Ingatlan

Ezeket a városokat végzi ki a kormány

Portfolio
Számos, korábban a vidéki városok belső úthálózatát tehermentesíteni hivatott, elkerülőként funkcionáló gyorsforgalmi útszakasz vált fizetőssé idén január 1-től. A legrosszabbul azok járhatnak, akik az elkerülők forgalmát a jövőben levezető utak mellett élnek, mivel esetükben jelentősen növekedhet a zaj és a környezeti terhelés is. Különösen kedvezőtlen a helyzete azoknak, akik a már megépült, de még ingyenes elkerülők idején vásárolták meg a fent említett, a jövőben nagyobb forgalomra számító utak mellett otthonukat, ingatlanjaik értéke ugyanis csökkenhet a jövőben, míg a még gyérebb autós jelenlétre vágyók magasabb áron vásároltak.
A 2015. január 1-től bevezetett új megyei útdíj-fizetési rendszer lakáspiaci hatásaival már foglalkoztunk a Budapest környéki agglomerációt illetően . De az új fizetési kötelezettség talán még érzékenyebben érintheti a vidéki településeket, ahol számos korábban ingyenes, s elkerülő funkcióval rendelkező útszakasz vált fizetőssé az év elejétől.

Ezek esetében ráadásul a megyei matrica megvásárlásával jóval rövidebb útszakaszok használhatóak, mint Pest megyében. Budapest környékén a befutó autópályáknak, és az M0-nak köszönhetően számos útszakasz használatára nyílik lehetőség egy pest megyei matricával, míg mondjuk egy Nyíregyháza elkerülő esetében csak az M3-as szabolcs-szatmár-beregi szakasza használható. Ha azt nézzük, hogy az adott város lakói csak a városi közlekedés során veszik igénybe.

Ezeket a városokat végzi ki a kormány
2015. január 1-től a következő elkerülő jellegű gyorsforgalmi utakon kell útdíjat fizetni. Győr esetében a várost északról kerülő M19 és a délről kerülő M1-es esetében, de szintén fizetőssé válik az M1 korábban Mosonmagyaróvár-elkerülőként funkcionáló szakaszán. Az M3-as esetében a Hatvant valamint Nyíregyházát elkerülő korábban ingyenes szakaszokon is fizetni kell mostantól. Az M5-ös esetében a Szegedet és Kecskemétet elkerülő szakaszok váltak fizetőssé, míg az M7-es esetében Székesfehérvár elkerülőnél került bevezetésre az útdíj. A Vác és Budapest közötti településeket eddig az M2-es úton lehetett ingyenesen kikerülni, mostantól azonban ez is díjkötelessé vált. De szintén fizetni kell az Üllőt és Vecsést elkerülő M4, a Kaposvári elkerülőként funkcionáló M9 és a Vátot és Szelestét elkerülő M86-os szakaszain. A fent említetteknek köszönhetően a személyautók forgalma, így ismét visszaterelődhet a városok belső úthálózatára, ezzel rontva a főbb útvonalakban található lakóingatlanok értékét.

Szintén az útdíjjal összefüggésben romolhat a helyzet Lepsényben is, akik ugyanis a Balatonra menet meg akarják spórolni a veszprém megyei matricát, azok a megye előtt elhagyhatják a pályát, s Lepsényen keresztül hajtva már Somogy megyében térhetnek vissza, ezzel jelentősen növelve a városon átmenő forgalmat.

Mit szólhatnak a települések?

2014. december elején még arról lehetett olvasni, hogy Pécs országgyűlési képviselője tiltakozott az ellen, hogy a 2015 tavaszán átadni tervezett pécsi kertvárosi elkerülő használatáért már az akkori tervek szerint is fizetni kellett volna, mely a fizetős M60-as folytatásaként épül meg. De korábban többen inkább a szabályozás enyhítését szerették volna, hogy az elkerülők ne csak a személy illetve a 3,5 tonnánál könnyebb autók számára legyenek ingyenesek, hanem a nagyobb járművek esetében is, így tehermentesítve a város más részeit a forgalomtól.

Milyen lakáspiaci hatások várhatóak?

Budapest és környéke esetében a dugók jóval nagyobbak, ezek elkerülése, vagy legalábbis a gyorsabb haladás érdekében többen fizethetik ki az évi 5000 forintos megyei úthasználati díjat. Ezzel szemben a vidéki városok elkerülőinek 4-10 kilométeréért már valószínűleg kevesebben lesznek hajlandók díjat fizetni, hiszen még így sem kell a pestihez hasonló dugókra készülniük. A fizetőssé váló elkerülők következtében a városok belsőbb útjai így jóval nagyobb terhelést kaphatnak.

A forgalmat levezető fő és mellékutak mellett növekszik majd a zaj és a környezeti terhelés, ami visszavetheti az adott területen a lakásvásárlási kedvet, így a jövőben nehezebben lehet értékesíteni az ingatlanokat. Vagyis az elkerülők megépülésével fellélegző területek ismét visszakerülhetnek a startvonalra. A legrosszabbul azok járhatnak, akik a még ingyenes, de már megépült elkerülő szakaszok, s az ezzel együtt járó kisebb belső forgalom mellett vették meg ingatlanjukat.
mexikói katonák
wall street_shutterstock
Kiadta újabb hard-Brexit felkészítő anyagát Brüsszel: ez vár az emberekre és cégekre
Alteo klub
boeing 737NG
LONDON, ENGLAND - OCTOBER 03: British Prime Minister Boris Johnson leaves 10 Downing Street on October 3, 2019 in London, England.
Népszerű
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. november 6.
Portfolio Private Health Forum 2019
2019. november 7.
Energy Investment Forum 2019
2019. november 14.
Portfolio Banking Technology 2019
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Junior elemző/elemző

Junior elemző/elemző

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Online előadás
Befektetési termékek a magas hozam reményében.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
shutterstock_1135735163