Maguk a pilóták sem tudták, mi történik – Újabb rejtélyt tárt fel egy jelentés az indiai repülőkatasztrófáról
Globál

Maguk a pilóták sem tudták, mi történik – Újabb rejtélyt tárt fel egy jelentés az indiai repülőkatasztrófáról

Portfolio
Előzetes jelentés szerint a pilótafülkében kialakult zavar előzhette meg az Air India repülőgép-katasztrófáját, amelyben 260 ember vesztette életét, miután a hajtóművek üzemanyag-elzáró kapcsolói szinte egyszerre kapcsolódtak ki, megfosztva a hajtóműveket az üzemanyagtól – írja a Reuters.

A Londonba tartó Boeing 787 Dreamliner az indiai Ahmedabadból felszállva azonnal elvesztette tolóerejét, és süllyedni kezdett.

Az Indiai Légibaleset-vizsgáló Iroda (AAIB) által kiadott előzetes jelentés új kérdéseket vet fel a kritikus hajtóműüzemanyag-elzáró kapcsolók helyzetével kapcsolatban, ugyanakkor arra utal, hogy a Boeing és a hajtóműgyártó GE vállalatoknak feltehetően nincs felelőssége a balesetben.

A biztonsági kamerák felvételei szerint közvetlenül a felszállás után aktiválódott egy tartalék energiaforrás, az úgynevezett ram air turbina, ami a hajtóművek teljesítményvesztésére utal.

A repülés utolsó pillanataiban az egyik pilóta a pilótafülke hangrögzítője szerint megkérdezte a másiktól, miért zárta el az üzemanyagot.

A másik pilóta azt válaszolta, hogy nem ő tette

– áll a jelentésben.

Az üzemanyag-kapcsolók szinte egyszerre váltottak át "üzem" állásból "elzárás" állásba közvetlenül a felszállás után. Az előzetes jelentés nem magyarázza meg, hogyan kerülhettek a kapcsolók elzárt helyzetbe a repülés során.

Szakértők szerint egy pilóta nem tudná véletlenül átállítani ezeket a kapcsolókat. Az amerikai légiközlekedési szakértő, John Nance szerint a kapcsolók egy másodperces különbséggel mozdultak el, ami nagyjából annyi idő, amennyi alatt valaki egymás után átállíthatja őket. Hozzátette, hogy egy pilóta normál esetben soha nem kapcsolná ki ezeket repülés közben, különösen nem emelkedés kezdetén.

A baleset helyszínén mindkét üzemanyag-kapcsolót "üzem" állásban találták, és voltak jelei annak, hogy mindkét hajtómű újraindult a kis magasságban bekövetkezett ütközés előtt

– közölte a jelentés.

Az Air India közleményben ismerte el a jelentést, és jelezte, hogy együttműködik az indiai hatóságokkal, de további kommentárt nem fűzött hozzá.

Az AAIB, amely az indiai polgári légiközlekedési minisztérium hivatala, vezeti a baleset kivizsgálását, amelyben a fedélzeten tartózkodó 242 ember közül egy kivételével mindenki életét vesztette, valamint további 19 ember halt meg a földön.

A nemzetközi szabályok szerint a balesetet követő 30 napon belül előzetes jelentést kell kiadni, a végleges jelentés pedig egy éven belül várható.

Címlapkép forrása: MTI/EPA/Radzsat Gupta

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

FIN-CON 2025

FIN-CON 2025

2025. szeptember 3.

Portfolio Sustainable World 2025

2025. szeptember 4.

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet