Ki fogja irányítani Gázát a háború után?
Globál

Ki fogja irányítani Gázát a háború után?

Az október óta tartó gázai válság egyik legfontosabb stratégiai kérdése, hogy ki fogja irányítani Gázát a háború lezárulása után. Ugyan sok bizonytalanság van még a kérdésben, egy biztos: a válság előtti status quo nem fog visszaállni. A Gázai övezetet 2007 óta az a Hamász irányította, amely az október 7-i terrortámadásért is felelős, és amelynek felszámolásáért indította el Izrael a jelenlegi offenzívát. Még ha ez nem is sikerül, az szinte bizonyos, hogy az izraeli kormány nem fogja engedni, hogy a csoport hatalmon maradjon.
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata.
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata.

A cikkek a szerzők véleményét tükrözik, amelyek nem feltétlenül esnek egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Ha hozzászólna a témához, küldje el cikkét a velemeny@portfolio.hu címre. A megjelent cikkek itt olvashatók.

Az izraeli katonai erőfeszítések mellett két további szempont is meghatározza majd Gáza jövőjét:

  • a palesztin belpolitika
  • és az arabközi viszonyok.

Papíron a palesztin területeket a Palesztin Hatóság (PH) hivatott irányítani, amely ugyanakkor a Hamász hatalomátvétele óta kiszorult a Gázai övezetből, és jelenleg csak Csiszjordániát igazgatja. A szervezet kormányképességét rengetegen vitatják (maguk a palesztinok is), ezért kétséges, hogy tudná-e irányítani a háború utáni újjáépítést. Ráadásul a palesztin ügy mindig is az arab államok közötti versengés részét képezte, és nincs ez másként a mai konfliktus kapcsán sem. 

Gáza jövőjét tehát három szempontból érdemes vizsgálni:

  • Izrael,
  • a Palesztin Hatóság
  • és az arab államok szemszögéből.

Persze az ügy az egész nemzetközi közösségre hatást gyakorol, de a külső szereplők (beleértve az Egyesült Államokat vagy az ENSZ-t) inkább csak közvetetten tudnak beleszólni, érdemi befolyásuk (vagy politikai akaratuk) korlátozott az ügyben.

Homályos izraeli vízió

Sokáig az izraeli kormány adós maradt a háború utáni rendezéssel kapcsolatos víziójával, amit sokan a háborús erőfeszítésekkel, mások a stratégiai gondolkodás hiányával magyaráztak. Végül Joav Gallant védelmi miniszter januárban beszélt részletesebben az izraeli elképzelésekről, ezt követően pedig Benjamin Netanjahu kormányfő 2024 februárjában hozta nyilvánosságra annak egyes részleteit. Ezek alapján

  • Gáza nem kerülne teljesen izraeli katonai megszállás alá, de az izraeli hadsereg időbeli korlátok nélkül fenntartaná a területen a műveleti szabadságát – tehát azt csinálna, amit akarna.
  • Továbbá a mai Gázai övezet határán létrehoznának egy ütközőzónát, amely jobban elválasztaná a területet a környező izraeli településektől. Egyes hírek szerint ennek az ütközőzónának a kialakítása már el is kezdődött.
  • Emellett az egyiptomi-gázai határszakaszt is katonai irányítás alá helyezné az izraeli kormány, az egész területet pedig szinte teljesen demilitarizálná.

A politikai kormányzást a Netanjahu-terv nem adná vissza a Palesztin Hatóságnak, inkább olyan (Izrael által jóváhagyott) helyiekre bízná, akiknek nincs közük a terrorizmust támogató szereplőkhöz, ami az izraeli értelmezésben gyakorlatilag az összes nagyobb palesztin frakciót kizárná. Ugyanakkor egyes területeket, például az oktatást és a vallási ügyeket izraeli befolyás alatt tartaná, ezzel csökkentve a radikalizáció mértékét a területen.  

Az izraeli tervekkel sok szempontból nehéz mit kezdeni. Egyrészt az sem világos, hogy mennyire tekinthetőek stratégiai fontosságúnak, és mennyire inkább belpolitikai célú retorikának. A kormányzás Izraelben jelenleg két testületben zajlik:

  • az egyik a hagyományos kormány, amely mögött az ország történetének legszélsőjobboldalibb koalíciója áll,
  • a másik pedig a háborús kabinet, amelyben Netanjahu pártja, a Likud mellett a mérsékelt ellenzék is képviselteti magát.

Ez a rendszer önmagában sok feszültséggel, tisztázatlan politikai hatókörökkel és befolyással jár.

  • A terv nem élvezi hivatalosan egyik testület támogatását sem, és elképzelhető, hogy csak a Likud elképzeléseit tükrözi, amelyeket részben saját népszerűségének erősítésére használhat.
  • Másrészt az sem egyértelmű, hogy egyáltalán releváns-e a jelenlegi kormány elképzelése Gáza jövőjével kapcsolatban: a társadalom többsége választásokat követel, amelyek feltehetően a háború lezárulása után, de az elhúzódó gázai politikai rendezés előtt fog bekövetkezni. A jelenlegi felmérések alapján Netanjahu és szövetségesei elbuknák a választásokat, tehát egy új koalíció más irányba vihetné el a rendezést.
  • Harmadrészt a terv tartalma is sok szempontból kritizálható. Bármilyen izraeli katonai jelenlét megszállásnak minősülne a nemzetközi közösség szempontjából. A gázai civil igazgatásba való beleszólást és a Palesztin Hatóság mellőzését valószínűleg sokan nem fogadnák el, beleértve az Egyesült Államokat és a helyi szereplőket sem. Az is elképzelhető, hogy Netanjahu a terveket csak tárgyalási alapnak tekinti, amiből lehet kompromisszumokat kötni, például a PH visszatérésével kapcsolatban.

Képes-e a PH a kormányzásra?

Palesztin szempontból a válság egyetlen legitim lezárása a palesztin állam elismerése lenne, amely magába foglalná Ciszjordániát, Kelet-Jeruzsálemet és a Gázai övezetet is.

Ennek módja a Palesztin Hatóság szerepének kiterjesztése lenne ezeken a területeken, és azok hagyományos állammá való erősítése. Ez a megoldás összhangban lenne az ENSZ különböző határozataival és más nemzetközi jogi előírással.   

Elméletben ezzel a megoldással a nemzetközi közösség túlnyomó többsége egyetért, a gyakorlatban azonban szinte mindenkinek megvannak a kétségei. A Palesztin Hatóságot sem a palesztinok, sem mások nem szeretik igazán: az oslói folyamat során létrejött szervezet nem hatékony, korrupt, és gyenge politikai legitimációval rendelkezik. A szervezetet a Hamásznál mérsékeltebb Fatah párt és az a Mahmúd Abbász palesztin elnök vezeti, akit utoljára 2005-ben választottak meg négy évre a palesztinok. Azóta mandátumát automatikusan meghosszabbítják. Abbász és köre népszerűtlen a palesztin területeken, és igazán barátja sincs a térségben.

Éppen ezért a legtöbb nemzetközi szereplő a Palesztin Hatóság megújulásának fontosságáról beszél a Gázába való visszatérést megelőzően, bár nem tisztázott, hogy ki mit ért pontosan a megújulás alatt. Abbász nem fog eltűnni a hatalomból, ugyanakkor az utána lévő második legfontosabb pozíciót, a miniszterelnöki széket birtokló Mohamed Stajja februárban lemondott, hivatalosan azért, hogy fel tudjon állni a háború utáni Gázát is integráló új, szakértői kormány. Utódja, Mohamed Musztafa ugyanúgy Abbász embere, aki a Palesztin Befektetési Alap vezetőjeként korábban is a palesztin elit része volt.

Ez a lépés nem lesz elég a korlátozott népszerűségű PH pozíciójának megerősítéséhez. Ezt a Fatah vezetése is érzékelte, ezért leültek tárgyalni más palesztin frakciókkal, köztük a Hamásszal is. Ennek jegyében február végén Moszkvában a két csoport vezetői találkoztak, hogy közös stratégiát dolgozzanak ki. Ez azonban nehéz lesz, mivel a két nagyobb palesztin frakció finoman szólva sem szereti egymást: kapcsolatuk folyamatosan a kiegyezés és a polgárháborús állapotok között mozog. Ráadásul a két politikai elit együtt sem bírja feltétlenül a palesztinok teljes támogatását.

A felmérések szerint, ha most lennének választások, Abbászt és a Hamász emberét is legyőzné Marván Bargúti, egy 2002-ben letartóztatott palesztin vezető.

Vetélkedés az arab országok között

Gáza az arabközi politikában is meghatározó szerepet játszik a palesztin kérdés jelentősége miatt. Ugyanakkor a Hamász hatalomra kerülése a legtöbb arab kormányt elrettentette a területen való tevékenykedéstől, hiszen az Irán-barát radikális iszlamista csoportra sok arab állam (köztük például Egyiptom is) veszélyként tekintett.

Ebből a leglátványosabb kivételt talán Katar jelentette:

  • a kis Öböl-monarchia hagyományosan jó viszonyban van az iszlamista hálózatokkal,
  • és a Hamász uralma idején is pénzügyileg támogatta Gázát,
  • valamint befogadta a csoport politikai vezetőit. Mindezt az izraeli hatóságokkal koordinálva tette, ennek ellenére az izraeli politikusok mégis felvetik Katar felelősségét a szélsőséges csoport megerősödésében.

Emiatt Izrael és mások is szívesen lecserélnék a katari befolyást más államokéra. Az Izraellel 2020-ban diplomáciai kapcsolatokat felvevő, és az iszlamizmus ellen folyamatosan kiálló Egyesült Arab Emírségek sokak számára elfogadható lenne. Abu Dhabi a palesztin területeknek rengeteg segélyt juttatott az elmúlt évtizedekben, és megvan a maga palesztin hálózata, amely az Emírségekben élő palesztin politikushoz, Mohamed Dahlanhoz kötődik. Ő Egyiptom és mások számára is elfogadható lenne, ugyanakkor korlátozott befolyással bír ma Gázában és maga sem ambicionálja a visszatérést.

Az Emírségek mellett még Egyiptom vagy Szaúd-Arábia szerepére (és fejlesztési forrásaira) is számít a nemzetközi közösség, azonban ők sem rohannak jelenleg Gázába. A közvélemény szemében nagyobb szerepet vállalni az akár csak részben izraeli megszállás alatt lévő övezet kapcsán árulásnak számít, ráadásul a kifizetődő haszon is kétséges lenne.

Gáza továbbra is érzékeny kérdés marad az arabközi politikában is, amelyhez hozzáérni minimális közvetlen előnnyel és nagy kockázatokkal jár.

Ebből a káoszból összességében nehéz látni, hogy mi tud kialakulni megoldásként. Az biztos, hogy az elhúzódó izraeli megszállás csak súlyosbítaná a válságot, ugyanakkor a Palesztin Hatósággal kapcsolatos kételyek is teljesen érthetőek. Mindez jól mutatja, hogy a jelenlegi válság több évtized rossz döntéseinek és hibáinak a következménye, amelyeket egyik pillanatról a másikra nem lehet megoldani.

Címlapkép forrása: Getty Images

RSM Blog

A válóperes ügyvéd válaszol - a válás

A családjogi, azon belül a válóperes ügyvédek praxisában legtöbbször előforduló kérdéskör a házasság megromlása, a válás, a válóper, a gyermekelhelyezés kérdésköre, illetve a vál

Kasza Elliott-tal

Deutsche Bank - kereskedés

Na, nincs több Deutsche Bank részvényem. 2018 óta volt, abban az időben aktívan kereskedtem vele, aztán beleragadtam. Most végre az utolsótól is megszabadultam. Nem volt egy jó trade, de most m

KonyhaKontrolling

A javadat akarják?

A CBC Marketplace nemrég kiadott egy videót, amiben rejtett kamerával megvizsgálták néhány kanadai bank ügyintézőit. Nem meglepő módon azt találták, hogy a kapott tanács nem az ügyfelek é

Kiszámoló

A sávos vagy többkulcsos adózásról

Akárhányszor előjön az adózás, egykulcsos-többkulcsos adózás kérdése, úgy tűnik, hogy három emberből kettő nem érti, hogyan működik a többkulcsos, sávos adózás. \"Felháborító, hog

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Hiába mennek megint a fegyverek, megoldhatatlan problémától szenved az ukrán hadsereg
Tőzsdetanfolyam

Tőzsdei hullámok, vagyonépítés és részvénykiválasztás

22+1 órás komplex tanfolyam ahol a tőzsdei kereskedés és a hosszú távú befektetés alapjait sajátíthatod el. Megismered a tőzsdei ármozgások törvényszerűségeit, megismered a piaci trendeket, megtanulod felismerni a trendfordulókat.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Automotive Business in CEE Region Conference 2024
2024. június 5.
Digital Compliance by Design & Legaltech 2024
2024. május 8.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
nato jens stoltenberg