
Bár Kína már átvette a vezetést a haditengerészeti járművek mennyiségében az Egyesült Államoktól, ezzel még nem vált automatikusan erősebbé is. Jelenleg ugyanis nagyjából egyetértés alakult ki abban a katonai szakértők között, hogy az amerikai hadihajók nagyobb merülőtonnája és a tűzerőben látható előny továbbra is a világ legerősebb tengeri katonai hatalmává teszik a nyugati nagyhatalmat. Kína erőteljesen törekszik arra, hogy a víz alatti hadviselésben behozza a lemaradást, ezért sorra jönnek a gyárakba az újabb és újabb tengeralattjáró-megrendelések.
A kínai Népi Felszabadító Hadsereg Haditengerészete (Peope’s Liberation Army Navy – PLAN) a tervek szerint 2030-ra ezen a területen is számbéli fölénybe kerülhet.
Az újabb járművek egyre csendesebbek, egyre modernebb érzékkelőkkel és fegyverzettel vannak felszerelve, valamint tovább tudnak a víz alatt maradni.
Ezzel a gyors növekedéssel jelentősen megváltoztak az erőviszonyok az indo-csendes-óceáni térségben, ez kifejezetten Tajvan körül és a Dél-kínai-tengeren jelenthet konfliktust. Washingtonban ráadásul azzal is szembesülniük kellett, hogy az elmúlt években a hajógyártási képességek jelentős visszaesése nem egy gyorsan megfordítható jelenség, ezért tartósan Kína mögé szorulhatnak a haditengerészeti képességeket illetően.
A legfrissebb információk szerint Kína 234, míg az Egyesült Államok 219 hadihajóval rendelkezik, ezek az 1000 tonnánál nagyobb vízkiszorítású katonai tengeri járművek. Mintegy 20 évvel ezelőtt az amerikaiak még jelentős előnyben voltak, de a folyamatosan fejlesztések hatására az arányok gyorsan megváltoztak: Kína behozta a lemaradást, majd az élre tört. A tervek szerint a jövőben is fenntartják ezt a tendenciát, és igyekeznek minden szempontból átvenni a vezetést. Vannak olyan kritikus pontok, amelyekben még évtizedekig előnyben maradhat Washington, így például 11 nukleáris meghajtású repülőgép-hordozója van, Kínának egy sem, bár rebesgetik, hogy a most épülő negyedik hordozója már nukleáris lesz. A tengeralattjárók tekintetében is elborultak az arányok:
az Egyesült Államok 71 nukleáris meghajtású tenger alatti járművel rendelkezik, Kínának 60 van, ebből 12 nukleáris.
Ez a lemaradás jelentősnek tűnik, de Pekingnek fél évszázados tapasztalata van a saját nukleáris meghajtású tengeralattjárók gyártásában, mindez jelentősen javítja a gyártási lehetőségeket. Eleinte orosz segítséggel gyártották ezeket, újabban ettől függetlenül zajlanak a fejlesztések, valamint az újabb típusok képességekben is egyre közelebb kerültek az amerikai versenytársaikhoz. A 093B Típus elnevezésű tengeralattjáró például már függőleges indítórendszereket (VLS) is tartalmaz. A jelenleg fejlesztés alatt álló 095 Típus különösen a lopakodó képességekben léphet nagyot:
A tengeralattjáró-műveletek tekintetében egy olyan technológiai ugrás küszöbén állhatnak, ahol jelentősen lecsendesíthetik a tengeralattjárókat, és nagyon nehéz lesz nyomon követni őket
– mondta Brent Sadler, az amerikai haditengerészet veteránja és a Heritage Foundation vezető kutatója a fejlesztésekről.
Az Egyesült Államok helyzetét rontja, hogy hiába van egyelőre számbéli fölényben az atomtengeralattjáróik egy jelentős részét még a hidegháború idején építették, ezért hamarosan le kell azokat cserélni. Mindez azt jelentené, hogy Kína ebben a versenyben is belátható időn belül átveheti a vezetést. A másik jelentős különbség, hogy ameddig Peking évente folyamatosan több járművet adna át, addig az amerikai terv nem számol jelentős növekedéssel, sőt, inkább visszaesés várható, és csak évtizedek múlva térnek vissza a jelenlegi szintre.
Mindez nem jelenti azt automatikusan, hogy a nagy rivális mindenképpen át fogja venni a vezetést, viszont aggodalmakra adhat okot a Pentagonban.
A tengeri hadviselésben meglévő hosszú múlt és tapasztalat, a modernebb technológia és a szövetségesek jóval nagyobb száma továbbra is az Egyesült Államok javára billentheti a versenyt még akár évtizedekre, de nem véletlen, hogy a Fehér Ház egyre inkább hajlandónak mutatkozik más szövetségesek képességeinek bevonására a kapacitáshiány csökkentésére, és a hadihajók gyártásának felpörgetésére.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: U.S. Navy photo by Mass Communications Specialist 1st Class Dan Meaney, via Wikimedia Commons
Vádat emeltek Charlie Kirk feltételezett gyilkosa ellen, halálbüntetés is lehet belőle
Minősített emberölés a vád.
Kőkeményen beleszállt a német kormányba a Rheinmetall vezetője
Nem lehetnek a kisfiú, akivel az USA kedve szerint játszik.
Rejtélyes Gerbera-drón zuhant le Litvániában – Most kiderült, mi áll a háttérben
"Célzott művelet"lehetett.
Otthon Start a MagNet Banknál - akár 100 ezer Ft-os IKEA utalvánnyal
A MagNet Bank friss, 2025. szeptember 15-én közzétett hivatalos hirdetménye szerint a népszerű Otthon Start lakáshitel mostantól náluk is elérhető. Az államilag támogatott hitelkonstrukció ex
Követett részvények - 2025. szeptember
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
A projektzárás négy arca, és miért fájhat nagyon, ha összekevered
Mikor tekinthető befejezettnek egy támogatott projekt? Amikor az utolsó gépet beüzemelték? Amikor az utolsó számlát kiegyenlítették? Vagy amikor az Irányító Hatóság végre rábólinthat a z

Kijózanodás az AI-horrorból: a szilícium kávét kér
Nem kell tartani az AI-tól, a Terminátor-forgatókönyvek mind-mind olyan képességekre alapulnak, amikkel az AI nem bír, és nem is tudjuk, bírni fog-e valaha. Nemrég terjedelmes... The post Kijóza

A stabilcoinok léte garantálhatja a dollár és Amerika szerepét a világgazdaságban
Nyáron elfogadták Amerikában a "zseni" szabályozást, amely új kapcsolatot jelent a kriptodevizák és a hagyományos pénzrendszer közt. A szabályozás komoly hullámokat kavart, a tradicionális

Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Pénzgyáros AI
Az AI az új vasút - írtuk nemrég egy posztunkban. Beruházási oldalról tényleg lehet így tekinteni, de vagyongyarapítási oldalról inkább a kriptóra hasonlít: egyetlen szektor ilyen... Th

Kelet-Közép-Európa - hogyan tudjuk kontrollálni a saját sorsunkat?
Kelet-Közép Európa jövőjét a rendelkezésre álló erőforrások és képességek, röviden a potenciál határozza meg. A kérdés, hogy a potenciált mennyiben tudjuk felhasználni a régió polgá

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Újabb kínai gyár jöhet Magyarországra - Szemfényvesztés vagy óriási biznisz?
Mit hoz a Wisdom Motor?
Mire elég régiós viszonylatban a hazai bérrobbanás? – A továbbiakhoz a AI-nak is lesz egy-két szava
A termelékenység növelés.
Van értelme még az elitdiplomának az AI korszakban?
Harvardos és yale-es diákok megélése a mesterséges intelligencia előretöréséről.
