skocia-prestwick-repuloter-ayrshire-air-force-one-repulogep
Globál

Óriási karbonlábnyomot hagynak maguk után a klímacsúcs résztvevői – Több mint 400 magánrepülőgép szennyezi a Földet

Portfolio
Képmutatással vádolják a világ vezetőit, mivel a COP26 klímacsúcs alatt ellepték Glasgow környékét a magánrepülőgépek. A hatalmas szennyezés mellett a kiszolgáltatott közösségek kirekesztése miatt is támadás érte a szervezőket.

A dél-ayrshire-i Prestwick repülőtér mellett az oda érkező gépek szokatlanul nagy választékát csodálhatták meg a repülőgép-rajongók.

A repülők nemcsak a vezetőket szállították az ENSZ klímakonferenciájára, hanem teherszállító repülőgépek is érkeztek, amelyek helikoptereket és járműveket szállítottak, például Joe Biden amerikai elnök "The Beast", vagyis a szörnyeteg névre hallgató páncélozott autóját. Az országok és vállalatok csúcsvezetőit több mint 400 magánrepülőgép szállítja a klímacsúcsra, az óvatos becslés szerint 13 ezer tonna szén-dioxidot juttatva a légkörbe.

EZ 1600 SKÓT POLGÁR EGÉSZ ÉVES KARBONLÁBNYOMÁNAK FELEL MEG.

A járatokat nyomon követő FlightRadar24 október 27. óta vizsgálta a glasgow-i, prestwicki és edinburgh-i repülőterekre érkező nem kereskedelmi célú járatok számát, nem számítva a teherszállító, a rendszeres vagy helyi járatokat – írja a BBC.

Kiderült, hogy körülbelül 182 ilyen járat volt, ami körülbelül kétszerese az ezt megelőző hat nap alatt számlált járatok összességének. Ebben nincsenek benne bizonyos állami charterjáratok, például Biden elnök repülőgépe, az Air Force One.

A Cirium repüléselemző cég azt mondta a BBC-nek, hogy a november 1-jét megelőző négy napon belül összesen 76 magánrepülő vagy VIP-járat érkezett Glasgow-ba és környékére. Magánrepülőgépek repültek a paisley-i repülőtérről, Glasgow-ból is, ahonnan utasokat szállítottak, az ayrshire-i Prestwick repülőtérre, amely Glasgow-tól délre helyezkedik el.

A több mint 400 magánrepülőgép mellett a brit miniszterelnök utazása keltette a legnagyobb felháborodást, mivel Boris Johnson magángéppel ment Londonba a COP26-ról, hogy mások mellett egy klímaszkeptikussal vacsorázzon.

Mekkora a magánrepülőgépek kibocsátása?

A repülések során üvegházhatású gázok – főként szén-dioxid (CO2) – keletkeznek az üzemanyag elégetésével. Ezek hozzájárulnak a globális felmelegedéshez.

Köztudott, hogy a megtett kilométerenkénti kibocsátás lényegesen rosszabb, mint bármely más közlekedési forma esetében.

Ez azonban a mérettől, a kihasználtságtól és a hatékonyságtól függően jelentősen eltér. A magánrepülőgépek általában lényegesen több kibocsátást termelnek utasonként, mint a kereskedelmi járatok. Sokféle magánrepülőgép létezik, de a Cessna Citation XLS – folyamatosan az egyik legnépszerűbb – óránként átlagosan 189 gallon (857 liter) repülőgép-üzemanyagot éget el.

Ha egy Rómából Glasgow-ba vezető utat veszünk példaként – ez az út, amelyet a G20 vezetőinek egy része megtett a COP 26-ig –, az körülbelül két óra 45 percet venne igénybe, és 2356 liter üzemanyagot igényelne. Az Üzleti, Energiaügyi és Ipari Stratégiai Minisztérium (BEIS) szerint 2,52 kg szén-dioxid kerül kibocsátásra minden liter repülőgép-turbina-üzemanyag után, így ez a repülés 5,9 tonna CO2-t termelne.

A BEIS azonban azt javasolja, hogy a repülések klímára való hatásának megállapításához a CO2-kibocsátási adatokat 1,9-gyel kell megszorozni, hogy tükrözze a repülőgépek által nagy magasságban kibocsátott nem CO2-kibocsátás hatását, ami a tudósok szerint növeli a melegítő hatást.

Ezért ennek a járatnak a teljes kibocsátása 11,3 tonna CO2-egyenérték lenne, és kilenc utas mellett minden utas 1,2 tonnáért lenne felelős az út során. Ha azonban a világ vezetői úgy döntöttek volna, hogy kereskedelmi járattal repülnek Rómából Glasgow-ba, akkor a kibocsátásuk személyenként negyed tonna lett volna. Annak ellenére, hogy egy kereskedelmi járat óránként több üzemanyagot használ fel, sokkal több utast képes utaztatni, mint egy magánrepülőgép, ezért személyenként kevesebb károsanyag-kibocsátást termel.

Óriási mennyiségű üzemanyagot kerül felhasználásra egy repülőgép fel- és leszállása során, függetlenül attól, hogy hány ember van a fedélzetén. Így az amúgy is szennyező közlekedési mód (a kereskedelmi repülés) még rosszabb lesz (magánrepülőgépekkel)

– mondta Dr. Debbie. Hopkins, a közlekedés szén-dioxid-mentesítésének szakértője az Oxfordi Egyetemen.

Kirekesztő klímacsúcs?

Miközben a klímacsúcson a nemzetközi hírességek és uralkodó családok tagjai is megjelennek, a globális felmelegedés hatásaitól leginkább sújtott déli országok küldötteinek nagy része kénytelen volt feladni a Glasgow-ba való utazás tervét a vízum- és akkreditációs problémák, az oltásokhoz való hozzáférés hiánya, az utazási szabályok változása, valamint az elérhető szállások kínálatának szűkössége és drágasága miatt.

A klímaváltozás frontvonalában élő bennszülött mozgalmak, kiszolgáltatott közösségek, szakszervezetek és a fiatal klímatüntetők érdekeinek képviseletét vállaló COP26 Koalíció vezetői szerint az ENSZ klímatárgyalásai mindig kirekesztőek, de

AZ IDEI KLÍMACSÚCS A VALAHA TARTOTT LEGELITEBB ÉS LEGKIREKESZTŐBB LEHET MIND KÖZÜL.

Címlapkép forrása: Getty Images

vulkán láva
oltás vakcina koronavírus
kreml oroszország moszkva
Itt az újabb csapás a Brexit miatt - A Nissan mégsem Angliában gyártja az új X-Trailt
washingtondc
varsó, csúcs, orbán, találkozó
Díjmentes online előadás
Legális adóelkerülés, TBSZ, NYESZ számlák.
Díjmentes online előadás
Első lépések a tőzsdei befektetés terén.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Back-office munkatárs

Back-office munkatárs
2021. december 9.
Agrárszektor Konferencia 2021
2021. december 2.
Waberer's - Első kézből a jövő stratégiája
vulkán láva