Egy példa
Logikus, hogy változó hosszúságú nyugdíjév esetén a havi nyugdíjak mellett éves nyugdíjakkal számolunk, tehát 13 (2025), 13 1/4 (2026), 13 1/2 (2027), 13 3/4 (2028) és 14 (2029) havi nyugdíjjal. Az inflációt levonva reálértéken számolva ez egy olyan nyugdíjasnál, aki már idén (2025-ben) nyugdíjas volt, és megéri 2029. december 31-et, ez évi 1,9%-os emelést jelenti: halmozva négy év alatt 7,8%.
Ha ehelyett a kormányzat a 12 (és ezzel együtt a 13) havi nyugdíjak reálértékét emelte volna meg egyenletesen, akkor összehasonlíthatóság kedvéért 1,9%-os éves reálemeléssel számolhatunk. Félretéve a politikai meggondolásokat, van azonban még egy különbség a két eljárás között: az állománycsere. Egyik oldalról vegyünk egy olyan nyugdíjast, aki 2027 februárjában hal meg, tehát csak a 14. havi nyugdíj 1. heti részét kapta meg. A másik oldalon vegyük azt a nyugdíjast, aki 2029 végén ment nyugdíjba, ő 2030-tól egyből a teljes 14. havi nyugdíjat megkapja: megismételve a bevezetést.
A 2025-ös éves átlag nettó keresettel (közel 6 millió forinttal) számolva 2030-ban a négyheti nyugdíj az idei nettó bér reálértékének 104,4%-át (6 millió 264 ezer forintot), a vegyes indexálás pedig csak 96,9%-át (5 millió 814 ezer forintot) hozná.
Modell
Egy nagyon egyszerű modell segítségével megpróbálom érzékeltetni a jelenlegi és a két alternatív eljárás teljes hatását. Minden évben a 65 éves dolgozók (vagy a Nők40 kedvezményezettjei) 40 éves szolgálati idővel vonulnak nyugdíjba. Állandó áron számolva a reálkereset évi 3,8%-kal emelkedik. A 2025-ös év átlagos nettó keresetét 1-nek vesszük.
Jó közelítéssel feltehetjük, hogy az induló nyugdíjak a reálbér-növekedés ütemével változnak. A jobb megértés kedvéért először a már állandósult 13. havi nyugdíjjal kiegészített rendszert modellezzük, majd bemutatjuk a 14. havi nyugdíj fokozatos bevezetését, végül alternatívaként a vegyes indexálást, évi 1,9%-os emeléssel – ez felel meg a 14. havi nyugdíj bevezetésének. Az egyszerűség kedvéért csak az 5 legfiatalabb nyugdíjas évjáratot vesszük számba (a Nők40-nél a nyugdíjazás óta eltelt éveket számítjuk).
A 13. havi nyugdíj hatása (13H)
A 13. havi nyugdíj vizsgálatát a havi nyugdíjjal kezdjük (értékét a 2025-ös havi nettó bérhez viszonyítjuk). Negyvenéves szolgálati idővel és a degresszió alá még nem vagy alig eső nettó keresettel számolva önkényesen feltesszük, hogy a 2025-ös induló nyugdíj 0,8/1,039=0,771.
További feltevés: hozzá képest a megállapítás óta minden korábbi év 3,9%-kal csökkenti a 2025-ös évben a közeli korosztályok nyugdíját, például a 4 évvel korábban megállapított nyugdíj változatlan reálértéke 2025-ben 0,664 egység. Az 1. oszlopban feltüntetett induló (némileg ellentmondásosan, 0 évvel korábban megállapított) nyugdíjak reálértékben éves 3,9%-kal emelkednek, és az ÉNY–DK átlókon lefelé haladva ezek az értékek változatlanok.
| 1. táblázat: A 0-4 éve megállapított havi nyugdíjak (a 2025-ös havi nettó bér arányában, reálértékben) – indexálás nélkül | |||||
| Év | 0 évvel korábban megállapított havi nyugdíj | 1 évvel korábban megállapított havi nyugdíj | 2 évvel korábban megállapított havi nyugdíj | 3 évvel korábban megállapított havi nyugdíj | 4 évvel korábban megállapított havi nyugdíj |
| 2025 | 0,771 | 0,742 | 0,715 | 0,689 | 0,664 |
| 2026 | 0,800 | 0,771 | 0,742 | 0,715 | 0,689 |
| 2027 | 0,830 | 0,800 | 0,771 | 0,742 | 0,715 |
| 2028 | 0,862 | 0,830 | 0,800 | 0,771 | 0,742 |
| 2029 | 0,895 | 0,862 | 0,830 | 0,800 | 0,771 |
| 2030 | 0,929 | 0,895 | 0,862 | 0,830 | 0,800 |
| Forrás: a cikk szerzőjének összeállítása | |||||
A 13 havi éves nyugdíjnál az egyetlen bonyodalom, hogy az éves induló nyugdíj csak 12 havi, ezért némileg elmarad a 13 havi, 1 évvel korábban megállapított éves nyugdíjtól. A már megállapított éves nyugdíjak 13/12-szeresei a havi nyugdíjaknak, ezek szerepelnek a 2. táblázatban. Például a 2030-as 4-éves nyugdíj 0,867, valóban egyenlő (13/12)x0,8-cal.
| 2. táblázat: A 0-4 éve megállapított, 13 részből álló éves nyugdíjak (a 2025-ös évi nettó bér arányában, reálértékben) | |||||
| Év | 0 évvel korábban megállapított éves nyugdíj | 1 évvel korábban megállapított éves nyugdíj | 2 évvel korábban megállapított éves nyugdíj | 3 évvel korábban megállapított éves nyugdíj | 4 évvel korábban megállapított éves nyugdíj |
| 2025 | 0,771 | 0,804 | 0,775 | 0,747 | 0,719 |
| 2026 | 0,800 | 0,835 | 0,804 | 0,775 | 0,747 |
| 2027 | 0,830 | 0,867 | 0,835 | 0,804 | 0,775 |
| 2028 | 0,862 | 0,900 | 0,867 | 0,835 | 0,804 |
| 2029 | 0,895 | 0,934 | 0,900 | 0,867 | 0,835 |
| 2030 | 0,929 | 0,969 | 0,934 | 0,900 | 0,867 |
| Forrás: a cikk szerzőjének összeállítása | |||||
A 14. havi nyugdíj fokozatos bevezetése (14H)
Mi történik, ha 2026 és 2029 között évente 1 héttel növekszik az éves nyugdíj időalapja? A 3. táblázatban bemutatjuk, hogyan alakulnak ekkor a fontosabb mutatók. Látható, hogy a bővülő „14. havi” nyugdíj egyre inkább a 12 hónapra szóló induló nyugdíjak fölé emeli az éves nyugdíjakat: 2025-ben még csak az 1 (és a 2) évvel korábbi magasabb, 2029-ben már a 4. éve nyugdíjas évjárat esetén is nagyobb.
Az éves nyugdíj természetesen a bővítés alatt a nevezett átló mentén monoton emelkedik, és egyre jobban meghaladja a 13. havi rendszerbeli nyugdíjakat, például 2029-ben a 4 éves nyugdíj 0,835 egységről 0,899-ra emelkedik, ez 14/13=1,077-szeres érték.
| 3. táblázat: A 0-4 éve megállapított, fokozatosan 14 havivá bővülő éves nyugdíjak (a 2025-ös éves nettó bér arányában, reálértékben) | |||||
| Év | 0 évvel korábban megállapított éves nyugdíj | 1 évvel korábban megállapított éves nyugdíj | 2 évvel korábban megállapított éves nyugdíj | 3 évvel korábban megállapított éves nyugdíj | 4 évvel korábban megállapított éves nyugdíj |
| 2025 | 0,771 | 0,804 | 0,775 | 0,747 | 0,719 |
| 2026 | 0,800 | 0,851 | 0,820 | 0,790 | 0,761 |
| 2027 | 0,830 | 0,900 | 0,867 | 0,835 | 0,805 |
| 2028 | 0,862 | 0,951 | 0,917 | 0,883 | 0,851 |
| 2029 | 0,895 | 1,006 | 0,969 | 0,933 | 0,899 |
| 2030 | 0,929 | 1,044 | 1,006 | 0,969 | 0,933 |
| Forrás: a cikk szerzőjének összeállítása | |||||
A vegyes indexálás átmeneti visszaállítása a 14. havi nyugdíj nélkül (13Hi)
Rátérünk az alternatívára, a vegyes indexálás átmeneti visszaállítására. Akárcsak a 13. havi nyugdíjnál (1. táblázat), most is a havi nyugdíjjal kezdjük a bemutatást. Az indexálás hatására most az ÉNY–DK-átlók mentén 4 éven keresztül 1,9%-kal nőnek a havi nyugdíjak reálértékei. Most a 2029-as 4-éves nyugdíjat vizsgáljuk: 1,077x0,8=0,862.
| 4. táblázat: A 0-4 éve megállapított, havi nyugdíjak (a 2025-ös havi nettó bér arányában, reálértékben) – átmeneti indexálással | |||||
| Évek | 0 évvel korábban megállapított havi indexált nyugdíj | 1 évvel korábban megállapított havi indexált nyugdíj | 2 évvel korábban megállapított havi indexált nyugdíj | 3 évvel korábban megállapított havi indexált nyugdíj | 4 évvel korábban megállapított havi indexált nyugdíj |
| 2025 | 0,771 | 0,742 | 0,715 | 0,689 | 0,664 |
| 2026 | 0,800 | 0,785 | 0,757 | 0,729 | 0,702 |
| 2027 | 0,830 | 0,815 | 0,800 | 0,771 | 0,743 |
| 2028 | 0,862 | 0,846 | 0,831 | 0,815 | 0,786 |
| 2029 | 0,895 | 0,878 | 0,862 | 0,846 | 0,831 |
| 2030 | 0,929 | 0,895 | 0,878 | 0,862 | 0,846 |
| Forrás: a cikk szerzőjének összeállítása | |||||
Az 5. táblázatban bemutatjuk az átmeneti vegyes indexálás éves mutatóinak alakulását, itt egyszerűen 13/12-vel szorzódnak a már megállapított indexált nyugdíjak. Természetesen a vegyes indexálás is jóval bőkezűbb, mint a kiinduló rendszer, de esetünkben a 14. havi nyugdíj általában bőkezűbb a vegyes indexálásúnál (a régebbieknél azonos vele: például a 2029-es 4 éves nyugdíj: 0,9 egység). A leglátványosabb különbség a 2030-as évben jelentkezik az 1 vagy 2 évvel korábban visszavonulóknál a különbség a 2025. évi nettó kereset 1,044–0,969 = 0,075 egység, illetve 1,006–0,952=0,054 egység.
| 5. táblázat. A 0-4 éve megállapított éves nyugdíjak (a 2025-ös évi nettó bér arányában, reálértékben) - átmeneti idexálással | |||||
| Év | 0 évvel korábban megállapított éves indexált nyugdíj | 1 évvel korábban megállapított éves indexált nyugdíj | 2 évvel korábban megállapított éves indexált nyugdíj | 3 évvel korábban megállapított éves indexált nyugdíj | 4 évvel korábban megállapított éves indexált nyugdíj |
| 2025 | 0,771 | 0,804 | 0,775 | 0,747 | 0,719 |
| 2026 | 0,800 | 0,851 | 0,82 | 0,790 | 0,761 |
| 2027 | 0,830 | 0,883 | 0,867 | 0,835 | 0,805 |
| 2028 | 0,862 | 0,917 | 0,900 | 0,883 | 0,851 |
| 2029 | 0,895 | 0,952 | 0,934 | 0,917 | 0,900 |
| 2030 | 0,929 | 0,969 | 0,952 | 0,934 | 0,917 |
| Forrás: a cikk szerzőjének összeállítása | |||||
Összegzés
Három forgatókönyvet mutattam be:
- a 14. havi nyugdíj nélkülit,
- a 14. havi nyugdíj fokozatos bevezetését (mindkettőt árkövető indexálással)
- és a 13. havi nyugdíj megtartása mellett az átmeneti vegyes indexálást.
Mindkét változtatás négy évre emeli a nyugdíjakat, és leállítja relatív lecsúszásukat a bérekhez képest.
Mindkét változtatás mellett és ellen lehet érvelni, de az átmeneti vegyes indexálás méltányosabb és olcsóbb.
Kizárja a kedvezményből a 2030-tól kezdve belépő évjáratokat, míg a 14. havi nyugdíj bevezetése kiterjeszti a kedvezményt rájuk is, tovább fokozva az újabban és a régebben megállapított nyugdíjak közti indokolatlan különbségeket.
Melléklet a számításokról
Jelenlegi rendszer a 13. havi nyugdíjjal
A 2025-ös év átlagos nettó keresetét 1-nek vesszük, és a t-edik évben a 65 éves nyugdíjas havi induló nyugdíja jó közelítéssel b(65, t)=0,8g (t–2026), ahol g=1,038 az éves növekedési együttható, t=2025,…, 2030. A már megállapított nyugdíjak reálértékben állandók: b(k, t)=b(k–1, t–1), k = 66,…., 84 életév.
A 13. havi nyugdíjnál az éves nyugdíj képlete:
B(65, t)=12 b(65, t), B(k, t)=13b(k, t), k = 66,…., 84, t =2025,..., 2030.
Jelenlegi rendszer a 14. havi nyugdíj fokozatos bevezetésével
A 14. havi nyugdíj fokozatos bevezetése miatt az éves nyugdíjak a következőképp változnak:
B(65, t)=12 b(65, t), B(k, t)=[13+0,019 min (t, 4)] b(k, t), k = 66,…., 84, t =2025,..., 2030.
Vegyes indexálás a 14. havi nyugdíj nélkül
Most megvizsgáljuk, mi történt volna, ha a 14. havi nyugdíj bevezetése helyett a már megállapított nyugdíjak reálértékét évi 1,9%-kal emelték volna. Képletek:
b(k, t)=b(k–1, t–1)*1,019, k = 66,…., 84, t = 2025,..., 2030.
B(65, t)=12 b(65, t), B(k, t)=13b(k, t)], k = 66,…., 84.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Végre kiderült az igazság a brit hírszerzésről: Trump embere tiszta vizet öntött a pohárba
"Ez egy hamis sztori."
Egyszer sem hibázhat az UniCredit, máskülönben lecsap Oroszország a 3,8 milliárd eurós leánybankjára
Minden áron el kell kerülnie az olasz bankcsoportnak az államosítást.
Az államcsőd tornácán küldött Ukrajnának több milliárd eurót Brüsszel
Az IMF szerint nagyon nagy bajban van Kijev.
Méretes fegyvercsomagnak örülhet Ukrajna: megjöttek a részletek
Amerikai fegyverek európai pénzből.
Fordulat a magyar JYSK ügyében - Döntött az Európai Unió Bírósága
Fontos döntés a faimport szempontjából.
Akkora botrány robbant ki Ukrajnában, amire Zelenszkij alatt még nem volt példa – A fő gyanúsított pedig az elnök bizalmasa
Izraelbe menekült a vádemelés előtt.
Nagyot változik az életünk 2026-ban – rengeteg új szabályhoz alkalmazkodhatunk
Már most látjuk, milyen változások jönnek jövőre. Mire számíthatnak a cégek?
Könnyített Otthon Start: minden, ami november 15-től változik a támogatott hitelben
Az Otthon Start program bejelentése óta számos ponton módosult, legutóbb az éjszaka megjelent kormányrendelet változtatott érdemben a támogatott lakáshitel feltételein. Ez alapján 2025. novemb
Mire jó a ragacsosságmutató?
A ragacsosságmutató szerint a hőérzet extrém mértékű lehet alacsonyabb hőmérséklet mellett is, ha magas a páratartalom.
A vagyonadó elviselhetetlen könnyűsége — avagy miért terjed a szegénység gyorsabban, ha meg akarják fékezni
Kiengedjük a tőkét a kalitkából, de zsinór van a lábán és jöhet a finánc? A vagyonadó alapötlete nem tűnik rossznak, de a megvalósítása annál inkább.... The post A vagyonadó elviselhete
A megújuló energiaforrások helyettesítő hatása
A német villamosenergia-piac tapasztalatai szerint a megújuló energiaforrások kibocsátáscsökkentő hatása csak megfelelő piaci szabályozás mellett érvényesül tartósan.
ÁNYK helyett ONYA - új korszak a NAV online nyomtatványának kitöltésében
A NAV által üzemeltetett online nyomtatványkitöltési felületekben a jelentős fejlesztés történt: az általános keretprogramon alapuló Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogram (ÁNYK) hely
Zsiday Viktor: Ha 10 közgazdászból 10 egyetért, az nagyon veszélyes
A HOLD Alapkezelő szakemberei, Zsiday Viktor és Szőcs Gábor portfóliókezelők is színpadon voltak a Portfolio Professional Investment Day 2025 konferencián, ahol az is kiderült, hogy... The post Z
Top 10 osztalék részvény - 2025. november
November harmadikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző
Trump és a Big Pharma - HOLD Minutes
A HOLD Minutes e heti részében Ifkovics Ábrahám részvényelemző beszél: A YouTube-on vagy a HOLD Facebook-posztjánál mondd el a véleményed, hogy tetszik-e a Minutes, és... The post Trump és a
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Itt az fog győzni, akinek sikerül később összeomlania – Putyin kudarca rettentheti el a szuperhatalmat a totális háborútól?
A Global Insight új adásában Matura Tamás Kína-szakértővel elemzünk.
Miért áraszt el minket az illegális dohány?
A JTI Hungary Zrt. szakértőivel beszélgettünk.
Mit értek el pontosan Orbánék Trumpnál? Elemzőket kérdeztünk a részletekről
Megjelent a Portfolio Checklist hétfői adása.


