
A CAF által üzemeltetett két B-29-es, a "Fifi" és a "Doc" az utolsó repülőképes példányai annak a közel 4000 gépnek, amelyeket az 1940-es évek közepén gyártottak. Ezek a repülőgépek nyaranta légibemutató-sorozatokon vesznek részt az Egyesült Államokban, ahol a repülés szerelmesei 30 perces bemutató repüléseken vehetnek részt.
A Boeing B-29 a világ legfejlettebb bombázója volt, amikor 1945-ben szolgálatba állt. Ez volt az első sorozatgyártású repülőgép, amely nyomás alatt tartott kabinokkal rendelkezett a személyzet számára, és négy hatalmas motorjának köszönhetően magasabbra és messzebbre repülhetett, mint bármely más korabeli repülőgép.
Tervezése és gyártása többe került, mint azok az atombombák, amelyeket a B-29-esek végül Japánra dobtak a második világháború befejezéseként.
Randall Haskin, 52 éves pilóta, aki egy nagy szállítmányozási vállalatnál dolgozik, szabadidejében a "Fifi" nevű B-29-est vezeti.
A Superfortress vezetése olyan, mint egy bizottság irányítása
- mondja Haskin.
Van egy repülőmérnököm, aki lényegében a motorok működtetéséért és kezeléséért felel. A parancsnok pilótaként való működés így valódi vezetői feladat.
A repülőmérnök munkája létfontosságú volt egy B-29-esen, mivel a pilóta vagy másodpilóta nem tudta figyelni a motorok műszereit, miközben minden mást is elvégzett, ami a gép levegőbe emeléséhez szükséges volt. A B-29-esen a pilóta nem egyszerűen állítja a gázkart, hanem pontos utasításokat ad a repülőmérnöknek, hogy mennyi teljesítményt állítson be.
A Wright R-3350 Duplex-Cyclone motorok, amelyek a B-29-est hajtották, 18 hengeres erőművek voltak, egyenként több mint egy tonna súllyal, és több mint 20.000 lóerő teljesítménnyel. Ennek ellenére Haskin szerint a B-29 "hihetetlenül alulmotorizáltnak" érződik. A gép nehezen emelkedik el a kifutópályáról, és az első percekben csak lassú emelkedésre képes.
Ha nem vagy felkészülve a vészhelyzetre és nincs terved, valamint nem érted a repülőgép energiaállapotát, akkor lezuhansz
- mondja Haskin. A kétmotoros üzemmód gyakorlása különösen nehéz feladat.
A CAF repülésein résztvevő utasok 20-30 perces körutazáson vehetnek részt, ahol megtapasztalhatják, milyen érzés egy ilyen történelmi repülőgépen utazni. Alkalmanként 10 utas szállhat fel, akik körbesétálhatnak a gépen és átélhetik a B-29 egyedi hangulatát.
Haskin, aki korábban F-15-ös vadászgépeket vezetett az amerikai légierőnél, és akinek apja az 1950-es években repült B-29-eseken, a CAF-et "repülő múzeumként" írja le, amely a közönség számára mutatja be a második világháborús repülőgépeket és történetüket.
A B-29 pilótafülkéje a repülőgép orrában helyezkedik el, amely számos üvegpanellel rendelkezik, kiváló kilátást biztosítva. Ez a kialakítás nagy hatással volt a Star Wars Millennium Falcon pilótafülkéjének tervezésére is.
Egy B-29 felszállás előtti ellenőrzése rendkívül összetett folyamat. "Általában 45 percet tervezek be az ülésbe beülés és a felszállás között" - mondja Haskin. A B-29 irányítása a földön is kihívást jelent, mivel az orrfutó nem kormányozható, így a pilótának a gázkarok és a kormánypedálok kombinációjával kell manővereznie.
A felszállás egy 40 tonnás géppel kényes művelet. Haskin elmagyarázza, hogy 130 km/h sebességig kell gyorsítania, mielőtt a kormánylapátot használhatná az irányításhoz, de a pilóták általában csak 200 km/h-nál próbálnak felszállni. "130 és 200 km/h között, ha motorhibám van, a legjobb hely a kerekeimnek a földön van" - mondja. "A gép fel akar szállni, az ég felé törekszik, de nincs elég erőm, hogy felgyorsuljak a biztonságos tartományba. Ahol lenni akarok, az 306 km/h felett van."
Címlapkép forrása: Harold Hoch 6/4/16 (Photo By Lauren A. Little/MediaNews Group/Reading Eagle via Getty Images
Olyan heti sorozat indult el, amit 2000 óta ritkán látni – most dőlhet el a forint és a piacok sorsa
Mindezt csak tetézi, hogy kedden az MNB is kimondja ítéletét.
Boldog születésnapot, 6,5%-os alapkamat! Meddig marad az MNB szigora?
Egy éve nem változott a kamat.
Magyarország a világ egyik legnagyobb ingatlankiállítására készül
Fókuszban az ipar és a logisztika.
Az adósság elinflálásának művészete
Becsey Zsolt, az UniCredit Bank vezető közgazdászának írása.
Sokáig csak testépítők szedték, ám váratlan jó hatása lehet az agyra egy népszerű étrendkiegészítőnek
Nem csodaszer, de segíthet.
Felszállt az egyik még működő ősöreg B-29-es nehézbombázó, vallott a pilóta a legenda vezetéséről
80 éve ez jelentette a csúcstechnológiát.
Pofonegyszerű módszerrel csökkentenék a baleseteket az utakon: egy új tábla születőben?
Egy skót szállodatulajdonos ötlete terjed.
Megírta az igazságot a Covid-19-ről, négy év börtönt kapott az újságíró
Másodszor is elítélték.
Végre egy komoly grafikon
Máris hiányoznak a habkönnyű témák. Nyáron a klímagyilkos Buksiról, a pisztáciáról, a metánt pöfögő marhákról szóltak a hírleveleink - kis cuki témákról, amik nem kavarják... The po

Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
Rekordroham: 152 ezer háztartás rohanhat az Otthon Start hitelért a következő fél évben
A GKI friss felmérése szerint a lakosság 8,2%-a készül igénybe venni az új támogatott hitelt. De kik tervezik igényelni a kedvező lakáshitel programot? Milyen rekordok dőltek már meg az első
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val
Mennyit fogsz keresni?
Nemrég láttam Redditen egy kérdést, hogy mennyit keresnek az emberek a multin kívüli életben. Az internet nem egy jó merítés, mert általában a jobb helyzetben lévők használják, illetve bizo

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
