Vége a plázák világának? - Így alakulhatnak át a kedvenc bevásárlóközpontjaink
Ingatlan

Vége a plázák világának? - Így alakulhatnak át a kedvenc bevásárlóközpontjaink

Portfolio
Már régóta állandó téma a retail szakmában, hogy vajon mekkora mértékben és milyen gyorsan kebelezi be az online világ a fizikai boltok, plázák világát, de azzal sokan egyetértenek, hogy a boltok, bevásárlóközpontok, sétálóutcák által nyújtott élményekre, találkozásokra, fizikai tapintásra alkalmas térre a jövőben is lesz igény. A CEE Property Forum 2018 bécsi konferenciáján a kiskereskedelemben és a plázák világában jártas szakértők mondták el a véleményüket.
A jövő vásárlói már nem csupán a hagyományos módon fognak vásárolgatni, hanem úgynevezett "omni-channel retailing" módon, vagyis az összes létező offline és online csatornát felhasználva döntenek, fizetnek, shoppingolnak. Ez maga a technológia vezérelte jövő a kiskereskedelmi szektorban.

Riccardo Marini, Founder, Marini Urbanismo, meglátása szerint a jövő városközpontjaiban kulcskérdés lesz, hogy az épület egyfajta integrált szerepet töltsön be, vagyis hogy a boltok mellett, irodák és akár lakások is legyenek egy ilyen ingatlanban.

Savino Natalicchio, ‎Director of Retail & Shopping Center Business Unit, Duff & Phelps véleménye szerint szükség lesz a váltásra a kiskereskedelemben, de az biztos, hogy továbbra is fontos szerepe lesz az életünkben a közterületeknek, sétálóutcáknak és bevásárlóközpontoknak, hiszen ezek általában harmadik helyen szerepelnek az ingatlanokra vonatkozó fontossági sorrendben. Első az otthonunk, majd a munkahelyünk, harmadikként pedig az a helyszín következik, ahová kikapcsolódni járunk, a boltokkal, éttermekkel tarkított helyszínek pedig ennek egy lehetséges formája.

Ilona Taillade, CEO and Co-Founder, BrandSpots egyetértett azzal, hogy a vegyes funkció egy jó irány lehet, illetve hozzátette, hogy a bevásárlóközpontok találkozóhelyként, kikapcsolódási helyszínként is működnek, ami vélhetően továbbra is így fog maradni, így a fizikai jelenlétük sem tűnik el az online világ miatt, hanem inkább átalakul. Dr. Martin Sabelko, Managing Director Austria, Warburg-HIH Invest Real Estate GmbH szintén azt emelte ki, hogy vegyes funkcióval ellátott épületekkel tudja elképzelni a jövő bevásárlóközpont-piacát. Egy jó megoldás lehet, ha a plázák felsőbb emeleteire lakásokat, vagy diákszállókat helyeznek, de a lényeg a vegyes használaton van. Hozzátette azt is, hogy nem mondaná, hogy a plázáknak nincs jövője az e-kereskedelem elterjedése miatt, ugyanakkor biztos, hogy lesznek változások.

Clemens Bärenthaler, Partner, Taylor Wessing a konferencián elmondta, hogy ugyan még nem most, de már elképzelhető, hogy például a bérleti díjakat is máshogyan kell számítani a kiskereskedelmi egységeknél, amiatt, hogy egyre többen online vásárolnak és csak a megérkezett árukért mennek el a bevásárlóközpont üzleteibe.

Vége a plázák világának? - Így alakulhatnak át a kedvenc bevásárlóközpontjaink

Már nálunk is elkezdődött

Távolinak biztosan nem mondható, hiszen már több olyan komplexum tervezése, fejlesztése is zajlik, ami nem nevezhető egy egyszerű bevásárlóközpontnak. Egyik ilyen a Centrál Park projekt, benne a Westend 2-vel. A Portfolio Smart City konferenciáján, az új városrész koncepciójáért felelős Ágházi Gyula MRICS, a Gránit Pólus Csoport vezérigazgatója elmondta, hogy:

5 fontos szempontra figyelünk a Central Park koncepciójánál: épített környezet, iroda, zöld felületek, kereskedelem és okosotthon. Egy párbeszédet indítva tervezzük ezt a koncepciót, ahol körülbelül két hektárnyi közparkot és 350-450 ezer négyzetméternyi ingatlan fejlesztését kezdjük el a tervek elkészültével. Az öt szempont között szerepel a kereskedelem is, és igaz, hogy az online vásárlás térnyerése átalakította ezt a területet, de a vásárlás élményét, amihez fizikai jelenlétre van szükség, teljes mértékben nem tudja elvenni.



Ágházi Gyula MRICS

CEO

Gránit Pólus Csoport

 Tovább »

A vezérigazgató a Central Park projektről bővebben a november 22-én megrendezésre kerülő Property Investment Forumon fog előadást tartani.



A fizikai jelenlét tehát fontos, ugyanakkor folyamatos újítások is szükségesek, amelyek az átalakult vásárlási igényekre tudnak reagálni. Ilyen okos megoldásokkal készülnek egy másik budapesti projektnél is, a XI. kerületben épülő Etele Plázában. A tervek szerint 180 üzlet, élelmiszer-áruház, éttermek, kávézók, mozi mellett az épületben a legfejlettebb helymeghatározó és navigációs rendszer könnyíti meg a parkolást az üres férőhelyek feltüntetésével, a plázában pedig a vásárlóknak segít megtalálni a kiválasztott üzletet vagy szolgáltatást egy mobilalkalmazáson keresztül.

Berendi András a Roland Divatház Zrt. tulajdonosa, egy korábbi interjúban arra a kérdésre, hogy mennyire figyelik a digitális koncepciót egy bevásárlóközpontban, azt válaszolta:

"Az Allee-ban ilyenek is szerepelnek, létkérdés, hogy ezeket is lássa a menedzsment." Azt is hozzátette, hogy a prémium üzletekben szokatlan lenne egy robottal beszélgetni és, hogy ma a tényszámok azt mutatják, hogy a divatban a prémiummárkák online értékesítési aránya egy számjegyű százalék, közelebb az 5-höz, mint a 10-hez. A vásárlási élményt és a tanácsadást viszont nem kapják meg a vásárlók az online rendeléseknél.


Berendi András

vezérigazgató

Roland Divatház Zrt.

Berendi András 1987-től a ROLAND Divatház Zrt. és jogelőd cégeinek tulajdonosa. A nyakkendő- és inggyártással, illetve forgalmazással foglalkozó saját gyárában 150 alkalmazott dolgozik. A cég tevékenységei közé... Tovább »

GettyImages-140837560
Kiderült, kik irányíthatják a Lánchíd melletti szállodát
Minister of Finance of Hungary, Mihaly Varga
Paks nuclear power plant
modern irodabelso emberekkel
Flags in front of the European Parliament
ujportfolio
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
2019. november 20.
Big Office Day Konferencia 2019
2019. november 20.
Big Office Consumption Based IT 2019
2019. november 21.
Property Investment Forum 2019
Kiderült, kik irányíthatják a Lánchíd melletti szállodát