Megjött a Moody's friss ítélete Magyarországról
Gazdaság

Megjött a Moody's friss ítélete Magyarországról

Megerősítette Magyarország eddig is érvényben lévő Baa2 adósbesorolását a Moody's Investors Service péntek késő esti döntésével. Figyelmeztető jelzés viszont, hogy a negatv kilátás is fennmaradt. A hitelminősítő közleményében hangoztatja, hogy ez a mostani közzététel nem jelent hitelminősítési intézkedést, az időszakos felülvizsgálat zárult most le. A legnagyobb kockázatként az uniós források jelentős részének végleges elbukását és a parlamenti választások előtt esetlegesen meglóduló költségvetési kiköltekezést azonosították.

Közleményében a hitelminősítő kiemeli, hogy a Baa2 besorolást továbbra is támogatja a diverzifikált magyar gazdaság, a mérsékelt növekedési ütem és a kormány elkötelezettsége a fiskális konszolidáció mellett. Ugyanakkor kockázatokat is azonosítottak, hangsúlyozzák például, hogy

megnőtt az esélye, hogy az uniós források jelentős része végleg elveszik, ez pedig a középtávú növekedési és költségvetési kilátásainkat is ronthatja.

A Moody's hozzáteszi, hogy Magyarország közvetlenül mérsékelten kitett a geopolitikai konfliktusoknak, az alapforgatókönyvükben nem számolnak azzal, hogy direkt összeütközés robban ki a NATO és Oroszország között.

Az elmúlt hónapok fejleményeire reagálva az idei növekedési előrejelzést a novemberi 1,9%-ról 1%-ra csökkentették, míg 2026-ra az eddigi 3,2% helyett 2,8%-os GDP-bővülést várnak.

Költségvetési folyamatok

A költségvetésről és a magyar államadósság-folyamatokról is részletesen írnak. Arra számítanak, hogy 2025-ben és 2026-ban is változatlan marad a tavaly év végén látott 73,5%-os adósságráta. Az adósság megfizethetőségi mutató lényeges gyengülése 2023-ban és 2024-ben szerintük részben átmeneti okokra vezethető vissza, ez részben a magas inflációból fakadó magas inflációkövető lakossági állampapírok kamatfizetéséből fakadt.

A fogyasztóiár-infláció lassulásával és annak adósságra gyakorolt hatásával előrejelzésünk szerint a kamatkiadások 2025-ben a költségvetési bevétel 9,9%-ára csökkennek, és 2026-tól kezdve fokozatosan csökkenő pályán maradnak - állapítják meg.

A többi hitelminősítőhöz hasonlóan azonosítják a legfontosabb büdzséköckázatot:

költségvetési előrejelzéseinket érintő jelentős kockázatok a kormányzati kiadások esetleges erőteljes növekedéséhez kapcsolódnak a 2026-os parlamenti választások előtt.

Nem nyúlt tehát a hitelminősítő Magyarország érvényben lévő minősítéséhez és az ahhoz rendelt kilátáshoz, azok után, hogy legutóbb, fél évvel ezelőtt a Moody's negatív kilátást adott hazánknak. Vagyis a hitelminősítő a romló folyamatok (rosszabb növekedés, beragadó államadósság, uniós források elbukása, rosszabb nemzetközi gazdasági környezet, vámpolitikai bizonytalanságok, geopolitikai feszültségek), valamint a jelentős költségvetési kockázat (hiány elszállása az esetleges választási kiköltekezés miatt) ellenére a türelmes megközelítést választotta hazánkkal kapcsolatban és kivár. Nem is általános megközelítés a nagy hitelminősítők részéről, hogy a negatív kilátás megadása után az első adandó alkalommal nagyon megbüntetik az adott országot. Nagyon érdekes lesz látni, hogy a következő fél-egy évben mely, a hitelminősítő által már azonosított kockázatok valósulnak meg (negatív vagy pozitív irányba), ebben a tekintetben idén ősszel (egyre közelebb a 2026-os parlamenti választásokhoz) már forróbb lehet a talaj hazánk hitelminősítői megítélése szempontjából.

Magyar gazdaság és növekedése

Arra is kitérnek, hogy a magyar gazdaság jelentős mérete, a magas nemzeti jövedelemszint és a külföldi működőtőke projektek támogatják a gazdaság bővülését, de nem szabad elfeledkezni a Moody's elemzői szerint a hosszabb távon érvényes kihívásokról: a népesség elöregedése és az értékláncban való további felfelé haladás lehetséges nehézségei.

Arra is kitérnek, hogy az intézményi keretrendszer általában véve erős, azonban vannak olyan jellemzői, amelyek aláássák a gazdaságpolitika hitelességét. Itt megemlítik az EU-val fennálló vitákat, amik bizonytalanságot okoznak a jelentős uniós források folyósításával kapcsolatban. A Moody's költségvetési erősségre vonatkozó értékelése negatív kiigazítást is tartalmaz, mivel az államháztartás devizaadóssága meghaladja a GDP 20%-át.

Az a bizonyos negatív kilátás

A negatív kilátás fenntartásáról is szót ejtenek a hitelminősítő szakemberei. Ez a magyar intézmények és kormányzás minőségével kapcsolatos lefelé mutató kockázatokat tükrözi, ami azt jelenti, hogy az ország végül elveszítheti a tervezett uniós források jelentős részét, mivel nem teljesíti a források felszabadításának feltételeit.

Figyelmeztetnek ezek után, hogy a források elvesztése csökkentheti a GDP trendszerű növekedését, és gyengítheti a költségvetési és adósságmutatókat. Ez a helyzet a Magyarország egyik legfontosabb kereskedelmi partnerének, Németországnak (Aaa stabil) gyenge növekedésével összefüggésben történik, ami felerősítheti a gazdaságra nehezedő negatív nyomást, míg

a 2026-os parlamenti választások előtt a kormányzati kiadások esetleges erőteljes növekedése súlyosbíthatja a negatív költségvetési tendenciákat

- állapították meg értékelésükben.

Hozzáteszik továbbá, hogy

a negatív kilátás azt jelzi, hogy a besorolás rövid távon valószínűleg nem kerül sor felminősítésre.

Részletezik, hogy milyen feltételek mellett állhat vissza az adósbesoroláshoz rendelt kilátás stabilra:

  1. Ha jelentős és tartós javulás következik be az EU-val való viszonyban, és további előrelépés történik a szuper mérföldkövek tekintetében. A feltételrendszer teljes körű teljesítése jelentős uniós forrásokat szabadítana fel, ami Magyarország gazdasági, költségvetési és intézményi erősségére gyakorolt kedvező hatása miatt pozitív lenne.
  2. Emellett akkor is javulna a kilátás, ha a kormány jelentősebb költségvetési konszolidációt hajt végre, ami a vártnál lényegesen jobb költségvetési és adósságmutatókat eredményezne.
  3. Továbbá a vártnál lényegesen erősebb trendnövekedés is pozitív lenne, amely a vártnál gyorsabb jövedelmi konvergenciát eredményez az uniós átlaghoz.

Természetesen arra is kitér a Moody's, hogy mikor léptetné tovább a negatív kilátást egy leminősítés felé:

  1. Ha a Magyarország és az EU közötti, a szükséges reformok végrehajtásáról szóló megállapodás elérésében bekövetkező további jelentős késedelem az uniós források jelentős részét veszélyeztetné
  2. Ha Magyarország intézményei nem lennének képesek vagy nem lennének hajlandóak a fennmaradó reformok teljes körű végrehajtására, az negatívan hatna az ország intézményi keretének minőségére.
  3. Általánosabban, a költségvetési konszolidáció megfordulásának jelei és a vártnál lényegesen gyengébb trendnövekedés negatívan hatna a hitelminősítésre.
  4. Ezenkívül, mivel Magyarország még mindig nagymértékben függ az Oroszországból származó energiaimporttól, az energiaellátás elhúzódó zavara szintén leminősítést megával hozó hatású lenne.
  5. Ezen túlmenően Magyarország Baa2 minősítése nyomás alá kerülne, ha megnőne egy szélsőségesen negatív forgatóköny bekövetkezésének esélye, a Moody's szerint ilyen lehet a NATO és Oroszország közötti katonai konfrontáció, aminek jelenleg nagyon alacsony a valószínűsége, de rendkívül nagy hatású sokk lenne, ha bekövetkezne.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) hosszú távú kibocsátói besorolása változatlanul Baa2 marad. Az MNB negatív kilátása szintén változatlan marad. Az MNB hitelprofilja szorosan összefonódik a kormányéval, és ugyanazok a hitelezési fundamentumok befolyásolják. Ezért besorolása és kilátása összhangban van a kormányéval - írták.

Mit mond az NGM?

A Moody's péntek késő este megjelent közleményét követően nem sokkal a Nemzetgazdasági Minisztérium kiadta reagálását. Ebben azt hangsúlyozza a tárca, hogy továbbra is befektetésre ajánlja Magyarországot a Moody’s, a többi hitelminősítőhöz hasonlóan. A minisztérium azzal érvel, hogy a magyar gazdaság biztos alapokon áll. Célként tűzte ki az NGM továbbá (a minél magasabb növekedés elérése mellett), hogy a hitelminősítői kilátást a jelenlegi negatívról stabilra javítsa. Konkrét intézkedéseket erre vonatkozóan viszont nem említ a minisztérium.

Ezt követően a lakossági fogyasztás támogatására, és a kkv-k beruházásainak ösztönzésére bevezetett kormányzati intézkedésekre tért ki a tárca, amelyek szerinte dinamizálják a GDP növekedését.

Az NGM a Moody's értékelésében rejlő figyelmeztető jelekre és esetleges nagatív kockázatok kezelésére nem tért ki, ez ugyanakkor nem váratlan, a korábbi alkalmak során is ez volt a jellemző. Ami viszont érdekesebb, hogy a minisztérium közleményében ezúttal a költségvetésre vonatkozó megállapítások sem szerepelnek, amelyek általában azért szoktak az ilyen típusú tájékoztató anyagokban hangsúlyosan előfordulni, hogy azokkal megnyugtassa a kormány a hitelezőket és a hitelminősítőket, hogy kontroll alatt tartja a deficitfolyamatokat. Nem véletlen, hogy a minisztérium a három legutóbbi hitelminősítői döntés megjelenésekor (Moody's tavaly novemberben, Fitch tavaly decemberben, S&P idén áprilisban) minden alkalommal fontosnak tartotta kiemelni (körülbelül hasonló mondatokkal), hogy "a kormány elkötelezett a szigorú költségvetési gazdálkodás, a költségvetési hiány és az államadósság csökkentése mellett". A Moody's most pénteki döntésére kiadott minisztériumi reagálásban azonban ezúttal nem találni ilyen üzenetet.

Legutóbb fél évvel ezelőtt szólalt meg a Moody's

Emlékezetes, legutóbb fél évvel ezelőtt mondott ítéletet Magyarországról a Moody's. Akkor negatív kilátást rendelt hazánk adósságának besorolásához.

Az akkori döntés hátterében az akadozó EU-források álltak, és hogy Magyarország elbukhatja a neki járó források egy részét. Megállapították azt is, hogy nem kedvez a magyar gazdaság megítélésének Németország szenvedése. Mindezek pedig együttesen gyengítik az ország költségvetési erejét - írták tavaly novemberben.

Hogyan tovább?

A három nagy nemzetközi hitelminősítő (amelyeknek a döntéseire a leginkább figyelnek a piaci szereplők) közül legközelebb jövő hét pénteken dönt a Ficth Ratings és azzal az első féléves felülvizsgálati kör le fog zárulni.

Az első a sorban idén ugyanis a Standard and Poor's volt, akitől kilátásrontást kapott hazánk áprilisban.

Így néz ki a második féléves hitelminősítői naptár Magyarországra nézve (amiről itt írtunk részletesen):

Hitelminősítők tervezett felülvizsgálatai Magyarország esetében 2025-ben
  1. felülvizsgálat 2. felülvizsgálat
Standard and Poor's április 11. október 10.
Moody's május 30. november 28.
Fitch június 6. december 5.
Forrás: Portfolio-gyűjtés  

Címlapkép forrása: Jeenah Moon/Bloomberg via Getty Images

Holdblog

Csak bírjuk szuflával az AI-t

Így is borzasztóan néz ki a globális energiamix, a mesterséges intelligencia csak ront a helyzeten. Lehet, hogy az AI nem erővel pusztít ki minket, hanem... The post Csak bírjuk szuflával az AI-t

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Olyan bajok vannak a magyar közigazgatással, hogy Brüsszel szerint az már a versenyképességet veszélyezteti
Portfolio Sustainable World 2025
2025. szeptember 4.
REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum
2025. szeptember 17.
Portfolio Future of Finance 2025
2025. szeptember 18.
Portfolio Private Health Forum 2025
2025. szeptember 30.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.

Díjmentes előadás

Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa

Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!

Ez is érdekelhet