dízel benzin autógyártó
Globál

Választ Európa legerősebb autógyártó nagyhatalma: a benzines és dízel autók betiltása és 120 km/h-s sebességkorlátozás is jöhet

Portfolio
A német parlamenti választások végeredménye érdemi hatással lesz Európa legmeghatározóbb autóiparának jövőjére is egy olyan kiemelten fontos időszakban, amikor az egyes szereplők élet-halál harcot vívnak annak érdekében, hogy képesek legyenek megfelelni az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásoknak. A vezető német pártok kivétel nélkül támogatják az elektromos autózásra történő átállást, abban azonban lényeges különbségek vannak közöttük, hogy ezt a folyamatot hogyan képzelik el. Ahogy a benzines és dízel autók betiltásának, vagy éppen az autópályákon alkalmazandó sebességkorlátozások ügyében sem értenek egyet.

A világuralomra törő CDU/CSU addig nyomná a gázpedált, amíg csak lehetséges

A Reuters összeállításából kiderül, hogy az uniópártok legfontosabb autóipari törekvése, hogy Németország vezető szerepet töltsön be a globális autógyártásban és nyitott maradjon a különböző hajtástechnológiák irányába. Utóbbi célkitűzés a gyakorlatban azt jelenti, hogy a német gyártók lehetőleg ne kötelezzék el magukat kizárólag az akkumulátorral szerelt elektromos járművek mellett, hanem fejlesszenek és gyártsanak más típusú meghajtással, például hidrogénhajtással szerelt személyautókat, haszongépjárműveket és buszokat is.

A CDU/CSU nem foglalt konkrét állást abban a kérdésben, hogy mikortól tiltanák be a kizárólag belsőégésű motorral szerelt járművek értékesítését Németországban.

Itt érdemes ugyanakkor megjegyezni, hogy amennyiben Brüsszel javaslatát elfogadják az Európai Unió tagállamai, akkor első körben jelentősen szigorodnak majd a járművek szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó követelmények, majd a benzines és dízel autók értékesítését be is tiltják 2035-től.

Egy másik kiemelten fontos kérdésben is nagyon konzervatív álláspontot képvisel a CDU/CSU, a német autópályákon továbbra sem vezetnének be sebességkorlátozást.

Az infrastruktúrális beruházásokkal kapcsolatban elmondható, hogy a pártszövetség elkötelezett a tömegközlekedés fejlesztése mellett, amely fontos szerepet játszhat a közúti forgalom enyhítésében. A forgalmi dugók megelőzése, megszüntetése érdekében további autóutak és autópályák építését is tervezik. Továbbá kiemelt céljuk a németországi töltőhálózat bővítése, amely meghatározó szerepet játszhat az elektromos autózás elterjedésében. Álláspontjuk szerint az újonnan létesülő kereskedelmi egységeknek és a közintézményeknek biztosítaniuk kell az elektromos töltés lehetőségét. Az elektromos energia felhasználása mellett támogatják a szintetikus üzemanyagok és a hidrogén alkalmazását is mind a személyautók, mind pedig a haszongépjárművek esetében.

A radikális Zöldek hamar betiltanák a benzines és dízel autókat, az autópályákon pedig 120 km/h-s sebességkorlátozás jönne

A rendkívül megfontoltan haladó CDU/CSU tömörüléssel ellentétben a Zöldek radikális változtatásokat vezetnének be, amelyek rövidtávon egészen biztosan fájdalmasan érintenék az autóipart és munkahelyek megszűnéséhez vezetnének. Hosszú távon viszont érdemben hozzájárulhatnának ahhoz, hogy Németország megőrizze versenyképességét, pozícióját a totálisan átalakuló globális járműgyártásban.

A Zöldek világnézete szerint a jövő autóinak sokkal digitálisabbnak, halkabbnak, kisebbnek, könnyebbnek, klímasemlegesnek és lehetőleg minél inkább újrahasznosíthatónak kell lenniük.

Határozott álláspontjuk, hogy Németországnak be kell tiltania a benzines és dízel autók értékesítést 2030-tól és könyörtelenül bevezetnék a 130 km/h-s sebességkorlátozást a német autópályákon.

Ráadásul ez nem minden, az autópályák azon szakaszain, amelyek közel esnek a városokhoz, 120 km/h-ra csökkentenék a megengedett sebességet, a városközpontokban pedig 30 km/h-ra mérsékelnék a járművek maximálisan megengedett haladási sebességét.

A Zöldek érdemi lépéseket tennének annak érdekében is, hogy csökkentsék a német társadalom autófüggőségét is: eltörölnék az új utak építésére vonatkozó beruházási terveket, a felszabaduló forrásokból pedig megdupláznák a bicikli- és gyalogos utak számát az előttünk álló évtizedben. Vasútfejlesztésre 100 milliárd eurót fordítanának, amelynek egy részét a teherautók úthasználati díjaiból befolyó összegekből finanszíroznák.

Az elektromos autóknak mindenki számára elérhetőnek kell lenniük

– jelentette ki Annalena Baerbock. A Zöldek kancellárjelöltje egyben hangsúlyozta, hogy éppen ezért az alacsonyabb jövedelmű vásárlóknak az elérhető 6000 eurós állami támogatáson felül további 3000 eurós kamatmentes hitelt kell biztosítani új elektromos autó vásárlása esetén.

A hidrogén és a szintetikus üzemagyagokkal kapcsolatban is állást foglaltak a Zöldek, véleményük szerint ezeket csak ipari szállításhoz, illetve a hajózásban és a repülésben szabad felhasználni.

Az SPD jelentheti az arany középutat

A Németország Szociáldemokrata Pártja szerint az államnak támogatnia kell az elektromos autózásra történő átállást, ugyanakkor ezt úgy kell végrehajtania, hogy nem avatkozik be túlzottan a piac működésébe és nem veszélyezteti az ország autóiparban betöltött pozícióját.

Az SPD a CDU/CSU-hoz hasonlóan nem támogatja azt, hogy a benzines és dízel autók értékesítésének betiltását egy konkrét céldátumhoz kössék – erről maga Olaf Scholz, a párt kancellárjelöltje beszélt nemrég egy interjúban. Hozzátette azt is, hogy az államnak segítenie kell az elektromobilitás terjedését, beleértve a szükséges méretű töltőinfrastruktúra kiépítését, bővítését.

Az SPD szerint fontos nemzetgazdasági érdek az elektromos töltőhálózat bővítése mellett a hidrogéntöltők számának növelése is, továbbá az akkumulátorgyártáshoz szükséges kapacitások kiépítése.

A Zöldekhez hasonlóan az SPD is támogatja a 130 km/h-s sebességkorlátozásokat az autópályákon és az 50 km/h-s sebességhatárt a városokban.

Ha az FDP-n múlna, senki nem kapna egy eurócentet sem elektromos autó vásárlásra

A liberális Német Szabaddemokrata Párt határozottan elutasítja azt az utat, amely lemondással és tilalommal jár. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az FDP ellenzi azt, hogy egy konkrét dátumhoz kössék a benzines és dízel autók értékesítésének betiltását, ahogy ellene vannak annak is, hogy sebességkorlátozásokat vezessenek be a német autópályákon.

A párt szerint az elektromos autózás csupán egy lehetséges módja a jövő mobilitásának.

Az FDP határozottan ellenzi továbbá azt is, hogy az Európai Unió szigorú és kötelező érvényű célértékeket határozzon meg az autóipar számára a káros-anyag-kibocsátás tekintetében. Nem támogatják az elektromos autók vásárlásához nyújtott állami támogatásokat sem, ugyanakkor úgy vélik, hogy az elektromos töltőhálózat bővítése elengedhetetlen. A hidrogén és a szintetikus üzemanyagok használatával kapcsolatban viszont megengedők, támogatják azok alkalmazását.

A fentiekkel kapcsolatban érdemes azt is elmondani, hogy a jövő heti német választásokat követően egészen biztosan nem lesz képes önállóan kormányt alakítani egyik párt sem. A legnagyobb valószínűsége most egy hárompárti koalíciónak van, amely egyben azt is jelentené, hogy a résztvevőknek számos politikai elképzelésük esetében kompromisszumot kell majd kötniük. Így a legfontosabb kérdésekben, mint a benzines és dízel autók értékesítésének betiltása, vagy éppen az autópályákon alkalmazandó sebessességkorlátozások, aligha képzelhetőek el radikális intézkedések.

Címlapkép forrása: Getty Images

Paks II
michal ron, a berne union elnöke
taxisok-koronavirus-jarvany-uzemanyagarak-aremelkedes
jackma
zöld iroda
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Megmutatjuk, hogyan tudtok akár már holnap kereskedni.
Online előadás
Megnézzük az összes izgalmas befektetési, illetve spekulatív pozícióra vonatkozó lehetőséget.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Vezető felügyelő

Vezető felügyelő
2021.10.19
Budapest Economic Forum 2021
2021.11.18
Portfolio Property Awards 2021
2021.12.09
Agrárszektor Konferencia 2021
2021.11.18
Global trends in Banking 2021
mun kim