Rengeteg dolgozót érinthet: mi lesz 10 év múlva a logisztikai központokban?
Ingatlan

Rengeteg dolgozót érinthet: mi lesz 10 év múlva a logisztikai központokban?

Portfolio
A logisztikai ingatlanpiac várható alakulásáról, egy három részes sorozatban vizsgálta a Prologis, hogy milyen hatásai lehetnek a szállítással, a munkaerő termelékenységével és a fogyasztói szokásokkal kapcsolatos trendeknek a logisztikai ingatlanok piacára. Az előrejelzések szerint a trendek következtében jelentősen nőni fog az ellátási láncok hatékonysága, ami költségmegtakarítást eredményez a logisztikai ingatlanok bérlői számára, akik ezen megtakarítások egy részét a magasabb bérleti díjakra fordítják majd, ez pedig kedvező változás lenne a tulajdonosok számára is. A munkaerő költséghatékonysága azonban egyszerre jelenti azt is, hogy sokkal kevesebb dolgozóra lehet szükségük.


A kutatás korábbi tanulmányában megállapították, hogy a logisztikai ingatlanok bérleti díja jelenleg a legalacsonyabb költségtényező az ellátási láncokra jellemző fontosabb költségkategóriákon belül, pontosítva az ellátási lánc összköltségének kevesebb mint 5%-át teszi ki.

Ez egyben azt is jelenti, hogy a logisztikai ingatlanok bérlői a bérleti díjakra fordított minden egyes dollár mellett további 5-7 dollárt fordítanak a munkaerővel kapcsolatos költségekre, 10 dollárt pedig szállításra.

A Cushman & Wakefield legfrissebb elemzése alapján a budapesti ipari ingatlanok piacán 2018 harmadik negyedévében 3,8% volt a negyedéves, míg 12,2% az éves növekedés a prémium ingatlanok bérleti díjaiban. Ez 4,5 eurós (1460 forintos) havi négyzetméterárakat jelent a build-to-suit, vagyis a bérlő igényeire épített raktáraknál, logisztikai épületeknél, valamint 4,15 eurót (1350 forint) a többi nem igény szerint kialakított ingatlanoknál.

Rengeteg dolgozót érinthet: mi lesz 10 év múlva a logisztikai központokban?
Kép forrása: Cushman & Wakefield
A Prologis tanulmánya többnyire pozitív jövőképet fest a logisztikai ingatlanok bérlői számára. Az elkövetkező 10 évben ezen a piacon az alternatív üzemanyagforrásokba és az önvezető járművekbe történő beruházások hosszú távon a szállítási költségek jelentős csökkenését eredményezhetik, míg az automatizálás/robotika fejlesztését célzó befektetések drasztikusan csökkentik a munkaerő költségeit. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy kevesebb munkaerőre lehet szükség a raktárakban, csarnokokban.

A számítások szerint a szállítási és munkaerőköltségek terén elért minden 1%-nyi megtakarítás a logisztikai ingatlanok után fizetendő bérleti díj 15-20%-ának felel meg. Az így keletkező haszon egy része pedig minden valószínűség szerint a bérleti díjak emelkedésében ölt majd testet. Ha a bérleti díjak növekedése és a kisebb költségű szállítás és munkaerő kiegyenlítik egymást, a változást inkább az ingatlanok tulajdonosai érezhetik, akiknél a magasabb bérleti díjak a bevételi oldalon realizálódnak.

Az e-kereskedelem mindent megváltoztat

Az e-kereskedelemre jellemző ellátási láncok bővülésével és a kereskedelmi lábnyom zsugorodásával párhuzamosan változóban vannak a kereskedelmi modellek is. A kereskedők az ellátási láncokra többé már nem költségközpontként, hanem versenyelőnyt jelentő eszközként tekintenek, kevesebbet költenek az üzletekre, és többet a logisztikai ingatlanokra. Ez a változás részben a megújult vásárlói szokásokra is visszavezethető. Ahogy korábban is megírtuk, ennek népszerű formája, hogy a vásárlók az összes létező offline és online csatornát felhasználva döntenek, fizetnek, shoppingolnak. Ez maga a technológia vezérelte jövő a kiskereskedelmi szektorban.

Nemzetközi összehasonlításban mit mondanak a számok?

A kutatás számításai szerint a logisztikai bérleti díjak körülbelül 1,5-2-szer (vagy még ennél is) magasabbak, mint az ellátási láncokhoz tartozó közeli vagy szomszédos piacokon, például Varsóban és a vele szomszédos Blonie piacán. A bérleti díjak a 120 kilométeres (1-2 órás vezetéssel megközelíthető) távolságban található piacokon szintén jelentős különbségeket mutatnak.

"A világ legfontosabb foghíjbeépített alpiacain a bérleti díjak az elmúlt öt év során közel megduplázódtak, véleményünk szerint ez a kiemelkedő növekedés a jövőben is tovább folytatódik" - állapítja meg a jelentés egyik társszerzője, Dirk Sosef, a Prologis Europe Research & Strategy alelnöke. "A bérleti díjak emelkedése várható, mivel az ügyfelek számára adott az üzleti lehetőség, valamint képesek és hajlandóak is lesznek megfizetni a foghíjbeépített és nagyvárosi helyszíneket."

A november 22-én megrendezésre kerülő Property Investment Forumon a logisztikai és retail piacot érintő változásokkal is foglalkoznak majd a szakértők. A részletes program és további információk a képre kattintva érhetők el.



Rengeteg dolgozót érinthet: mi lesz 10 év múlva a logisztikai központokban?
Property Investment Forum 2017
Orbán Viktor Prága
GettyImages-1174045407
Budapest ingatlanpiac lakások madártávlat
Névtelen tervválság forint
GettyImages-1187738330
eromu
K_EPA20190122208
GettyImages-1175389290
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
2019. november 20.
Big Office Day Konferencia 2019
2019. november 20.
Big Office Consumption Based IT 2019
2019. november 21.
Property Investment Forum 2019
GettyImages-1185938662