Ahogy arról mi is beszámoltunk, az Európai Unió környezetvédelmi miniszterei több mint 16 órán át tartó tárgyalás után megegyeztek az éghajlatváltozás elleni küzdelemre vonatkozó jogszabály-javaslatokról múlt héten. Így többek között abban is egyezségre jutottak, hogy 2035-től kezdve kizárólag olyan új járműveket lehessen értékesíteni az EU-ban, amelyek szén-dioxid-kibocsátása nulla.
Arno Antlitz a Reuters beszámolója szerint úgy nyilatkozott mindezzel kapcsolatban, hogy
ez egy kihívást jelentő célkitűzés, amelyről úgy gondoljuk, hogy teljesíthető.
Hozzátette azt is, hogy a legnagyobb kihívást nem az autógyárak átállítása, az elektromos autók gyártásának felfuttatása jelenti majd a jövőben, hanem az akkumulátorgyártás felpörgetése.
Kiemelte, hogy a Volkswagennél eleve úgy számolnak, hogy 2035-ig teljesen leállítják a belsőégésű motorral szerelt járművek értékesítését Európában, így ez nem okozhat semmilyen problémát számukra.
Más a helyzet az akkumulátorok esetében, a vezető autógyártók ugyanis versenyt futnak az idővel annak érdekében, hogy biztosítsák az akkumulátorok gyártásához nélkülözhetetlen nyersanyagokat. Nyomós okuk van az igyekezetre, ugyanis, ha nem áll majd rendelkezésükre a megfelelő mennyiségű lítium-, nikkel-, mangán- vagy éppen kobalt, az lassíthatja az elektromos autókra való átállást, drágíthatja a járműveket, és veszélyeztetheti az autógyártók profitabilitását.
Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója már a múlt hónapban arra figyelmeztetett, hogy várakozásaik szerint 2024-2025-ben akkumulátorhiány fogja sújtani az autóipart. Indoklása szerint ez lehet az az időszak, amikor az autógyártók megpróbálják érdemben felpörgetni az elektromos autók eladását, amelyhez viszont nem állnak majd rendelkezésükre a megfelelő akkumulátor-gyártó kapacitások.
Címlapkép forrása: Getty Images