
A Heng Yang 9 nevű, panamai zászló alatt közlekedő, de kínai tulajdonban lévő teherhajó az elmúlt hónapokban legalább háromszor kötött ki Szevasztopolban, amit fényképek, műholdképek, radarfelvételek és transzponder adatok is megerősítenek a Financial Times szerint.
A lap által végzett oknyomozás alapján kijelenthető, hogy a hajó a szeptemberi útja során meghamisította a helyzetadatait, hogy elrejtse a szevasztopoli kitérőt.
A hajó szeptember 2-án hagyta el a törökországi Isztambult, majd Novorosszijszkba hajózott, ahonnan a hivatalos adatok szerint a szintén oroszországi Port Kavkazba tartott, valójában azonban Szevasztopolban kötött ki.
A szevasztopoli kikötő használatát nyugati szankciók tiltják 2014 óta, amikor Oroszország "bekebelezte" a Krím-félszigetet. Kijev szövetségesei ennek fényében igyekeztek megakadályozni, hogy Moszkva hasznát vegye az általa elfoglalt területnek, és hogy más szereplők ezt Oroszország részének tekintsék.
Bár peking nem vezetett be a nyugatiakhoz hasonló szankciókat moszkva ellen, a kínai kereskedelmi hajók ezelőtt elkerülték az orosz megszállás alatt álló kikötőket.
A 140 méter hosszú konténerszállító hajó a nyár folyamán legalább két alkalommal járt már Szevasztopolban. Az ukrán elnöki hivatal szerint először június 19. és 22. között tartózkodott ott, majd augusztus 15-én újabb belépési engedélyt kért 101 konténer lerakodásához.
Ukrajna diplomáciai úton jelezte tiltakozását Kínának.
Vladiszlav Vlaszjuk, az ukrán elnök szankciópolitikai biztosa kijelentette,
Ukrajna egyértelművé tette, hogy az ilyen cselekmények elfogadhatatlanok, és elvárja minden nemzetközi partnertől és vállalattól, hogy szigorúan kerüljék a megszállt területekkel való kapcsolatokat.
A kínai külügyminisztérium korábban azt reagálta az ukrán félnek, hogy a kínai állampolgároknak és vállalatoknak azt tanácsolják, ne vegyenek fel kapcsolatot Ukrajna megszállás alatt lévő területeivel. Továbbá biztosították Kijevet, hogy minden ilyesféle esetet kivizsgálnak.
Az oroszok áprilisban egy új, a Krímbe vezető vasútvonalat adtak át, amely Moszkva szerint lehetővé teszi konténerek Oroszországból történő szállítását, majd átrakodását hajókra. Augusztusban Moszkva két másik megszállt ukrán kikötőt, Bergyanszkot és Mariupolt is megnyitotta a külföldi hajók előtt.
Az ukrán tisztviselők úgy vélik, hogy Oroszország a vasútvonal segítségével az elfoglalt Donyeck és Herszon régiókból szállít árukat a megszállt kikötőkbe, ahonnan azok exportra kerülnek.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Tőke, hitel, tőzsde: Székesfehérvárról indult a Portfolio és a KAVOSZ őszi országjárása
Székesfehérváron jártunk!
Még mindig a fast fashion uralja a plázákat, de a háttérben már érik a változás
A Portfolio Property Investment Forum 2025 második szekciója három gazdasági húzóágazatot állított fókuszba.
Olyat villantott a keleti nagyhatalom a repülőgép-hordozójával, amelyre eddig csak Amerika volt képes
Ezzel a nagyon szűk elitbe került.
Durván emelheti a tétet a NATO? Nukleáris bombákat hordozó gépeket kaphat Oroszország a hátsó kertjébe
Elindult a tanácskozás az európai fővárosokban.
Gaál József: "Ha csak a finanszírozás lenne a vállalkozások problémája, nyugodtan hátradőlhetnénk"
Kecskeméten folytatódott a Portfolio és Kavosz közös rendezvénysorozata.
Nem temetni kell Európát és Magyarországot, hanem most kell rájuk fogadni!
Magyarország is sokat profitálhat a most elindult trendekből.
Hogyan finanszírozzuk ma a vállalkozásunkat?
A jelenlegi gazdasági környezetben - emelkedő változó kamat környezetok, szűkülő hitelkeretek, lassuló növekedés és fokozódó piaci bizonytalanság mellett - a vállalatfinanszírozás strat

Megsarcolja az OTP a Revolut bankkártyákat?
Szeptember 19-től az OTP Bank új díjat vezetett be, ami a külföldi bankok által kibocsátott bankkártyákat terheli abban az esetben, ha a kérdéses plasztikkal az OTP Bank bankautomatájából ves
Pusztító koktél villámaszályok és hőhullámok
A villámaszályok a klímaváltozás egyik legaggasztóbb jelenségei közé tartoznak, amelyek hatását a szélsőséges hőség drámaian felerősíti.
Az AI nyertesei és vesztesei: Magyarország hátulról az ötödik
A mesterséges intelligencia rohamos terjedése alapjaiban formálja át a gazdasági növekedésről szóló várakozásokat. Cikkünkben bemutatjuk, hogy az AI milyen csatornákon keresztül járulhat ho

Végre egy komoly grafikon
Máris hiányoznak a habkönnyű témák. Nyáron a klímagyilkos Buksiról, a pisztáciáról, a metánt pöfögő marhákról szóltak a hírleveleink - kis cuki témákról, amik nem kavarják... The po

Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..


Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
