
A luxus taxiszolgáltatás, a Wheely eltűnt Moszkva utcáiról, miután a bíróság elrendelte letiltását, mert megtagadta az utasadatok megosztását a biztonsági szolgálatokkal. Ezzel egy időben Szentpéterváron véglegesítették a külföldi taxisofőrök kitiltását, ami a város munkaerő-állományának felét érinti, míg a vezető fuvarmegosztó alkalmazás, a Yandex figyelmeztette ügyfeleit a dinamikus árazás bevezetésére.
Az egykor erősen versenyképes orosz taxipiac most állami ellenőrzés alatt álló monopóliummá alakul, amit az emelkedő árak, a szűkülő szolgáltatások és
a külföldi munkavállalókkal szembeni szisztematikus diszkrimináció jellemez.
Az árak már most 22%-kal magasabbak 2025-ben az előző évhez képest, egyes népszerű útvonalakon akár 70%-os emelkedéssel. Az iparági előrejelzések szerint a viteldíjak további 40-60%-kal emelkedhetnek, amikor 2026 márciusában életbe lépnek az új járműhonosítási szabályok.
A külföldi sofőrök eltávolítása felgyorsította a válságot. A 2024 márciusi Crocus City Hall terrortámadás után kialakult idegengyűlölő reakció hatására több mint 30 orosz régió tiltotta ki a külföldi állampolgárokat a taxivezetésből. Az iparági becslések szerint a külföldi teszik ki a nagyvárosok taxisofőreinek 60-70%-át és országszerte a taxisofőrök mintegy felét.
A Wheely bezárása jól mutatja a Kreml elszántságát, hogy felszámoljon minden olyan szolgáltatást, amely ellenáll az állami megfigyelésnek.
A vállalat, amelyet Anton Chirkunov, a korábbi permi kormányzó fia alapított, az adatvédelmet alapvető szolgáltatási jellemzőként hirdette. A bírósági dokumentumok szerint a Wheely-t azért tiltották le, mert megtagadta a csatlakozást Moszkva Egységes Regionális Navigációs Információs Rendszeréhez (ERNIS), amely megköveteli a sofőrök útlevéladatainak, a járművek valós idejű helyzetének és az utasok adatainak továbbítását a biztonsági ügynökségeknek.
Putyin elnök májusban aláírt egy törvényt, amely előírja, hogy 2026-tól minden taxinak Oroszországban kell készülnie vagy szigorú hazai tartalomkvótáknak kell megfelelnie. A szabályok gyakorlatilag Ladákra, Moskvics modellekre, néhány orosz gyártású elektromos autóra és bizonyos helyben összeszerelt kínai járművekre korlátozzák az üzemeltetőket, felváltva a ma domináns koreai, japán és európai autókat.
Az Orosz Kormány Elemző Központja figyelmeztet, hogy több mint 500 000 sofőr hagyhatja el az iparágat, ahelyett hogy drágább, alacsonyabb minőségű hazai járműveket vásárolna. Ugyanakkor a Ladát gyártó AvtoVAZ évi 40 000-60 000 járműből álló
foglyul ejtett piachoz juthat a politika révén.
A 130 000 betöltetlen sofőrállással országszerte a fuvarmegosztó alkalmazások erősen támaszkodnak az algoritmikus dinamikus árazásra, amely perceken belül megduplázhatja vagy megháromszorozhatja a viteldíjakat. A Yandex, amely a moszkvai piac 60%-át uralja, agresszív árazási algoritmusokkal maximalizálja bevételeit a szolgáltatás elérhetősége helyett.
A túlszabályozás, a külföldiek kitiltása és az áremelések az illegális taxihálózatok újjáéledéséhez vezettek. Tucatnyi Telegram-csoport köti össze közvetlenül az utasokat a sofőrökkel, lényegében újrateremtve az 1990-es években domináns informális taxihálózatokat. Ezek a hálózatok 30-50%-kal alacsonyabb árakat kínálnak a hivatalos szolgáltatásoknál, miközben a sofőröknek jobb keresetet biztosítanak a platformjutalékok kiküszöbölésével.
A taxiipar hanyatlása a modern Oroszország példázatává vált: egy olyan rendszerré, ahol az ellenőrzés fontosabb a hatékonyságnál, az idegengyűlölet az észszerű gazdasági megfontolásoknál, és a monopóliumok felváltják a versenyt.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Drónok miatt leállt a közlekedés egy nyugat-európai reptéren
Egyelőre nem teljesen világos, mi áll a háttérben.
Reagált a Fehér Ház Putyin meglepő ajánlatára: „meglehetősen jól hangzik”
Egyetért a két hatalom a kérdésben.
Nagy változás jön a magyar egészségügyben: a szakemberek szerint nőni fognak a várólisták több vizsgálat esetén is
Különösen az onkológiai vizsgálatok esetén.
Egyre forróbb a helyzet: a NATO kész szembeszállni az orosz légtérsértésekkel!
Veszélyben Európa biztonsága.
A NATO vezetőjével tárgyalt Zelenszkij: elmondta, milyen fegyverekre lenne sürgősen szükség Ukrajnában
Részletes listát adott át az elnök.
Személyi kölcsön vagy szabad felhasználású jelzáloghitel? Összehasonlítottuk őket
Nagyobb váratlan kiadás? Új tervek, megvalósítandó álmok? A finanszírozás kapcsán gyakran merül fel a kérdés: elég egy személyi kölcsön, vagy érdemes ingatlanfedezetet bevonni és szabad
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Az AI nyertesei és vesztesei: Magyarország hátulról az ötödik
A mesterséges intelligencia rohamos terjedése alapjaiban formálja át a gazdasági növekedésről szóló várakozásokat. Cikkünkben bemutatjuk, hogy az AI milyen csatornákon keresztül járulhat ho

Végre egy komoly grafikon
Máris hiányoznak a habkönnyű témák. Nyáron a klímagyilkos Buksiról, a pisztáciáról, a metánt pöfögő marhákról szóltak a hírleveleink - kis cuki témákról, amik nem kavarják... The po

Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val


Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod