Nem az autók a főbűnösök a szmog miatt! - De akkor mégis micsoda?
Ingatlan

Nem az autók a főbűnösök a szmog miatt! - De akkor mégis micsoda?

Portfolio
Kevesen gondolnák, hogy a szállópor kibocsátás legnagyobb része nem a közlekedéshez, hanem a lakossági fűtéshez köthető, míg a közlekedés a teljes kibocsátás mindössze 10-15 százalékáért felel. Persze egy forgalmas út mellett élve a levegőbe kerülő szennyezőanyag nagyon is káros az egészségre, országos szinten azonban sokkal fontosabb lenne a lakások, házak energetikai korszerűsítésével foglalkozni.
A közlekedésben az autók károsanyag-kibocsátása folyamatosan csökken, ami az egyre szigorodó normáknak is köszönhető, jóllehet a forgalomban lévő személygépkocsik száma országosan és globális szinten is nő. Jelenleg Magyarországon 3,2 millió személygépkocsi van használatban és mintegy 4 millió olyan lakás van, amelyben folyamatosan laknak, így érdemes megnézni, hogy a lakásállomány és a közlekedés között mekkora a károsanyag - elsősorban a szállópor - kibocsátás különbsége.

Miért káros a szálló por?

A levegő minőségének mérését Magyarországon az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat végzi, ami egyrészt az automata állomások adatain, másrészt a manuális hálózat pontjain gyűjtött adatokon alapszik. A vizsgálat során megállapítják, hogy egy térségben az adott időpontban mennyire felel meg a levegő minősége a különböző határértékeknek.

Nem az autók a főbűnösök a szmog miatt! - De akkor mégis micsoda?
A mérések azért is szükségesek, mert a levegőbe jutó kénsav-aeroszolok károsítják a nyálkahártyát és a légzőszerveket, folyamatos koncentrációban történő belélegzésük pedig légcsőgyulladást és asztmát is okozhat. Ami a szállóport illeti, annak veszélyessége összefüggésben van azzal, hogy felszínükön a különböző mérgező anyagok - baktériumok, vírusok, gombák - képesek megtelepedni, ami különösen a kisebb, 10 mikrométer alatti porszemcsék (PM10) esetében veszélyes. Az ennél kisebb porszemcsék ugyanis akadálytalanul lejuthatnak a tüdőbe, de a legkisebb, 0,1 mikroméretű részecskék akár a véráramba is bejuthatnak, a rajtuk lévő méreganyagokkal együtt.

Közlekedés és lakásállomány

Jelenleg a PM10 méretű porrészecskék éves kibocsátásához a közlekedés és szállítás 3 ezer tonnával, míg a háztartások 17 ezer tonnával járulnak hozzá. Míg azonban a közlekedés kibocsátása két és fél évtized alatt negyedére csökkent, addig a háztartási kibocsátás csak harmadára. A fűtési rendszerek átalakításával és megfelelő szigeteléssel mindezt tovább lehetne javítani.

Nem az autók a főbűnösök a szmog miatt! - De akkor mégis micsoda?
Ami a közlekedést és szállítást illeti, a nyári időszakban magasabb az aktív járművek száma, így az abból eredő károsanyag-kibocsátás tetőzése is arra az időszakra tehető, ezzel szemben a háztartások a legnagyobb szennyezést a téli fűtési szezonban bocsátják ki, ami a téli időszakban London típusú szmog kialakulásához vezethet. Az ilyen szmogfajta kialakulását a fosszilis tüzelőanyagok égetése következtében a levegőbe jutó kénvegyületek, a légmozgás hiánya és a magas páratartalom együttes jelenléte okozza.

A széntüzelés a legkárosabb

A szilárd tüzelőanyagnak különösen nagy a szerepe a károsanyag-kibocsátásban. A legkárosabb ebből a szempontból szén, azon belül is a gyengébb fűtőértékű barnakőszén vagy lignit. Fával történő fűtés esetében sem mindegy azonban, hogy milyen fát használunk. A keményfák, mint a bükk, tölgy tisztább égéssel járnak szemben a puhább fenyővel. Sok helyen azonban még ma is előfordul, hogy a háztartási hulladék egy része is a kályhába kerül, ami nem csak veszélyes, de jogszabály szerint is tilos. A kályhában ugyanis csak a kereskedelemben kapható tüzelőanyagok égetése engedélyezett. Ide tartozik például a tűzifa, szén, koksz, brikett, de már egy lakkozott parketta elégetése is meglehetősen káros, a rajta lévő festék és ragasztó égetéskor felszabaduló vegyületek miatt. Nem is beszélve a műanyagokról, aminek vegyületei visszajutva a lakótérbe akár halált is okozhatnak.

Nem az autók a főbűnösök a szmog miatt! - De akkor mégis micsoda?
A szén-dioxid kibocsátás szempontjából a szén mellett az elektromos fűtés is meglehetősen szennyező, annak előállítása ugyanis szintén szén-dioxid kibocsátással jár. A megújulóktól eltekintve a legjobb a gázfűtés, a tökéletes megoldást ugyanakkor a megújuló energiahordozók használata jelenti.

Azokban az esetekben, ahol egyelőre nincs lehetőség megújuló alapú fűtés használatára, ott is érdemes a szigetelésre költeni, ugyanis a rezsiköltség csökkenése mellett a kibocsátott káros anyagok mennyiségében is pozitív változást hozhat. Ez pedig hosszabb távon is hozzájárul egy egészségesebb levegőjű környezethez, a téli szélcsendes időszakokban is.
Frankfurti tőzsde
Balaton Sound safetyfirst
forint200117
koronavírus coronavirus virus
Budapest
franklin templeton_getty_editorial
Palkovics Laszlo Gunter Oettinger kinevezes
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Junior portfóliókezelő

Junior portfóliókezelő

Adótanácsadó

Adótanácsadó
Tőzsdetanfolyam
Alapoktól a kereskedési, befektetési stratégiákig.
webinárium
Hogyan lovagolhatod meg a forint árfolyammozgását? Tőlünk megkapod a választ!
Szeged sportcsarnok