
A gazdasági sajtót olvasóknak manapság már-már unalomig ismert a magyar makrofolyamatok elemzése a háború, az energiaárak, az európai gazdasági lassulás vagy a munkaerőpiaci változások fényében. Arról is viszonylag sok szó esik, hogy miként hatnak ezek a tényezők egyes iparágak kilátásaira. Mint elsősorban magyar magáncégekkel együtt dolgozó tanácsadó, minket is érdekelnek a makrotrendek, de elsősorban alulnézetből az egyes cégek szemszögéből.
Egyik kiemelt iparágunk a logisztika, és mivel ez valamennyire a gazdasági teljesítmény lakmuszpapírja is, megnéztük a legnagyobb magyar tulajdonú logisztikai szereplők elmúlt évekbeli pénzügyi teljesítményét 2024-ig bezárólag, és megvizsgáltuk, hogyan tükröződnek a jól ismert trendek a céges teljesítményekben. Az elemzéshez három szegmensbe soroltuk a nagyobb szereplőket (szállítmányozás, közúti fuvarozás és egyéb szolgáltatók), hogy lássuk, mennyiben mások az uralkodó hatások szegmensenként.
Az elemzést több mint 100 magyar tulajdonban lévő logisztikai cég körében végeztük el, azonban az alább bemutatott listáinkra csak az adott szegmens legnagyobb szereplői kerültek fel. A szegmensekbe való besorolásnál kénytelenek voltunk szubjektív elemeket is figyelemebe venni, mivel a legtöbb szereplő több szegmensben is aktív és szegmensenkénti adatok általában nem álltak rendelkezésre. De azt gondoljuk, hogy az összegyűjtött adatok ezzel együtt is jó képet festenek a szegmensek teljesítményéről.
Szállítmányozók
Az előző év gyenge eredményei után 2024-ben a szállítmányozók újra növekedni tudtak.
A belföldi áruforgalom volumenének jelentős csökkenése és a külkereskedelmi forgalom visszaesése ellenére az általunk vizsgált cégek mediánértéken 12%-kal növelni tudták bevételeiket 2024-ben, a lista 21 cégéből 20 ért el forgalomnövekedést.
A nemzetközi szállítmányozásban érdekelt cégek számára kedvezőbb környezetet jelentett a nemzetközi tarifák emelkedése a tengeri és egyes légi szállítási útvonalakon, miután a magasabb árak mellett magasabb díjszabással tudtak dolgozni. További pozitív hatást jelentett a devizaárfolyamok kedvező alakulása: a forint 6,6%-kal gyengült az euróval szemben 2024-ben.
A bevételnövekedéssel párhuzamosan azonban folytatódott a költségek ennél is gyorsabb ütemű emelkedése, így a jövedelmezőségi mutatók jobban tükrözik a szektor általános helyzetét.
Mivel a megemelkedett kiadások áthárítása csak részlegesen valósult meg, átlagosan 5%-kal csökkent a vizsgált cégek EBITDA-ja,
az átlag EBITDA-fedezet pedig 6,3%-ról 5,2%-ra esett vissza, a medián EBITDA-fedezet pedig még ennél is nagyobb mértékben, 6,5%-ról 4,7%-ra mérséklődött.
Ahogy a lenti táblázatból is látszik, a szegmens legnagyobb vállalatai így is kiemelkedő eredményt tudtak elérni, különösen a tengeri és légi forgalommal foglalkozó fuvarszervezők. Ugyanakkor a közúti szállítmányozásra szakosodott cégek esetében jóval visszafogottabb dinamikák tapasztalhatóak mind az árbevételt, mind pedig a jövedelmezőséget tekintve.

Közúti fuvarozók
A szállítmányozó cégekkel ellentétben a fuvarozók üzleti modelljének központi eleme a saját tulajdonban álló gépjárműflotta, melyből következően jövedelmezőségüket erősen befolyásolják az üzemeltetési költségek és a sofőrök bérköltsége.
A közúti fuvarozók 2024-ben is képesek voltak növelni bevételeiket, átlagosan 13%-kal.
A növekedés mértéke összhangban van a fuvardíjak kétszámjegyű emelkedésével a Digilog Consulting Közúti Fuvarozási Árindex elemzései alapján, mivel a 2023-as év szorított helyzete után nagyobb mozgástere volt a belföldi fuvarozóknak az áremelésre. Az áruforgalom ugyanakkor továbbra is jelentős csökkenést mutatott, aminek elsőszámú okai a hazai beruházások és az építőipar gyenge teljesítménye voltak. Ezzel szemben a hazai kiskereskedelemben alacsony, de stabil növekedés volt tapasztalható, amely szilárd keresletet támaszt a belföldi disztribúciós szolgáltatások iránt. Ez a különbség jól látható a kapacitások változásban is, hiszen míg a nemzetközi fuvarozók leépítési hulláma folytatódott 2024-ben, addig a belföldi fuvarozók 9,9%-kal növelték kapacitásaikat.
A szegmens adataiból kiolvasható, hogy
a közúti fuvarozók megemelkedett költségeik túlnyomó részét át tudták hárítani megrendelőikre, és ezzel megőrizték az átlagosan 14% körüli EBITDA szintű profitabilitásukat.
Ehhez az is kellett, hogy a számottevően emelkedő költségelemek (hazai és nemzetközi útdíjak, bérek) mellett más területeken (üzemanyagárak, devizaárfolyam) kedvezően alakuljanak számukra a körülmények. A fentiek mellett a forint mérsékelt gyengülése is enyhítette a költségoldali nyomást. Az egyes cégek adataiból is jól látható a fent említett kettősség. A nagyobb növekedési rátákat és stabilabb profitabilitást elsősorban a belföldre koncentráló cégek tudták felmutatni.

Egyéb logisztikai szolgáltatók
Az egyéb logisztikai szolgáltatók közé azokat a cégeket soroltuk, ahol az árbevétel túlnyomó része vasúti áruszállítás/fuvarozás, raktározás, rakománykezelés, csomagszállítás, illetve vámlogisztika tevékenységek valamelyikéből származik, így ez a kategória meglehetősen vegyes összetételű, de vannak benne viszonylag homogén csoportok.
Az egyéb logisztikai szolgáltatók kategóriába tartozó cégek többsége nominálisan szintén növelni tudta bevételeit, bár a medián emelkedés csupán 8% volt, ami elmarad a szállítmányozók és a közúti fuvarozók eredményétől.
Különösen a vasúti áruszállítók szenvedtek, több negatív vagy az átlagtól jelentősebben elmaradó bevételváltozást látunk itt, EBITDA-szintű profitabilitásuk pedig szinte kivétel nélkül csökkent.
Kiemelkedő eredményeket ebben a csoportban a raktározással és rakománykezeléssel foglalkozók tudtak elérni, a Masped Csoport, a Trans-pack Logisztika és a Huncargo Forwarding Kft. mutatták a legnagyobb EBITDA-növekedést, elsősorban a bővülő kiskereskedelmi forgalom és a lassuló költségemelkedések miatt.

Tranzakciós trendek
A szűkülő piacon egyelőre alacsony a tranzakciós aktivitás, de ebből a szempontból is kiemelkedett a Waberer’s csoport, amely tovább konszolidálta egyértelmű piacvezető szerepét.
A csoport a Petrolsped és a GYSEV Cargo felvásárlásával megerősítette intermodális szállítói képességeit, amely újabban egyre nagyobb fontosságot élvez európai szinten.
Tranzakciós szempontból üde színfoltot jelentett a csomagszállítók piaca, ahol a fent említett megnövekedett e-kereskedelmi forgalom miatt éles verseny alakult ki a vezető pozíciókért.
- 2024-ben a román tulajdonban lévő Sameday a Sprintert és a Fürgefutárt akvirálta,
- a GLS csoport az online üzleteknek kiszervezett logisztikai szolgáltatásokat nyújtó iLogistic Kft-t vásárolta fel,
- míg a hazai csomagautomata-piac meghatározó szereplőjét, a Foxpostot a cseh Packeta-t is tulajdonló befektetői csoport vette meg.
Az év során a Heal Partners két tranzakcióban is közreműködött, a Petrolsped és a Foxpost tulajdonosait is segítette eladó oldali tanácsadóként, így első kézből szerezhettünk tapasztalatokat a vasútlogisztikai és a csomagszállítói piac erőviszonyainak átrendeződése kapcsán.
Összegzés
Összegezve elmondható, hogy 2024-ben is kihívásokkal teli környezetben kellett helytállniuk a hazai logisztikai vállalkozásoknak. A különböző makrogazdasági fejlemények eltérően hatottak az iparág egyes szegmenseire, ami elemzésünk adataiból is visszaköszön.
- Habár a szállítmányozók nominálisan tudták növelni bevételeiket a megemelkedett nemzetközi tarifák, a forint gyengülése és az átfolyó költségek emelkedése miatt, profitabilitásuk jelentősen csökkent a 2024-es év során.
- Ezzel szemben az elsősorban belföldre fókuszáló közúti fuvarozók költségeik jelentős emelkedése ellenére is tartani tudták marginjaikat, a hazai kiskereskedelmi forgalom kedvező alakulásának köszönhetően.
- Az egyéb logisztikai szolgáltatók csoportján belül eltérő dinamikák figyelhetők meg. Leginkább a vasúti szállítmányozók szenvedték meg az építőipar és a beruházások gyengélkedését, míg a csomagszállítók az e-kereskedelem továbbra is erős teljesítményének köszönhetően újra sikeres évet zártak.
A szektor globális kilátásait nagyfokú bizonytalanság jellemzi.
A kereskedelmi forgalom alakulását és annak főbb irányait a vámháború újabb fejezetei befolyásolják, a mind többfelé fellángoló geopolitikai konfliktusok pedig kiszámíthatatlan üzemanyagár-ingadozásokat okozhatnak.
A turbulens környezetben a hazai cégek számára a visszafogott hazai és európai gazdasági kilátások nem ígérnek radikális javulást rövid távon, ugyanakkor vannak optimizmusra okot adó tényezők is. A hadiipar, a közlekedés és a digitalizáció terén tervezett nagyszabású európai infrastrukturális fejlesztések az EU-n belüli kereskedelem, és így az áruszállítási volumenek növekedéséhez vezethetnek a következő években.
Ugyanakkor rövid távon a jelenlegihez hasonló körülményekre számítunk a magyar piacon és szignifikáns változás inkább 2026-tal kezdődően képzelhető el, a válságos időszakból kilábaló európai kereskedelem, illetve a belföldi beruházási ciklus újbóli beindulása esetén.
Címlapkép forrása: Shutterstock
Újrahangolják az uniós támogatásokat, Magyarország is más pénzosztásra készülhet
Exkluzív nyilatkozatot adott a Portfolio-nak Raffaele Fitto, az Európai Bizottság kohéziós politikáért felelős alelnöke.
Nagyot megy a magyar egészségügyi applikáció: fontos határt lépett át a Semmelweis HELP
A világ másik felén is ismerik.
Orosz olaj ide vagy oda, úgy látszik, az EU-val köti meg alkuját a világgazdaság új nagyhatalma
A Nyugatnak sikerülhet elzárni az orosz energiaexport egyik legfontosabb csatornáját.
Megszólalt Moszkva a NATO partjain haladó titokzatos tengeralattjáróról - Aggodalomra semmi ok
Moszkva szerint nem hibásodott meg a csúcsfegyver, direkt halad a felszínen.
Megoldódhat a lakásvásárlók rémálma: új jog védi meg a befizetett milliókat
A társasházi építményi jog nagy előrelépés a társasházi építkezések jogi biztonságának megteremtése tekintetében.
Friss kutatás: szinte mindenki konyhájában megtalálható a rákos megbetegedés elleni csodaszer
Több vizsgálatot végeztek.
Egyetlen nap alatt 24 milliárd dollárnyi AI-beruházást jelentett be a Google
Indiában és Dél-Karolinában fektetnek a technológiába.
Eddig leginkább a külföldi spekulánsok jártak jól a forinttal
Alacsony infláció és alacsony kamatok után homlokegyenest az ellenkezője: ebben az évtizedben a magas kamatok és a magas árindexek korát éljük. A válságól-válságra sodródó világban... Th

Fókuszban a KKV-k
A mikro-, kis- és középvállalkozások (KKV-k) gazdasági szerepe kiemelten fontos, ezért nem véletlen, hogy a társasági adó rendszerében is számos adóalap- és adókedvezmény érhető el kimon

Otthon Start: Van amikor 10 cm-en múlik több millió Ft
Előfordulhat, hogy a négyzetméterárra vonatkotó korlát az utolsó pillanatban a hitelfelvétel során húzza keresztül a vevő számítását. Hiába körültekintő a vevő és nézte meg a tulajdo
Mi az AI-rali mérlege? Kipukkanhat a buborék?
A mesterséges intelligencia körüli tőkepiaci eufória a modern gazdasági ciklus egyik legjelentősebb strukturális kérdésévé vált. Az AI nem csupán technológiai áttörés, hanem egy új álta
Pénz bőven van, de portfólió alig: miért nem fektetnek be a nők?
A világ vagyonának egyre nagyobb része van női kézben, a nők mégis jóval ritkábban fektetnek be, mint a férfiak. Akik úgy döntenek belevágnak, hasonlóan jól... The post Pénz bőven van, de

Öveket bekapcsolni, rázós szakasz a globális pályán! - Erről írt a világ 18 vezető think tankje 2024-ben
A világ vezető agytrösztjeinek elemzéseit 2024-ben a világ darabokra szakadása és a szuverenitás témája uralja. A világban a bizalom csökken, az együttműködés helyére egyre inkább az ön
Balásy Zsolt az üdvözítő egyenlőtlenségről
Egy amerikai, nyári out-of-office email sajnálkozik, hogy most néhány órával később fog csak válaszolni, amíg visszaér a strandról. Az európai megkéri a küldőt, hogy várjon... The post Bal

Top 10 osztalék részvény - 2025. október
Október másodikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző


Béke Gázában: Trumpnak tényleg sikerült lezárnia egy háborút?
Végre elhalkulnak a fegyverek?
Áttörés jöhet az agykutatásban – eddig ilyet csak filmekben láttunk
Rózsa Balázzsal, a BrainVisionCenter alapítójával beszélgettünk.
Megszólalt az Erste-vezér: kiderült, mekkora növekedést hoz az Otthon Start
Megjelent a Portfolio Checklist csütörtöki adása.
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!