
Németország 2026 végéig hatalmas összegű, 83 milliárd euró értékű szerződést szeretne megkötni a védelmi iparának fejlesztésére. Ez 32 ezer milliárd forintnak és a tavalyi német GDP 2 százalékának felel meg. A pénzeknek viszont csak 8 százalékát költenék amerikai fegyverekre, a fókuszban az európai ipar áll – derül ki a Politico által megszerzett beszerzési tervből.
Mindez nem lesz ínyére Donald Trumpnak. Amikor júliusban nyélbe ütötték a kereskedelmi egyezséget Ursula von der Leyennel, akkor azt mondta, hogy az EU "több száz milliárd dollár értékű katonai felszerelést fog vásárolni" az USA-tól. A bejelentés után kiadott közös közleményben egyenesen azt írták, hogy az Unió "a katonai és védelmi felszerelések beszerzésének jelentős növelését tervezi az Egyesült Államoktól, az USA kormányának támogatásával és segítségével."
Az azonban már akkor is nehezen látszott, hogy hogyan lehetne nagy mértékben emelni a tőlük történő vásárlásokat.
Az európai NATO tagállamok a fegyvereik 64 százalékát szerezték be a szövetség legnagyobb tagjától 2020 és 2024 közt
a Stockholmi Nemzetközi Béke Kutatóintézet elemzése alapján.
A most nyilvánosságra került terv alapvetően a német parlament költségvetési bizottságának szól és 154 védelmi beruházást tartalmaz, amit idén szeptember és a következő december közti időszakban szeretnének elindítani. A 25 millió eurónál nagyobb értékű szerződések szerepelnek benne, mivel ezek azok, amiket az országgyűléssel engedélyeztetni kell a német törvények szerint. A lista pontjai közül csupán két, igazán sokba kerülő elem az, amiben prominensek amerikai vállalkozók: az 5,1 milliárd eurót kostáló Raytheon MIM-104 Patriot légvédelmi rakéták és indítóberendezések szállítása, illetve a 150 millió euróba kerülő torpedók, amiket a Boeing P-8A repülőgépekhez csatolnak.
Akkor jönnek az európaiak?
Csakhogy a védelmi képességek európai fejlesztése sem zajlik akadálytalanul.
A német-francia-spanyol együttműködésben készülő "Future Combat Air System" (FCAS) program, amely a következő generációs európai vadászgépcsaládot lenne hivatott megalkotni, hónapok óta lényegében áll
– tudósított a helyzetről a Handelsblatt. A projekt célja az volt, hogy a kontinens saját, az amerikai F–35-tel is versenyképes repülőrendszert hozzon létre, ám a két vezető gyártó, a német Airbus és a francia Dassault nem tudott megegyezni az ipari munkamegosztásról.
A Dassault vezetése a repülőgép-fejlesztésben domináns szerepet követel magának, ami Berlinben és a német iparban komoly ellenállást váltott ki. A CDU párt katonai szakértője, Thomas Röwekamp szerint a háttérben nem technológiai, hanem iparpolitikai viták húzódnak, amelyek miatt a közös munka rendre elakad. A helyzet láthatóan zavarja a német vezetést. Friedrich Merz német kancellár előző csütörtökön egy spanyolországi látogatásán azt mondta:
Nem haladunk előre a projektben. A dolgok nem mehetnek így tovább, ahogy jelenleg állnak.
Ezzel az elemzők is egyetértenek. Már csak azért is, mert "ha az FCAS projekt a jelenlegi ütemben fejlődik tovább, 2050-re elavult rendszerünk lesz" - értékelte a helyzetet Michael Santo repülési szakértő. (A projekt tervezett befejezési dátuma 2040.)
Merz azt mondta, hogy az év végéig megpróbálnak megoldást találni, "hogy ez a projekt valóban megvalósulhasson". Iparági körök szerint már októberben döntés születhet.
Egyre komolyabban felmerül a döntéshozókban, hogy feladják a franciákkal való együttműködést. Nagy-Britannia, Olaszország és Japán a saját közös fejlesztésű vadászgép-programjukat (GCAP) viszik előre, és nyitottak lennének további partnerekre – Németország akár ide is beléphetne.
A német iparon belül is egyre erősebben hallatszanak a hangok, hogy Airbusnak új szövetségesek után kell néznie. Felmerült a brit BAE Systems és az olasz Leonardo bevonása, de a svéd Saab is potenciális partner lehet. Stockholm NATO-tagsága és a Gripen-programban meglévő szoros német kapcsolatok új együttműködési lehetőségeket nyithatnak. A két ország védelmi minisztere épp ezekben a napokban egyeztet a közös fejlesztésekről.
Kár lenne elszalasztani egy ilyen lehetőséget
Németország most történelmi lehetőség előtt áll: 83 milliárd eurót fordít védelmi kiadásokra, és ha a pénzek valóban az európai iparra koncentrálnak, az hosszú távon alapjaiban erősítheti a kontinens önálló védelmi képességeit.
Ehhez azonban nulladik lépés, hogy az együttműködés ilyen gyerekbetegségeit, mint amik az Airbus-Dassault ügyben felmerültek, a következő projektjeikben kiküszöböljék.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Súlyos skandináv drónincidens: a miniszterelnök szerint nem zárható ki az orosz akció
Egy biztos, kompetens volt az elkövető.
Titokban olyan történt a Krímnél, amire évek óta nem volt példa – A háttérben kínai szálak fonódnak össze az orosszal
Nemcsak egy esetről hullott le most a lepel.
Kiszivárgott: Németország csak a kispadot szánná az USA-nak a védelmi fejlesztésekben
Itt nem látszanak a százmilliárdok, amiket Trump emlegetett.
Új exkluzív szakmai platform várja a fenntarthatóság hazai éllovasait − A Green Cloud szervezésében megalakult a Zöld Klub
A kapcsolatépítés mellett a tudásmegosztás a fő hívószó.
Újabb befektetési óriás rohamozza meg Európát, és ez még csak a kezdet
Ez lesz az új aranyláz?
Zsiday Viktor: veszélyesen emelkedik az államadósság, ebből jöhet a következő nagy válság
Folytatódik a Portfolio Property Investment Forum 2025.
Megsarcolja az OTP a Revolut bankkártyákat?
Szeptember 19-től az OTP Bank új díjat vezetett be, ami a külföldi bankok által kibocsátott bankkártyákat terheli abban az esetben, ha a kérdéses plasztikkal az OTP Bank bankautomatájából ves
Pusztító koktél villámaszályok és hőhullámok
A villámaszályok a klímaváltozás egyik legaggasztóbb jelenségei közé tartoznak, amelyek hatását a szélsőséges hőség drámaian felerősíti.
Az AI nyertesei és vesztesei: Magyarország hátulról az ötödik
A mesterséges intelligencia rohamos terjedése alapjaiban formálja át a gazdasági növekedésről szóló várakozásokat. Cikkünkben bemutatjuk, hogy az AI milyen csatornákon keresztül járulhat ho

Végre egy komoly grafikon
Máris hiányoznak a habkönnyű témák. Nyáron a klímagyilkos Buksiról, a pisztáciáról, a metánt pöfögő marhákról szóltak a hírleveleink - kis cuki témákról, amik nem kavarják... The po

Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..


Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
