Az Ural Airlines tulajdonában álló Airbus A321-es (RA-73795) repülőgép parancsnoka a volgográdi régió fölött jelentette az első hibákat: ekkor két robotpilóta meghibásodása miatt kért engedélyt a süllyedésre (10 650 méterről 8 és félezer méteres magasságba). Az út során a hét fős személyzet mellett 228 utas tartózkodott.
Moszkva fölött, leszállás közben jelentkezett a második, súlyosabb probléma:
1800 méteres magasságban jelentették, hogy meghibásodott az orrfutómű vezérlése is.
A leszállás során „kék” kódot léptettek életbe, ami lényegében extra elővigyázatosságot követel a földi személyzettől és készenlétbe helyezi a helyi mentő- és tűzoltóegységeket. A repülőgépet a sikeres leszállást követőn a javítóműhelybe szállították.
Az orosz légiközlekedési hatóság az eseményt légiközlekedési incidensnek minősítette, és megkezdte a vizsgálatot. Egy nappal később engedélyezték a gép felszállását.
Július 3-án egy Boeing-738-as járaton romlott el a robotpilóta, június 27-én pedig egy hasonló A321-esen vált működésképtelenné a robotpilóta és a tolóerő-szabályozó egység. Minden meghibásodó gép sikeresen landolt a kijelölt repülőtéren, többször került sor azonban kényszerleszállásokra is.
Az orosz légitársaságok repülőgépeit érintő hibák száma meredeken emelkedett az ukrajnai háború kirobbanása óta. A nyugati szankciók elsők között csaptak le a polgári repülésre, megvonva Oroszország hozzáférését a nyugati gépek pótalkatrészeihez és a rendszeres karbantartáshoz.
Az orosz hatóság adatai szerint 2023-ban mintegy 700 baleset és meghibásodás történt, ezek mintegy fele berendezésekhez és hajtóművekhez kapcsolódott.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images