezetben, így a költségvetés egyenlege nem változott.

Minden a 2026-os költségvetésről ide kattintva!

A tanács megítélése szerint a foglalkoztatottak számára vonatkozó költségvetési várakozások megalapozottak, a tervezet azonban nem támasztja alá, hogy a versenyszféra bérnövekedésére vonatkozó prognózis miért haladja meg több mint 2 százalékponttal a 2024. november végén kötött minimálbér-megállapodásban rögzített értéket - közölte.

Horváth Gábor rámutatott:

a 2026. évi hiánycél megvalósulását érdemi kockázatok övezik,

ezek a következők:

a jövő évi tervezettől elmaradó gazdasági növekedés mérsékelné a költségvetés adóbevételeit, valamint

  • a 2025. évi gazdasági növekedésre és az idei költségvetés teljesülésére vonatkozó lefelé mutató kockázatok bekövetkezte a bázishatáson keresztül szintén hatással vannak a 2026-os teljesítésre.
  • Az uniós források elérhetőségét övező, továbbra is fennálló bizonytalanság hatására a Helyreállítási és Ellenállóképességi Alapból, valamint a 2021-2027-es kohéziós forrásokból származó bevételek előirányzattól elmaradó szintje változatlan kiadások mellett növelné a pénzforgalmi hiányt.

Kitért arra, hogy a költségvetési pálya szerint 2025-ben 4,5 százalékon, 2026-ban 3,6 százalékon alakul az infláció. Az infláció mérséklődését egyaránt segíthetik a csökkenő nyersanyagárak, valamint a kormányzati és jegybanki intézkedések. A bérek dinamikus emelkedése akkor nem hat kedvezőtlenül a gazdasági egyensúlyokra, beleértve az inflációt, ha az a termelékenység javulásával együtt történik meg.

2026-ban a gazdasági növekedést a fogyasztás mellett a bruttó állóeszköz-felhalmozás 5,9 százalékos bővülése, valamint a 6,4 százalékos exportbővüléssel összhangban a nettó export enyhén pozitív, 0,1 százalékpontos növekedési hozzájárulása támogathatja. A beruházások élénkülése trendfordulót jelentene az elmúlt években tapasztalt mérséklődéssel szemben, amelynek feltétele a növekedési kilátások és az üzleti bizalom javulása - állapították meg.

Jelezte: a költségvetés makrogazdasági pályájának teljesülésére elsősorban az elhúzódó geopolitikai konfliktusok és az éleződő kereskedelempolitikai feszültségek jelentenek kockázatot.

A Költségvetési Tanács továbbra is szükségesnek tartja, hogy a magyar gazdaság és a költségvetés egyensúlyának megteremtése érdekében a kormányzati szektor hiánya a GDP 3 százaléka alá csökkenjen.

Megállapították, hogy a 2026. évi hiánycél meghaladja az Európai Unió alapszerződésében is szereplő 3 százalékos kritériumot, valamint a magyar kormány által benyújtott - és az Európai Unió Tanácsa által jóváhagyott - középtávú költségvetési-strukturális tervben szereplő nettó kiadási pályából következő 2026. évi 2,5 százalékos hiánytervet. Az Európai Unió Tanácsa által a túlzottdeficit-eljárás keretében kiadott ajánlás alapján hazánknak 2026-ra meg kell szüntetnie a túlzott hiányt.

És mit mond a számvevőszék?

Számításokkal megalapozottnak értékelte az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke a Magyarország 2026. évi központi költségvetéséről szóló törvényjavaslatot az indítvány szerdai általános vitájában az Országgyűlésben.

Windisch László azt mondta: a bevételi előirányzatok abban az esetben teljesíthetők, ha a gazdasági folyamatok a törvényjavaslat indoklásában ismertetett makrogazdasági prognózis szerint alakulnak.

Az ÁSZ számításai szerint a bevételi előirányzatok tervezése összhangban van a törvényjavaslat alapját képező kormányzati makrogazdasági prognózissal,

csak néhány esetben mutatkozik kisebb különbség saját számításaik és az előterjesztett számok között - mondta.

Szólt arról is: a 2025. és a 2026. év makrogazdasági folyamatait tekintve különösen sok a bizonytalanság. A Magyarország gazdasági lehetőségeit lényegesen befolyásoló politikai és gazdasági, valamint globális és hazai tényezők hatásában egyaránt jelen van a dinamikus fejlődés lehetősége és a növekedés visszafogása. A 2026. évre vonatkozó kormányzati makrogazdasági prognózis az előbbire épít, miközben a negatív körülmények is nagyon valóságosak - tette hozzá az ÁSZ-elnök.

Kiemelte a kormányzati prognózisnak azt az elemét, amely a versenyszféra bruttó átlagkeresetének 2026-ra vonatkozó 10,2 százalékos növekedését jelzi előre, és amelynek nem teljesülése a költségvetési bevételek alakulását jelentősen érintheti. Ez a növekedés ugyanis lényegesen magasabb a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumának tagjai között 2024 novemberében kötött bérmegállapodásban szereplő 7,6 százaléknál.

Amennyiben az átlagkereset növekedése a versenyszférában a 7,6 százalékot lényegesen nem haladja meg,

a bérarányos adó- és járulékbevételek teljesítésében számottevő elmaradás keletkezik

- jelezte.

A bizonytalanságok ellenére a számvevőszék annak feltételezésével végezte a javaslat értékelését, hogy az annak indokolásában ismertetett kormányzati prognózis teljesül. A kormány által figyelembe vett gazdasági pálya megvalósulására ugyanis van reális esély, annak teljesülését az ÁSZ elnöke nem tartja kizártnak.

Az indítványban a lényeges összegű, a bevételi főösszeg 0,15 százalékát meghaladó összegű bevételi előirányzatok összértéke a bevételi főösszeg 77,3 százalékát tette ki. A kiválasztott előirányzatok összegének 0,1 százaléka esetében azonosított az ÁSZ teljesíthetőségi kockázatot. Az ÁSZ a legtöbb lényeges bevételi előirányzatot teljes egészében teljesíthetőnek értékelte, néhány előirányzat esetében merültek fel kétségek - mondta. Ezek a Társasági adó esetében 7,0 milliárd forint, az Energia ágazat befizetései esetében 16,8 milliárd forint, a Kiskereskedelmi adó esetében 5,8 milliárd forint, a Biztosítási adó esetében 2,0 milliárd forint, a Társadalombiztosítási járulék Egészségbiztosítási Alapot megillető része és egészségbiztosítási járulék esetében 3,8 milliárd forint. Ezeket összeadva a bevételek teljesíthetőségi kockázatának becsült összege 35,4 milliárd forint - sorolta Windisch László.

Hozzátette: a bevételek teljesíthetősége érdekében az Országgyűlés előtt is áll még feladat, mert a bányajáradék, a szén-dioxid kvóta adó, a pénzügyi szervezetek befizetései, az energiaágazat befizetései, a biztosítási adó, a kiskereskedelmi adó teljes előirányzata a tervezett jogszabálymódosítások elfogadásával válik teljesíthetővé. A tervezett jogszabályváltozások költségvetési hatása összesen 521 milliárd forint bevételnövekedés.

A költségvetési javaslatban a felülről nyitott, lényeges összegű, azaz a kiadási főösszeg 0,15 százalékát meghaladó összegű kiadási előirányzatok összértéke a kiadási főösszeg 42,3 százalékát tette ki, ami annak ellenére is kockázat, hogy ezeket az előirányzatokat kellő gondossággal tervezték meg.

A számvevőszék rendelkezésére bocsátott dokumentumok alapján végzett számításaik szerint a csecsemőgondozási díj előirányzatát érintő 4,6 milliárd forint, a gyorsforgalmi úthálózat rendelkezésre állási díj előirányzatánál 30 milliárd forint összegű túllépés valószínűsíthető.

Ismertette: a javaslat az államháztartás központi alrendszerének pénzforgalmi hiányát 2026. évre 4 218,5 milliárd forintban határozza meg, ami a 2026. évre tervezett 95 747,0 milliárd forint GDP 4,4 százalékát teszi ki. Ezt kiindulási pontnak tekintve a kormányzati szektor eredményszemléletű, uniós módszertan szerint számított hiányát 3 588,2 milliárd forintban tervezték meg, ami a prognosztizált GDP 3,7 százalékát teszi ki. Ez nincs összhangban az Európai Unió hatályos jogával, és emiatt nem teljesíti a hivatkozott magyar törvényi követelményt sem.

Ugyanakkor az Európai Bizottság 2025 márciusában bemutatta az úgynevezett REARM Europe tervet, melynek keretében a Stabilitási és Növekedési Paktum nemzeti mentesítési záradékának aktiválása részeként lehetővé válna a tagállamok számára, hogy a 2025 és 2028 közötti időszakban eltérjenek a túlzottdeficit-eljárás szerinti korrekciós pályától, amennyiben ez a védelmi kiadás növekménye miatt történik. Magyarország a nemzeti mentesítési záradék aktiválására vonatkozó kérelmet benyújtotta, amelynek Európai Bizottság által történő értékelésére várhatóan 2025 júniusában kerül sor.

Megjegyezte: Magyarországon a honvédelmi kiadások a GDP arányában 2022 óta jelentősen emelkedtek, így a mentesítés elfogadása nagyobb mozgásteret jelentene a kiadások, és ezen keresztül a hiány növelésére a jelenlegi mértékekhez képest.

Címlapkép: Horváth Gábor, a Költségvetési Tanács elnöke felszólal a Magyarország 2026. évi központi költségvetésérõl szóló törvényjavaslat vitájában az Országgyûlés plenáris ülésén 2025. május 21-én. forrása: MTI Fotó/Soós Lajos

Kiszámoló

Én megmondtam

Pár hete írtam egy cikket arról, hogy nem feltétlen van jó helyen a pénzed a mobilodról elérhető banki alkalmazásokban...

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Extraprofitadók: megjöttek a kormány legújabb tervei
Portfolio Hitelezés 2025
2025. május 22.
Kelet - magyarországi Gazdasági Fórum 2025
2025. június 4.
Portfolio Financial IT 2025
2025. május 27.
Portfolio Property X 2025
2025. május 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes online előadás

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!

Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet