Az Egyesült Királyság autógyártása jelentősen csökkent októberben a Brit Autógyártók és -Kereskedők Szövetségének (SMMT) friss adatai szerint:
Múlt hónapban CSUPÁN 77 484 AUTÓ KÉSZÜLT NAGY-BRITANNIÁBAN, AMELY 15,3 SZÁZALÉKOS VISSZAESÉST JELENT 2023 AZONOS IDŐSZAKÁHOZ KÉPEST.
Ez egyben azt is jelentette, hogy idén zsinórban nyolcadik hónapja csökkent a legyártott autók száma a szigetországban. Év eleje óta 670 346 autót gyártottak le, amely 10,8 százalékos csökkenést jelentett 2023 első tíz hónapjához képest.
Lényeges kiemelni, hogy az exportra előállított autók száma 17,6 százalékkal, míg a hazai piacra gyártott autók száma 4,7 százalékkal zuhant múlt hónapban 2023 októberéhez képest. A teljes évet vizsgálva elmondható, hogy az Egyesült Királyságban exportra gyártott autók száma alig haladta meg a 600 ezret, amely közel 15 százalékos csökkenést jelentett 2023 azonos időszakához képest.
Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója szeptemberben még úgy nyilatkozott, hogy az ágazat továbbra is optimista a növekedéshez való visszatérést illetően, mivel tavaly rekordszintű beruházást jelentettek be. Összesen mintegy 20 milliárd font (közel 9 940 milliárd forint) értékű beruházásról van szó, amelyet az elektromos autók gyártására történő átállás érdekében valósítanak meg az egyes szereplők.
Fontos azonban azt is megjegyezni, hogy a független előrejelzések szerint idén csupán 911 ezer személyautó és kishaszongépjármű készülhet az Egyesült Királyságban.
Összehasonlításképpen egy évvel korábban csak személyautóból gyártottak közel ennyit, 905 ezer darabot. Ráadásul a járműgyártás jövőre tovább csökkenhet a szigetországban, a várakozások szerint 839 ezer személyautó és kisteherautó gördülhet le a gyártószalagokról 2025-ben.
Mike Hawes friss megszólalásában kiemelte, a globális autópiac lassulása - különösen az elektromos járművek esetében - hatással van a termelésre. Az Egyesült Királyságban pedig különösen súlyos a helyzet az állam szigorú célkitűzései miatt, amelyekhez nem párosulnak olyan ösztönzők, amelyek elősegítenék az elektromos járművek értékesítését.
Mindezek fényében nem csoda, hogy
a Brit Autógyártók és -Kereskedők Szövetsége már szerdán, a legfrissebb októberi gyártási számok publikálása előtt sürgős kormányzati beavatkozást kért.
Indoklásuk szerint az elektromos járművek gyenge kereslete és az átállási folyamat fenntarthatatlanná vált üzleti költségei miatt van erre szükség. Az SMMT állásfoglalásában közölte, hogy számításai szerint az elektromos járművekre megszabott, folyamatosan emelkedő értékesítési kvóták kötelező betartásának és a kereslet gyengeségének egyidejű hatásai csak az idén 6 milliárd font (csaknem 3 ezer milliárd forint) többletköltséget rónak a brit autóiparra.
Az SMMT szerint ennek pusztító következményei lehetnek az ágazat üzleti vállalkozásainak életképességére és az iparági foglalkoztatottságra.
A jelenleg érvényes brit előírások szerint az idén újonnan forgalomba helyezett személyautók 22 százalékát, a kisteherautók 10 százalékát elektromos meghajtással kell felszerelni. A gyártóknak 15 ezer font (közel 7,5 millió forint) büntetést kell fizetniük minden egyes olyan belsőégésű motorral működő jármű után, amelyet e kvóta felett értékesítenek.
Ráadásul jövőre az elektromos autók és furgonok minimális értékesítési aránya a teljes forgalmon belül 28, illetve 16 százalékra emelkedik, és a munkáspárti brit kormány már jelezte, hogy a konzervatív elődje által 2035-re halasztott időpontról ismét az eredetileg kijelölt 2030-ra kívánja visszaállítani azt a határidőt, amely után már nem lehet új benzin- és dízelüzemű személyautókat és furgonokat forgalomba helyezni Nagy-Britanniában.
Címlapkép forrása: Ian Forsyth/Getty Images