A Jemen jelentős részét ellenőrzése alatt tartó húszi lázadók nemrégiben elfoglaltak egy kereskedelmi hajót a világkereskedelmi szempontból kulcsfontosságú Vörös-tengeren. Az eset felhívta a figyelmet arra, hogy az Izrael és a Hamász között dúló háború milyen nem várt nemzetközi hatásokat gyakorolhat. A jemeni lázadók az izraeli konfliktusra hivatkoztak a lépésük okaként, ami felveti annak a veszélyét, hogy a jövőben hasonló incidensek történhetnek. Az eset azért különösen aggasztó a kereskedelmi útvonalak szempontjából, mivel csak jelentős kerülővel lehet helyettesíteni a vörös-tengeri folyosót.
A Vörös-tenger a legkiegyensúlyozottabb útvonal Európából Ázsiába, mivel ez a legrövidebb és a legköltséghatékonyabb az üzemanyag és az útdíjak tekintetében
– mondta a lefoglalt hajó japán üzemeltetőjének, a NYK Line-nak a szóvivője.
The Red Sea's strategic location makes it a vital trade route, underscoring the need for stability and security pic.twitter.com/WiYaOez7YL
— Kiyaye (@Kiyaye5777332) November 9, 2023
A húszik lépése arra késztetheti a hajótársaságokat, hogy fokozott figyelemmel közlekedjenek a térségben, vagy igyekezzenek elkerülni azt. Ez azonban egyáltalán nem egyszerű feladat: évente nagyjából 18 000 hajó halad keresztül a Vörös-tenger bejáratának számító Báb al-Mandeb tengerszoroson. A szombati hajófoglalás hatása már enyhén megmutatkozik a tengeri kereskedelemben: eddig legalább két hajó inkább megváltoztatta az útvonalát és inkább elkerüli a területet.
Szakértők szerint alternatíva lehet az Afrikát a Jóreménység-fokánál megkerülő útvonal, ez azonban jelentős többletköltséget és időveszteséget jelent.
Takuya Matsuda, a Tokiói Egyetem Fejlett Tudományos és Technológiai Kutatóközpontjának nemzetközi biztonsági kérdésekkel foglalkozó kutatója szerint azonban a probléma egyáltalán nem új, régóta kihívás elé állítja a kereskedelmi hajókat a kalózkodás a térségben.
Címlapkép forrása: Mohammed Hamoud/Getty Images