
A hazai közúti fejlesztések között nem ritka a túlméretezett és indokolatlanul drága beruházás, de a mohácsi Duna-híd még ezek közül is kiemelkedik. A projekt megvalósíthatósági tanulmánya szerint az átkelő várható forgalma
napi mindössze 600 autó körül alakul majd, miközben a beruházás költsége közel 300 milliárd forint.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) sokáig nem adta ki a megvalósíthatósági tanulmányt, arra hivatkozva, hogy az "folyamatban lévő beruházás" és "további jövőbeli döntés megalapozását szolgálja". Mindezt annak ellenére, hogy a kormány már 2024 augusztusában döntött a híd megépítéséről, és 2023 júniusában megkötötték a 295 milliárd forintos szerződést a Duna Aszfalttal.
Nem ez az első alacsony forgalmú Duna-híd az országban. A 2024 júniusában átadott Paks és Kalocsa közötti Tomori Pál híd 92 milliárd forintba került, és napi forgalma 2653 egységjárműnek felel meg. Összehasonlításképpen: az autóforgalom elől lezárt Széchenyi Lánchídon a buszok és taxik napi 5 ezer egységjárműnyi forgalmat generálnak.
A 2015-ben készült megvalósíthatósági tanulmány a mohácsi Duna-hídra 2025-re mindössze 604-616 egységjárműves forgalmat prognosztizált. Ez rendkívül alacsony érték, nagyjából egy bekötőútnak megfelelő szint. A paksi híd esetében a mérnökök becslései alapvetően reálisnak bizonyultak, így nincs okunk feltételezni, hogy a mohácsi híd esetében jelentősen tévedtek volna.
A megvalósíthatósági tanulmányban eredetileg kétszer egysávos híddal számoltak, és csak így sikerült pozitív költség-haszon elemzést készíteni.
Ilyen alacsony forgalomra sehol a világon nem építenek százmilliárdos beruházással hidat
- írja a lap.
Jelenleg Mohácsnál komp közlekedik a Dunán, de az igény folyamatosan csökken. A Mohácsi Újság beszámolója szerint míg 2013-ban még évi 172 ezer személyjegyet értékesítettek, ez a szám mára alig haladja meg a százezret. A komphoz vezető bekötőút forgalma mindössze 326 egységjármű volt a 2024-es adatok szerint.
A híd elsősorban a csökkenő lakosságú Mohácsi kistérség lakóinak lehet hasznos, új országos összeköttetéseket nem hoz létre.
A Duna Aszfalt 295 milliárd forintért nyerte el a munkát, megelőzve a Strabag 310 milliárdos és a Swietelsky 316 milliárd forintos ajánlatát. Ez jelentős drágulás a 2015-ös megvalósíthatósági tanulmányban szereplő 27,4 milliárd forintos teljes költséghez képest. Az útépítési inflációt figyelembe véve ez 2024-ben 57,4 milliárd forintos összköltséget jelentene.
Az ÉKM megkeresésre adott válaszában főként általánosságokat közölt, és Lázár János miniszter korábbi magyarázatára utalt, miszerint az EU és a Balkán közötti tranzitforgalom hatékonyabb szervezése érdekében van szükség a mohácsi hídra.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Visszavonul az európai politika fenegyereke, de van egy csavar a történetben
Cíprasz lemond parlamenti mandátumáról, de a „társadalmi elköteleződésről” nem.
Leó pápa visszavonta Ferenc pápa egyik pénzügyi reformját
A pápa megszüntette a Vatikáni Bank egyik erős jogkörét.
295 milliárd forintért épül a híd, ami napi 600 autót szolgál majd ki
Ilyen pazarlást ritkán látni
Születésnapos Vlagyimir Putyin - Túl nagy meglepetés nem lesz, hogy melyik vezető köszöntötte fel először
A szöveget olvasva akkor is ki lehet találni, ha nem írjuk le a nevét.
Jelentős EPR díjemelés októbertől!
2025 októberétől számottevően emelkednek a kiterjesztett gyártói felelősségi (EPR) díjak, amelyet a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. állít ki a kötelezett vállalatok számára. Az emelé

Cser Tamás a Bloombergnek: A forint extra hátszelet kapott
A cikkből megtudhatod: Magyar Péter, az ellenzék vezetője a következő választások után újra kívánja építeni a befektetőkkel és az Európai Unióval való kapcsolatot, és ezzel... The post

Pontosítják az Otthon Start egyes feltételeit
A kormány társadalmi egyeztetésre bocsátotta az Otthon Start eges feltételeit módosító kormányrendelet tervezetét. Az első hónap tapasztalatai alapján beérkezett javaslatok, észrevételeket
A csúcs az új mélypont
Örülhet a fejének az egyszeri tőzsdei kereskedő: hiába Trump, a kereskedelmi bizonytalanságok és a háborúk, ömlik a pénz a részvénypiacokra. Az elmúlt egy évben világszerte... The post A c

Burgonyaválság a láthatáron: így hat a globális felmelegedés az élelmiszer-ellátásra
A klímaváltozás már nem a jövő problémája a mezőgazdaság területén sem. Kína kutatólaboratóriumaiban már most kísérletekkel mutatják ki, hogy milyen következmén
Vidéken még maradt valaki?
E heti vendégünk Móricz Dani és Cser Tamás. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Podcas

Minden jónak vége lesz egyszer?
A világ egyik kellemetlensége, hogy folyamatosan változik. Ugyan sokan örülhetnek is ennek, hiszen kevesen tudják ugyanazt a játékot játszani 40-70-100 éven keresztül, azonban megvan ennek a kom
A rézszektor és a Trump-adminisztráció vámjai
Az Egyesült Államok saját réz kitermelése és újrahasznosítása a belső szükséglet felét fedezi, a fennmaradó mennyiség importból származik.

Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Hónapokig tartó bizonytalanságot hozhat az elsöprő választási győzelem Csehországban
Csehország választott.
Mit várhat egy vállalkozás a bankjától 2025-ben? Hogy lehetnek sokkal egyszerűbbek a pénzügyei?
Kovásznai Ádámot, az MBH Csoporthoz tartozó BUPA vezetőjét kérdeztük.
Enélkül aligha lehet sikeres egy építőipari cég
Vendégünk volt Papp Gábor, a Stratos Magasépítő vezérigazgatója.
