
Csütörtökön újabb tüntetések zajlottak a francia fővárosban, miután a szakszervezetek múlt heti tárgyalása zátonyra futott a francia miniszterelnökkel, Sebastien Lecornuval. A beszélgetés része volt a következő költségvetést előkészítő folyamatoknak. Az előző kormánynak nem sikerült elfogadtatnia a 2026-os állami költségvetést a törvényhozással, az ügy miatti bizalmatlansági indítványba bele is bukott a kabinet. A mostani tervezet hivatalos bemutatása előtt így Emmanuel Macron azzal bízta meg újonnan kinevezett miniszterelnökét, hogy igyekezzen konszenzust kovácsolni még azelőtt, hogy a parlament elé kerülne a javaslat.
Előző héten meg is történt ez az egyeztetés, azonban a dolgozók képviselői úgy látták, hogy Lecornu nem adott biztosítékokat, hogy teljesíteni fogja a kéréseiket. Így a szeptember 18-i, különböző becslések szerint 0,5-1 milliós tömeget megmozgató demonstrációk után ismét utcára hívták az embereket.
Lecornu egy olyan költségvetést szeretne beterjeszteni, amiben a jövő évi deficitet 4,7 százalékra mérsékli az idén várható 5,4 százalékról.
Ez csupán egy hajszállal kevésbé ambiciózus, mint elődje, Francois Bayrou terve, aki 4,6 százalékot tűzött ki célul. A különbséget minden bizonnyal az okozza, hogy az új miniszterelnök letett két munkaszüneti nap megszüntetéséről, mivel ez különösen nagy társadalmi ellenállást váltott ki a franciákból.

Macron korábbi, elképesztően népszerűtlen nyugdíjreformjának visszacsinálásában és a Gabriel Zucman közgazdász által javasolt, széleskörűen támogatott vagyonadó bevezetésében azonban úgy tűnik, hogy nem fog engedni a francia vezető. Ezen fő követelések teljesítése nélkül nehezen látszik, hogy hogyan fogja tudni teljesíteni a kormányfő a Macron által rábízott feladatot. A nyugdíjreformot még 2023-ban iktatták törvénybe, amivel 62 évről 64 évre emelték a nyugdíjkorhatárt és minimum 43 évre a ledolgozott évek számát.
A Zucman-adóként elhíresült ötlet lényege az volt, hogy a legalább 100 millió euró vagyonnal rendelkező háztartások évente az eszközeik 2 százalékának megfelelő összeget fizessenek be az államkasszába. Mindez nagyjából 1800 szupergazdagot érintene. Az adó bevezetésére a közgazdász két fő indokot szolgáltatott:
- A leggazdagabb háztartások teljes nettó vagyona jóval gyorsabban nőtt a társadalom egyéb tagjainál. Egyes becslések szerint az 500 leggazdagabb vagyona háromszor gyorsabban nőtt, mint a nemzeti vagyon, így az 1996-os 6 százalék után ma már az ország GDP-jének 40 százalékát teszi ki.
- A francia milliárdosok feleannyi adót fizetnek, mint az átlag polgár. Zucman és a Közpolitika Intézete szerint a százmilliomosok és a milliárdosok csupán a vagyonuk 0,3 százalékával szállnak be a közösbe.

A Zucman-adó ötlete hamar nagy népszerűségre tett szert. Egy szeptemberi közvéleménykutatásban a megkérdezettek 86 százaléka támogatta a tervet. Igaz, a kutatást a Szocialista Párt felkérésére készítették, ami kiáll a Zucman-adó mellett, azonban ez a magas arány így is azt mutatja, hogy szinte társadalmi konszenzus áll a vagyonadó mögött.
Mindez érthető is: a lakosság is tudja, hogy a költségvetési hiányt mérsékelni kell. Azt azonban természetesen mindenki szeretné elkerülni, hogy neki kelljen összébb húznia a nadrágszíjat, így az adórendszer igazságossága és a vagyonadó a közéleti viták gyújtópontjába került. Lecornu azonban a Zucman nevével fémjelezett adó kivetését nem támogatja. Azt nyilatkozta, hogy "van egy politikai és társadalmi igény a nagyobb fiskális igazságosságra, különösen annak érdekében, hogy helyreállítsuk a közös pénzügyeket. Ezt az orrunk előtt zajló vitát nem kerülhetjük meg."
De hogy a Zucman-adó lenne a helyes válasz? Személyesen én nem így gondolom.
A parlamenti matek azonban nem túl sok választási lehetőséget hagy. A baloldal a Zucman-adót támogatja, de a Marine Le Pen vezette radikális jobboldal is vagyonadót szeretne. Valamelyikőjükre szüksége lesz Lecornunak a büdzsé elfogadásához szükséges többség megteremtéséhez. A Nemzeti Tömörülés egyik gazdaságpolitikáért felelős képviselője, Jean-Philippe Tanguy szeptember 21-én úgy fogalmazott: "Nem akarjuk, hogy a baloldalnak monopóliuma legyen az adózás igazságosságának témakörében. Vannak javaslataink."
A párt a jelenleg is érvényben lévő ingatlanadót alakítaná át vagyonadóvá. Az adóalapba nem számítana bele egy lakás, üzleti eszközök és kis- és középvállalkozások részvényeibe történő befektetések háromnegyede. A terveik közt szerepel még a pénzügyi spekulációk, részvény-visszavásárlások és az extraprofit valamint -osztalék megadóztatása is.
A kormány nem tudja megkerülni ezt amikor ekkora a társadalmi támogatottság szintje. Szóval valamilyen formájú vagyonadó vissza fog térni
– mondta Famke Krumbmüller, politikai elemző és az EY Geostratégia partnere a Bloombergnek. "Az érzékelés és a szimbolizmus az, ami ennyire bonyolulttá teszi. Szimbolizmus a francia választópolgárok versus szimbolizmus a vállalatok felé."
Korábban éppen Emmanuel Macron volt az, aki megszüntette a vagyonadót és azt egy ingatlanadóvá alakította. A francia elnök gazdaságpolitikájának egyébként is az volt a célja, hogy az adók szintjének féken tartásával teremtsenek vállalkozásbarát környezetet és indítsák be a növekedést. Így a mostani vita tétje részben az, hogy mennyi marad meg Macron "hagyatékából" mielőtt lejár a második (és egyben utolsó) elnöki ciklusa 2027-ben.
Miért kell kiigazítás?
A pénzügyi konszolidáció alapvetően azért szükséges, mert az utóbbi években Franciaország GDP-arányos államadóssága egyre magasabbra kúszott és a költségvetési hiány is hosszú távon fenntarthatatlan szinteken áll.

Ahogy arra már az előző francia kormányfő, Bayrou is felhívta a figyelmet, a költségvetés azon része, amit az adósság törlesztésére költenek, jelentős mértékben megnőtt az utóbbi években. 2020-ban még az ilyen célra fordított összeg 26 milliárd euró volt, ez idén nagyjából 66 milliárd lesz. A jelenlegi pálya alapján 2029-re már a százmilliárdot is meghaladhatja, ami a GDP 3,2 százalékával lenne egyenértékű.
A korábbi miniszterelnök kiemelte, hogy így az adósság törlesztése a legnagyobb költségvetési tétellé nőné ki magát.
A helyzetet a kötvénypiacok is látják – ahogyan azt is, hogy a kiigazítást olyan nehéz végigvinni, hogy kormányok buknak bele. Így történhetett meg, hogy a 10 éves francia államkötvények hozama már fej-fej mellett van az olasszal. Ez történelmi fejlemény, hiszen korábban az olaszoknak jóval többet kellett fizetniük a befektetőknek az államadósság finanszírozásáért. A pénzügyi világ nem értékelte a Rómára jellemző folyamatos politikai instabilitást és magas eladósodottsági szintet. Olaszországban azonban harmadik évét tölti a második világháború óta a kormányok közül egyik leghosszabb ideje hatalomban lévő Meloni-kabinet. Sőt, noha az államadósságuk továbbra is a legmagasabbak közt van az EU-ban, Rómában a 3 százalékos deficitcél elérése is teljesíthetőnek tűnik a közeljövőben. A relatív pozíciók változásával pedig eljutottunk oda, hogy a nemzetközi média már címlapokon harsogta:
a franciák az új olaszok.
Franciaország a forradalom óta a társadalmi egyenlőtlenségek és az adópolitika körüli viták egyik fő terepe volt. A mostani válságban ismét ugyanaz a kérdés kerül előtérbe: ki fizeti meg a közös jólét árát? A Zucman-adó körüli politikai csatározások tehát a francia demokrácia egyik alapvető dilemmájáról is szólnak, és világos, hogy a lakosság döntő többsége igazságosabb közteherviselést követel. Hogy a politikai elit képes lesz-e választ adni erre az igényre, az a következő hetekben, amikor beterjesztik az újabb költségvetési tervezetet, kiderül majd.
Címlapkép forrása: Benjamin Girette/Bloomberg via Getty Images. Bal oldalon Francois Bayrou korábbi, jobb oldalon Sebastien Lecornu mostani miniszterelnök.
Bejelentette a kormány: lazítanak a legkisebb vállalkozásoknak szóló Széchenyi Mikrohitel feltételein
Módosul a Széchenyi Mikrohitel Max+ hiteltermék üzletszabályzata.
Tüntetések, kormányválság, adóvita: messze a francia káosz vége
Elkerülhetetlennek tűnik a vagyonadó.
Harold James: Trump egy olyan harcba kezdett, amelyet valószínűleg nem fog megnyerni
A Princeton professzorának írása.
Így néz ki Brüsszel mesterterve a megfizetehető lakásokról, hamarosan jön a szavazás
A lakáspolitika nemzeti hatáskör.
Burgonyaválság a láthatáron: így hat a globális felmelegedés az élelmiszer-ellátásra
A klímaváltozás már nem a jövő problémája a mezőgazdaság területén sem. Kína kutatólaboratóriumaiban már most kísérletekkel mutatják ki, hogy milyen következmén
EU Bíróság ítélete a közösségi értékesítésről
A közelmúltban egy érdekes ítélet született az Európai Unió Bíróságán (EUB), amely iránymutatást adhat a közösségi értékesítések és az exportértékesítések áfamentességének meg

5 dolog, amit mindenképpen szem előtt kell tartania egy Otthon Start igénylőnek
Elindult az Otthon Start lakáshitel, az érdeklődés óriási az új támogatott kölcsönt iránt. Vannak azonban olyan szabályok, bankok közötti eltérések, amelyeket mindenképpen érdemes szem el
Vidéken még maradt valaki?
E heti vendégünk Móricz Dani és Cser Tamás. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Podcas

Minden jónak vége lesz egyszer?
A világ egyik kellemetlensége, hogy folyamatosan változik. Ugyan sokan örülhetnek is ennek, hiszen kevesen tudják ugyanazt a játékot játszani 40-70-100 éven keresztül, azonban megvan ennek a kom
A rézszektor és a Trump-adminisztráció vámjai
Az Egyesült Államok saját réz kitermelése és újrahasznosítása a belső szükséglet felét fedezi, a fennmaradó mennyiség importból származik.
A kutatói indikátor kritikus pontjai és a biztos megoldás
A GINOP PLUSZ-2.1.1-21 közleménye pontosítja az RCO06 indikátort, és elérhetővé teszi az FTE-nyilatkozat kötelező Excel-sablonját. A benyújtás feltétele a szabályszerűen kitöltött sablon.

Drága a forint vagy csak mi érezzük annak?
Sokan panaszkodnak az utóbbi időben, hogy Magyarország nagyon drága hellyé vált, külföldön a nyaralás alatt olcsóbb volt az élet. Az ilyen típusú észrevételek döntően szubjektív... The p



Megmentették a magyar költségvetést, de mire lesz ez elég?
Egyszeri tételek javították a számokat.
Előttünk hever az aranyat érő termék, de kevesen hajolnak le érte
A terület eddig jobbára kiaknázatlan maradt, aminek egyik oka az összefogás hiánya.
Magyar piactól a világmárkákig: így hangolják újra a BDPST Konceptet
Márton Szabolcs márkafejlesztési és stratégiai igazgatót kérdeztük.
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.