getty, budapest, villamos, szabadság híd,
Ingatlan

Ezért van szükség a Budapest Fejlesztési Központra

Szebeni Dávid
A kormány az elmúlt hetekben döntött arról, hogy a Miniszterelnökség alá rendelve a KKBK átalakításával létrehozza a Budapest Fejlesztési Központot, a kormányzati Budapest-politika szakmai műhelyét. A döntéssel kapcsolatos vitát kár pártpolitikai alapra helyezni, egy ilyen szervezetre ugyanis szakmailag már régóta szükség van. A fejlesztések számtalan várospolitikai összefüggésének kezelésére csak így van esély.

A cikk szerzője Szebeni Dávid, az Enrawell, stratégiai igazgatója.

Bár a világban vannak olyan metropolisztérségek, amelyek valamilyen szinten integrált, közös térségi kormányzattal rendelkeznek, Magyarországon még nem ez a helyzet. Egyetlen metropolisztérségünkön belül egyszerre van fejlesztési feladatköre a kormánynak, a fővárosi önkormányzatnak, a kerületi és települési önkormányzatoknak, valamint a megyei önkormányzatoknak. A települési, kerületi önkormányzatok természetszerűen saját lakosaik igényeit tartják szem előtt, a megyei önkormányzatok illetékessége pedig a közlekedési útvonalakkal, az ingázókkal és az ingatlanpiaccal ellentétben megáll a megyehatáron. Így az eltérő érdekek hálójában olyan részmegoldások jönnek létre a városfejlődésben, amely további problémákat generál.  Ilyen közigazgatási körülmények között, „Budapest régió önkormányzat” hiányában a tervezés és fejlesztés integrált végig vitelére csak a központi kormányzat berkein belül van lehetőség.

Szebeni Dávid
Enrawell, stratégiai igazgató
A Budapesti Corvinus Egyetemen végzett közgazdászként 2008-ban. Ettől fogva gazdaságpolitikai témák előadója, illetve kutatásvezetője a BCE berkein belül. 2009-2010-ben az Országgyűlés Hivatalának mun
Tovább
A Budapesti Corvinus Egyetemen végzett közgazdászként 2008-ban. Ettől fogva gazdaságpolitikai témák előadója, illetve kutatásvezetője a BCE berkein belül. 2009-2010-ben az Országgyűlés Hivatalának mun Tovább

Az integrált szemléletre nem csupán térségi értelemben van szükség. Az önkormányzatok egy részénél ugyanis a fejlesztésekre sokszor még mindig túlnyomórészt műszaki-mérnöki kérdésként tekintenek. A műszaki szemlélet túlsúlya ártalmas, mivel a városfejlesztési projektekben legalább ekkora szereppel bírnak a szociológiai, gazdasági szempontok is. Nem mindegy, hogy az adott projekt hogyan hat az ingatlanpiacra, a közbiztonságra, az egészségre, a társas kapcsolatokra, az ott élő különböző jövedelmi helyzetű lakosokra, a turizmusra vagy éppen az ingatlanpiacra. Az önkormányzatok közül kevésnek van meg a kapacitása, hogy mindezekkel a szempontokkal hatásvizsgálatokat készítsen, különösen olyan komplex formában, ahogyan ezt Budapest térségének gazdasági-társadalmi szövete igényelné. A kormányzat szintjén azonban erre végre megteremthető a szakmai műhely és kapacitás.

Budapest fejlődési irányaival kiemelten foglalkozunk a május 21-én megrendezésére kerülő Future City 2020 konferencián.

Olyan időszak előtt állunk, amikor a tervezés különösen fontos. A 2021-27-es EU költségvetési ciklus támogatási forrásainak észszerű felhasználásában kiemelt szerep jut majd a metropolisztérségnek. Kellő mennyiségű forrással esély kínálkozhat arra, hogy megerősödhessen a versenyképes, élhető régió szerep és ne konzerválódjon egy-egy rossz városszerkezet. A káros mértékű szuburbanizálódás (szétterülés vagy urban sprawl, amelyre elrettentő példa Houston) megelőzhető, ha ebben partnerek a tervezők, a beruházók és a szabályozó hatóságok is. Finanszírozási lemaradás pedig bőven van. Megbosszulta magát, hogy sokáig egyik színezetű kormány sem választotta le Pest megyét a Budapesttel közös NUTS2 régióról, így Pest megye sokkal kevesebb támogatási forrást kapott, mint a többi 18. Az eredmény Pest megyében leszakadás (PPS GDP/EU átlag) és nagyon erős forráshiány. Az új ciklusnak Pest megye már várhatóan külön régióként vághat neki, így itt Budapest térségének is fontos finanszírozási lehetőségek nyílnak.

Ez rámutat arra, hogy a törvényalkotó szint bevonása milyen fontossággal bír. Az önkormányzatok korlátozott szabályozói jogkörökkel bírnak akár a helyi építési előírásokat, akár az élet más területeit tekintjük. Egy, a településekkel szorosan együttműködő kormányzati műhelyben azonban a Miniszterelnökségen keresztül az élhető és fenntartható városi környezethez szükséges jogszabálymódosítások könnyebben megszülethetnek.

A hazai építőipar legfontosabb kérdéseiről beszélnek majd a szakértők a február 27-én megrendezésre kerülő Építőipar 2020 konferencián.

E feladatok, megoldandó problémák gigászi mértékének szemléltetéséhez álljon itt néhány példa.

  • A vasúti közlekedés tarthatatlan állapota nem csupán az agglomeráció problémája. A leromlott infrastruktúra, a késések, a járatkimaradások Budapesten számtalan kiesett munkaórát és a termelékenység csökkenését jelentik. Az ingázókat illetően nem elég csak a közvetlen agglomerációról beszélni. A metropolisztérséghez szervesen hozzátartozik például Székesfehérvár, Tatabánya vagy – különösen az M4 megépülésével – Cegléd. Viszonylag ritka módon, tavaly ősszel már utastüntetést tartottak a MÁV ellen a váci és a ceglédi vonal ingázói.
  • A nagy forgalmú budapesti pályaudvarok évtizedek óta az ingatlangazdálkodás tragédiái. A legforgalmasabb, legfrekventáltabb, így legértékesebb, legjobb bevételtermelési potenciálú ingatlanok elkeserítő állapotban vannak és ehhez igazodik a kevés minőségi szolgáltatás. A környező ingatlanok árai szintén megsínylik ezt. Összehasonlításképpen érdemes megnézni a bécsi vagy a salzburgi pályaudvarokat vagy a new york-i patinás Grand Central épületében működő szép piacot is.
  • Az integált közösségi közlekedési bérlethez, amely modulszerűen választható módon magában foglalja a vasúti, a helyközi autóbuszos közlekedést, a BKV járatait, a kerékpárkölcsönzést és a magánszolgáltatók elektromos autóit, robogóit és rollereit egységes bevételmegosztási és informatikai rendszerre van szükség. Ez nem megy a kormány nélkül, amely mind a MÁV, mind a Volánbusz felügyeletét ellátja.
  • Szintúgy örök vita tárgya a budapesti közösségi közlekedés finanszírozásának megosztása az utasok, a főváros és a kormányzat között. Az új modell kidolgozásával ez a kérdés is nyugvópontra juthat.
  • Az autók radikális visszaszorítása elengedhetetlen mind egészségügyi, mind környezetvédelmi szempontból. A mai magyar politikai valóságban azonban önmagában egyik szereplőnek sincs meg a kellő ereje magára vállalni a szükséges intézkedéseket. Akkor kínálkozhat erre esély, ha a kormányzat és az önkormányzatok partnerségben lépnek fel és megosztják a kezdetben ellenérdekelt szavazói csoportok meggyőzésének feladatát.
  • A budapesti lakáspolitika vagy annak hiánya hullámokat kelt az egész térségben. Településtől függően az ingatlanpiaci árak 2-5 évvel követik a budapesti trendeket a környező megyékben. Mindemellett a többségnek mára megfizethetetlen budapesti lakásárak miatt „kimenekülő” lakók más településeken jelennek meg és ez ott további infrastrukturális igényeket generál, amelyre viszont sokszor a kisebb alvótelepüléseknek nincs forrásuk.
  • Magyarország évtizedek óta képtelen megoldani, hogy kötöttpályás közlekedés létesüljön a gazdaságilag rendkívül fontos Liszt Ferenc repülőtérre. Ez hatással van a turizmusra, a MÁV bevételeire, Vecsés térségének gazdaságára és még ezer más dologra. Történelmi lehetőség, ha a közös akarat és munka végül pótolja ezt a hiányosságot.

Bízom abban, hogy már ez a néhány példa is segített amelletti érvelésemben, hogy a Budapest Fejlesztési Központot illetően nem pártpolitikára, hanem az érintettek szakmai alapú együttműködésére van szükség. Bőven jut feladat mindenkinek, hiszen egyedül senki és semmilyen szervezet nem képes megoldani a metropolisztérség problémáit. Ha nem sikerül, mindannyian veszítünk.

A szerző önkormányzati városfejlesztési cég korábbi ügyvezetője, több mint 10 éve foglalkozik települési projektekkel.

Címlapkép forrása: Getty Images

Frankfurti tőzsde
Elárulta a Transferwise, mire készülnek Magyarországon
koronavirus2
donaldtrump
railroad vasút vonat
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
Esti webinárium
A kezdőket gyakran megrémíti a volatilitás, pedig az előnyünkre tudjuk fordítani.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
metro budapest