A Transport & Environment (T&E) jelentése szerint a 2025 első félévéből származó adatok alapján megállapítható, hogy:
- Mindegyik európai autógyártó megfelelő pályán van a 2025-27-es emissziós célok teljesítéséhez, köszönhetően az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) értékesítései növekedésének. Az idei I-VII. hónapban Európában eladott új autók 16,6% volt elektromos, ami a következő hároméves időszakban 25%-ra emelkedhet.
- Azonban a 2025-ös célhoz kapcsolódó szabályozás idén tavaszi enyhítése (melynek értelmében a teljesítményértékelés mostantól nem évente, hanem a hároméves időszak átlaga alapján történik, miközben a kibocsátáscsökkentési célok változatlanok maradnak) haladékot adott a gyártóknak. Ennek következtében lassítottak modellpalettájuk villamosításán, így az adott időszakban mintegy 2 millió darabbal kevesebb elektromos járművet gyárthatnak az eredeti forgatókönyvhöz képest.
- Az elemzés szerint, amint a CO2-kibocsátási célértékek enyhültek, az európai autógyártók növelték az akkumulátoros elektromos járművek árprémiumait.
- Annak ellenére, hogy az itteni autógyártók igyekeznek lassítani az elektromos járművek piacának növekedését, az akkumulátorok folytatódó strukturális árcsökkenése továbbra is ösztönözni fogja az elektromos járművekre való átállást. A T&E várakozásai szerint a 2025-2027-es időszakban az elektromos járművek akkumulátorainak ára várhatóan nagyobbat esik majd, mint az elmúlt három évben.
- Az e-töltők penetrációja a villanyautók terjedésével összhangban növekszik. Az összes uniós ország túlteljesítette a töltőpontok számára vonatkozó 2025-ös célszámot, és a töltőinfrastruktúra már az EU fő autópálya-hálózatának közel 80%-át lefedi.
- Amíg az EU-ban tart a vita a belsőégésű motorral felszerelt új járművek értékesítésének 2035-ös betiltásáról, addig világszerte gyorsan nő a villanyautók piaci részaránya, Európa pedig vesztésre áll a globális elektromobilitási versenyben.
Az elemzés szerint Európa most döntő választás előtt áll: vagy vezető szerepet tölt be a globális villanyautó-versenyben, és magabiztosan belép az elektromos korszakba, vagy kockáztatja, hogy a fosszilis tüzelőanyagok korszakában ragad.
E szerint
a 2030-35-ös CO2-kibocsátási célértékek esetleges felvizezése minden elektromobilitásba történő beruházást és erőfeszítést ellehetetlenítene, míg Kína tovább növelné előnyét.
A jelentésből kiderül továbbá, hogy a kedvezőtlen jelek ellenére 2025 első hét hónapjában 38%-kal több új elektromos járművet regisztráltak Európában, mint az előző év hasonló időszakában. Az idei január-júliusi időszakban Európában értékesített új autók 16,6% volt teljesen elektromos modell, míg egy évvel korábben ez az arány még csak 13,2% volt.

Az európai autógyártók elektromosautó-értékesítései is emelkednek, az EU egy villanyautó-boom kellős közepén van. Az elektromos járművek piaci részesedése 2025-ben elérheti a 18%-ot, 2025 és 2027 között a 25%-ot, majd 2030-ra meghaladhatja az 55%-ot.

Amint az EU-ban hatályba lépett az új, autógyártók szempontjából megengedőbb szabályozás, emelkedett az elektromos modellek hagyományos meghajtású társaikkal szembeni felárai.
A Bloomberg szerint
a villanyautók átlagos árprémiuma a 2024-es 40%-ról 2025 elejére 30%-ra esett, majd júniustól ismét 40%-ra nőtt.

Az alacsonyabb akkumulátoráraknak köszönhetően az autógyártók új, "megfizethető" modelleket dobnak piacra, amelyek induló ára 25 000 euró alatt van. A megfizethető elektromos modellek eladásai 2025-ben várhatóan megduplázódnak 2024-hez képest, és a 2019–2022-es időszak óta először a megfizethető és közepes árú modellek tehetik ki az értékesítések közel felét. 2025 végén 9 megfizethető modell lesz elérhető az európai autópiacon, ami 2027 végére legalább 19-re emelkedhet; ezek több mint kétharmada várhatóan Európában készül majd.

Az akkumulátorárak várhatóan továbbra is gyorsan csökkennek Európában: miután 2022 és 2025 között 27%-kal mérséklődtek, 2025 és 2027 között további 28%-kal, 2025 és 2030 között pedig 46%-kal eshetnek, ami az elektromos járművek további árcsökkenését vonhatja maga után. Az áresést a lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorok térnyerése is támogatja. Ezek részaránya 2030-ig 50%-ra nőhet Európában, miután Kínában már idén eléri a 67%-ot.

Az elektromos járművek európai terjedését a töltőhálózat bővülése is elősegíti. A nyilvános töltők száma 2025-ben elérheti az 1,1 milliót, ami ötszöröse a 2020-as értéknek, 2030-ig pedig további 90%-kal 2,1 millióra emelkedhet a ChargeUp Europe előrejelzése szerint.
Már minden uniós tagállam teljesítette a vonatkozó szabályozás (AFIR rendelet) által 2025-re meghatározott e-töltő-telepítési célokat (a 2025 első felében telepített töltőpontok száma alapján). Az EU egészét tekintve az AFIR célkitűzés 174%-kal teljesült túl, és a 27 EU-ország közül 22-ben legalább kétszer annyi töltőteljesítmény van, mint amennyit a rendelet előír. Az EU fő autópálya-hálózatának e-töltőkkel való lefedettsége a legtöbb tagállamban a céloknak megfelelően halad. A nyugati és északi országok többségében az EU transzeurópai közlekedési hálózatának (TEN-T) e-töltőkkel való lefedettsége már megfelel a 2025-ös célnak, és bár a keleti országoknak még akadnak hiányosságai, de ezek rendelkeznek a leggyorsabban bővülő töltő-infrastruktúrával.
A legfontosabb uniós sztrádák 77%-án már ultragyors töltők érhetőek el.

Közben azonban a feltörekvő piacokon gyorsan terjednek a villanyautók, és az elmúlt időszakban e szempontból több ország utolérte az EU-t, amely így teret veszít a globális elektromobilizációs versenyben.
Pedig az akkumulátoros elektromos jármű technológia terén betöltött vezető szerep elengedhetetlen az európai ipar globális versenyképességéhez
- hangsúlyozza a jelentés.
Az európai autógyártók globális lehetőségei nagyrészt a gyorsan növekvő elektromos járműpiachoz kötődnek. Mivel az amerikai piac jelentős része bezárul az EU-ból érkező import előtt a 2,5%-ról 15%-osra emelt vámok miatt, a legkönnyebben elérhető lehetőségek most Ázsiában, Dél-Amerikában és Afrikában rejlenek – vagyis ott, ahol az akkumulátoros elektromos járművek piaca a leggyorsabban növekszik.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Brüsszel figyelmezteti Magyarországot: veszélyes kategóriába kerültünk a költségvetési helyzet miatt
A túlzottdeficit-eljárás alól egyelőre nem szabadul Magyarország.
Bemondták az oroszok: van egy titkos fegyverük, ami percek alatt meg tudja bénítani egész Európát
Szerintük nyílt háború során ez "humánusabb" megoldás lenne, mint egy atomrobbanás.
Szivárognak a felvételek: letarolták az ukránok a taganrogi légibázist, megsemmisült az oroszok egyetlen A-100LL-ese
Még csak tesztelték az új gépet.
Equilor: érdemes venni az MBH Bank részvényeiből, itt a célár
A bank osztalékfizetési politikája is stabil.
Baj van a MÁV-nál: akadozik a jegyvásárlás, fontos tudnivalók jöttek az utasoknak
Vannak alternatív megoldások - Íme a javaslatok.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Energiatároló cégeknek: itt a rég várt pályázat
A 2025. júniusában meghirdetett pályázat célja nem más, mint felpörgetni a vállalkozások saját energiatároló és megújulóenergia-termelő kapacitásainak kiépítését.
Devizában még az osztalék sem egyszerű
A HOLD privátbankárai ugyan nem tanácsadók, ügyfeleink mégis ezernyi problémával fordulnak hozzánk. Ezekből szemezgetünk, egyfajta edukációs jelleggel: melyek azok a tipikus kérdések és pro
Energetikából finanszírozott oktatás: a texasi egyetemi rendszer
A texasi egyetemi rendszert ma már a fosszilis bevételek mellett a zöldenergia-értékesítésből és az adatközpontok telepítéséből származó források is finanszírozzák.
A politika első számú fegyvere: a gazdasági fantazmagória
Egyik napról a másikra 7 millió gyermek tűnt el az Egyesült Államokban. Franciaországban sokan próbálnak "karriernyugdíjasok" lenni. New Yorkban volt idő, amikor inkább felgyújtották a... T
Franklin Resources Inc. - kereskedés
Júniusban néztem rá legutóbb, akkor 18%-os pluszban voltam, ez mostanra 7%-ra olvadt. De szerintem nincsen semmi baj, ez csak egy korrekció, és nemsokára megint emelkedni fog.Hetes:Pont ugyanúgy l
Kihívások éve a könyvvizsgálatban - tapasztalatok trendek
A könyvvizsgálat kívülről gyakran statikus szakmának tűnik: szigorú standardok, jól körülhatárolt eljárások, kiszámítható munkarend. Az előző év azonban ismét bebizonyította, hogy a s
Megjelent a tervezet: meghosszabbítják a kamatstopot a diákhiteleknél
A tervezet alapján a szabad felhasználású Diákhitel1 esetében a kormány meghosszabbítja félévvel a kamatstopot, az érintett kölcsönök kamata 2026. január 1-től 2026. június 30-ig érvényb
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Most kiderült, mitől tartanak a legjobban a szupergazdag magyarok
Szépen nőtt a vagyonuk.
Tényleg soha nem álltunk ilyen közel a háború lezárásához?
Vajon sikerül kompromisszumot kötni?
Kiderült, mire készülnek a magyarok a pénzükkel – Megszólalt az Erste vezérigazgató-helyettese
Cselovszki Róberttel beszélgettünk.


