Ingatlan

Hogy véreznek el a Spar és a Tesco tervei?

Portfolio
Az élelmiszer kereskedelmi láncok fejlesztési terveit már eddig is erőteljesen korlátozta a plázastop törvény, a most bevezetésre került adószabály változások, illetve tervezett egyéb jogszabály változások teljesen megfojthatják a Tesco, Spar, Auchan, Aldi és Lidl korábbi beruházási terveit. Jól példázza a helyzet komolyságát, hogy a Spar 8-9 milliárd forintos felügyeleti díjra számíthat jövőre, ami óriási összeg a 2013-as körülbelül 12 milliárd forintos beruházások fényében. A jövőben nem lesznek új Sparok és Tescók?
A kormányzat számos olyan változást vezet be, ami erőteljesen érinti a napi fogyasztási cikkek kis és nagykereskedelmével foglalkozó cégeket, köztük a Spart, a Tescót, az Aldit, a Lidlt és a Penny-t . A láncokat sújtó intézkedések között szerepel a felügyeleti díj emelése, és a plázastop meghosszabbítása, de a tervek között szó van a vasárnapi zárva tartásról és az 50 milliárd forintnál nagyobb forgalmat lebonyolító , 2 évig veszteséges boltok bezárásáról is.

Az eddig az élelmiszerláncok fejlesztési terveit jelentősen érintő plázastop törvény mellett a most már elfogadott vagy meglépni tervezett intézkedések még inkább elvehetik a beruházásoktól az áruházláncok kedvét. A megnövelt felügyeleti díj komoly anyagi terhet jelent majd, a Spar esetében például a korábbi 325 millió forintról 9 milliárd forintra emelkedhet - a cég saját közlése szerint - a terhelés mértéke, ami óriási számnak tűnhet, ha azt vesszük számításba, hogy 2013-ban megközelítőleg 40 millió eurós, 12 milliárd forintos fejlesztést valósított meg Magyarországon. Ezek között szerepelt a saját húsüzem bővítése, új üzletek nyitása, illetve a meglévők korszerűsítése.

Ezeknek a bővítéseknek szakadhat most vége a felügyeleti díj emelésével és a további korlátozásokkal, de a plázastop érvényben maradása mellett eleve nehézkesebb a beruházások elindítása. De az üzletek építésének elmaradásával, szintén nem kerül sor az ezekhez a fejlesztések kapcsolódó közösségi beruházásokra.

Hogy véreznek el a Spar és a Tesco tervei?
A Spar eddigi terjeszkedése

A Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. 1990-ben jött létre. Folyamatosan alakítottak ki új üzleteket, illetve vásároltak meg láncokat. 2002-ben a korábbi 14 Billa üzletet, majd 2003-ban 22 Kaiser's szupermarketet vásároltak meg. 2008-ban a 174 üzletből álló Plus hálózatot vették meg, s alakították át a boltokat Spar szupermarketté, illetve tavaly még több korábbi Match üzletet is megszerzett. 2013 végén így a Spar összesen 399 egységgel rendelkezett országosan, melyből 31 volt Interspar hipermarket, 359 Spar szupermarket és 9 Spar Partner és Express áruház.

A vásárlói szokások és a piaci kihívásokra válaszolva a Spar - a többi más nagy láncolat mellett- szintén változtatott korábbi gyakorlatán, s tavaly már a kisebb üzletek nyitása mellett döntött. 2013-ban nyitott meg az első Spar-expressz a XI. kerületi OMV-kúton, majd ezt idén februárban további öt követte. Az üzletek franchise rendszerben működnek, s a hagyományos benzinkúti shopoknál jóval szélesebb termékkínálattal rendelkeznek.

Hogy véreznek el a Spar és a Tesco tervei?
A Tesco már eddig is szorongatott helyzetben volt

A piacra betörő, s gyorsan terjeszkedő diszkontláncok vásárló elszívó erejének csökkentése érdekében a Tesco is már egy ideje prioritásnak tartja a kisebb alapterületű Tesco Expresszek fejlesztését. A 2013/2014-es pénzügyi évben 4 új, kis alapterületű üzletet nyitott Budapesten, (Bp. Astoria, Bp. Thaly, Bp. Nagy Lajos, Bp. Thököly), ezek mellett pedig a már meglévő áruházainak külső és belső felújítására koncentrált. Akár jelzés értékű is lehetett a jövőre, s a hipermarketek kissé háttérbe szorulására, hogy a budaörsi áruház megújítása már a belső terültek csökkentésével, illetve az egyéb üzletek javára történő növelésével történt. Szintén a vásárlói szokások változására válaszul tavaly elindította az online vásárlás szolgáltatását, hogy jobban elérje a vásárlókat.

Az Auchan is változtatna

Az Auchan jelenleg 19 nagy hipermarkettel rendelkezik, melyből 12 található Budapest környékén. Az idei évben már fölmerült, hogy a Tesco példáját követve az Auchan is stratégia váltásként a vásárlókhoz közelebb kíván kerülni, és az előbbi expresszeinek mintájára szintén kis alapterületű üzleteket nyit a városokban, a városok peremén lévő gigaboltok helyett. Bár az eredeti felvetések szerint ezek már ősszel el is indulhattak volna a Lukoil benzinkutakon, egyelőre még semmi nem látszik belőlük. Az Auchan egyelőre még semmit nem erősített meg ezekből a hírekből, csak annyit közölt, hogy valóban szeretnének közelebb kerülni a vásárlókhoz, s keresik a megoldásokat. A kisebb Auchan-diszkontokra vonatkozó tervekről először az áruházlánc vezérigazgatója beszélt idén márciusban.

Hogy véreznek el a Spar és a Tesco tervei?
A Lidl és Aldi terjeszkedésének vége?

A Lidl Magyarországon 2004-ben jelent meg piaci szereplőként, s első körben 12 új üzletet nyitott. Piacra lépését követően gyors ütemben bővített, amit jól mutat, hogy jelenleg 160 áruháza és 3 logisztikai központja van. Az Aldi 2008 óta van jelen Magyarországon, szintén agresszív fejlesztési politikájának köszönhetően jelenleg 95 üzlettel rendelkezik.

A plázastop törvény ugyanakkor erőteljesen gátat szabott a terjeszkedési lehetőségeiknek, új üzletet csak már korábban meglévő bolt átalakításával tudtak nyitni. A két cég továbbra is bővülést tervez, honlapjaik tanulsága szerint folyamatosan keres üzlethelyiségeket. Az új szabályozások fényében ezek a láncok lehetnek a legnehezebb helyzetben. A plázastop törvény értelmében 2014-től már korábban meglévő üzlet átalakításával sem lehet engedély nélkül jelenleg 300 nm alapterületű, jövőre bruttó 400 négyzetméternél nagyobb boltot nyitni.

Hogy terjeszkedhetnek akkor a jövőben láncok?

Már nemzetközi tendencia a hipermarketek piaci részesedésének szűkülése, illetve a diszkontok erőteljesen előre törése. Európában tarolnak a diszkontláncok, a Tescót is szorongatja az Aldi és a Lidl. Ez utóbbiak már nem csak az árakkal vonzzák be a vásárlókat, helyben sütött pékárut is kínálnak, hogy a prémium vásárlókat is elérjék. Nálunk az erőszakos piac szerzés szintén elkezdődöt a diszkontok részéről, bár a plázastop törvénnyel ezt igyekeztek megakadályozni. Valójában a terjeszkedést csak lassítani sikerült, de a növekedést nem tudták megállítani.

Összességében azonban az élelmiszer-kereskedelmi piac átalakulás előtt áll, egy olyan irányba indult el, mely azt célozza meg, hogy a bevásárlási lehetőségek közelebb kerüljenek az emberekhez. Ma már az utazási költségeket is figyelembe veszik a vásárlók, mikor a város széli hiperekbe indulnak. A vásárlási szokások változtak, régen hétvégi programnak számított a hipermarketekben a bevásárlás, ma szívesebben járnak sokan a közelebbi boltokba. A városszélén lévő nagyáruházakat sokan messzinek tartják, illetve túl soknak ítélik meg az ezekben bevásárlással töltött időt. Erre reagáltak a nagy hálózatok, például a Tesco az expresszekkel, vagy az online bevásárlás elindítással, s ilyen irányba megy a Spar és az Auchan is. Valójában tehát tömeges hipermarket fejlesztéseket korábban sem vártunk a jövőtől jogszabályok ide vagy oda, inkább a kisebb boltok struktúrájának erősödését.

Hogy véreznek el a Spar és a Tesco tervei?
Módosulnak a fejlesztési irányok?

Az azonban biztos, hogy a felügyeleti díj miatt jelentősen csökken a fejlesztési keret, bár franchise hálózatok esetében ez kevésbé lehet mérvadó. A saját fejlesztéseket 2014-2015-ben kell meglépni mivel utána a beruházások jelentősen csökkentik az eredményt, a most is negatív vagy alacsony profittal rendelkező cégek esetében. Utána a hálózat bezárását kockáztatják, hiszen két év veszteség után nem üzemelhet napi fogyasztási cikkeket árusító, 50 milliárd forintnál magasabb árbevétellel rendelkező hálózat. Bár ennek kikerülésére is van mód, az ingatlanfejlesztés és üzemeltetés különválasztásával, mely esetben a beruházás költségeit az előbbi nyelheti le. A plázastop törvény miatt azonban külön engedélyre lesz szükség továbbra is a nagyobb alapterületű üzletfejlesztésekhez. De a vasárnapi zárvatartás is csak a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekre vonatkozik.

Az út szinte egyértelmű, lehetőségként szinte csak a városi, kisebb alapterületű franchise rendszerben működő bolt hálózatok létrehozása lehet a cél. Ezek, mivel külön egységeket képviselnek, a felügyeleti díj kulcsa is alacsonyabb lehet, s a beruházás költsége sem terheli az anyacéget.

Mivel a nemzetközi trend is a nagy nemzetközi láncok kisebb, városi boltjainak terjedését mutatja, s ezekre külföldön már számos példa van, a vasárnapi bezárás kivételével az új szabályozás valójában ezt gyorsíthatja meg, erősítheti meg hazánkban is.

Egy érdekesség a végére

Míg nálunk a vasárnapi boltbezárás lebeg az üzeletek felett, addig az eddig példaként emlegett, csak 5 vasárnapi nyitvatartást engedélyező Franciországban éppen a szabályozás enyhítésére készülnek. A hamarosan előterjesztésre kerülő törvénytervezet szerint 12-re növelnék a napok számát. A gyakoribb vasárnapi nyitva tartás hozzájárulhat a francia gazdaság fellendítéséhez. Teszik ezt úgy, hogy az országban egyébként meglehetősen tabu témának számít a vasárnapi munkavégzés.
Katona Bence Hiventures
IMG_20191017_163000
kulfoldi piaci terjeszkedesi tapasztalatok panelbeszelgetes
Frankfurti tőzsde
Lovretity Andras kulfoldi felvasarlas ugyvedi tanacsadas
hongkong191017
Németország már nem Európa motorja
Népszerű
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
2019. október 17.
Hiventures - Portfolio KKV Tőkefinanszírozás 2019
2019. november 6.
Portfolio Private Health Forum 2019
2019. november 7.
Energy Investment Forum 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Délutáni webinárium MA
Praktikus tanácsok online tőzsdézéshez és kockázatkezeléshez.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
IMG_20191017_163000