budapest város ingatlanok
Ingatlan

Miből fognak megvalósulni a legfontosabb fővárosi fejlesztések?

Portfolio
Míg a kormány értékelése szerint sikeres volt a budapestiek szempontjából a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának (FKT) csütörtöki ülése, addig a főváros szerint a nagy ügyekben nem haladtak előre, legfeljebb a kisebb kérdésekben volt egyetértés. Az alábbiakban azokat az infrastrukturális fejlesztéseket gyűjtöttük össze, amelyek az ülésen szóba kerültek és a fővárosiak életét közvetlenül is érinteni fogják, kitérve a főváros finanszírozási kérdéseire is.
A Portfolio legtöbb tartalma ingyenesen hozzáférhető, ahogy ez a cikk is.
A médiapiaci helyzet azonban folyamatosan változik: ha támogatni szeretnéd a minőségi gazdasági újságírást, és szeretnél részese lenni a Portfolio közösségnek, akkor fizess elő a Portfolio Signature cikkeire. Tudj meg többet

Az ülésen a kormányt Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, a fővárost Kiss Ambrus, főpolgármester-helyettes képviselte.

Infrastrukturális fejlesztések

Lánchíd

A megbeszélés egyik legfontosabb kérdése kétségkívül a Lánchíd felújítása volt. Ennek kapcsán Fürjes Balázs elmondta, tisztázták annak kérdését, hogy a kormány hogyan, milyen módon adja oda az ígért 6 milliárd forintot a Lánchíd felújítására. Erre akkor kerülhet sor, ha a főváros vállalja, hogy a híd 18 hónapnál hosszabb ideig nem lesz lezárva és a pénzt akkor utalják majd, ha már csak ez az összeg hiányzik. Kiss Ambrus szerint erre legkorábban 2022-ben kerülhet sor, mivel akkorra fog úgy állni a projekt, hogy már csak ez a rész fog hiányozni hozzá.

Rakpartok

A pesti rakpartok felújításának kérdésében egyetértettek a felek abban, hogy a gépkocsiforgalmat a jövőben is kétszer egy sávon biztosítani kell, de mindezt úgy, hogy nagyobb teret kaphasson a gyalogos és kerékpáros forgalom, valamint könnyebb legyen a Duna megközelítése. A rakpart átalakítására egyébként már 3 évvel ezelőtt is voltak tervek.

Budapest infrastrukturális fejlődésével legközelebb a november 19-i Property Investment Forum 2020 konferencián foglalkoznak a szakértők. Részletekért kattints!

Fonódó villamos

Az államtitkár elmondta, hogy kormányzati finanszírozásban megépül a budai fonódó villamoshálózat Műegyetem rakparti szakasza. Erről a fejlesztésről egyébként mi is többször írtunk, ugyanis a Kopaszi-gát mellett épülő BudaPart városrész, valamint a szintén ott megvalósuló leendő Mol-campus összesen több tízezer embernek lehet a lakó vagy munkahelye, így az ilyen irányú tömegközlekedési fejlesztések elengedhetetlenek.

bfk-villamos-387906
Forrás: Budapest Fejlesztési Központ

2-es metró és gödöllői HÉV

A gödöllői HÉV felújítása és a 2-es metróvonallal való összekötésének már elkészült terveit a főváros átadja a kormánynak, a feladat megvalósítását tehát a kormány végzi majd. A budapesti HÉV vonalak fejlesztéséről egyébként a Portfolio szeptemberi konferenciáján is beszélt már az államtitkár, de maga az ötlet már itt is évekkel korábban felmerült.

Liget

A másik fontos kérdésben, a Liget három épületének megvalósításában továbbra sem ért egyet a kormány és a főváros, utóbbi nem ért egyet az Új Nemzeti Galéria, a Magyar Innováció Háza és Városligeti Színház felépítésével.

Rozsdaövezetek

Az új építésű lakásokra vonatkozó általános 5 százalékos áfa visszavezetésének bejelentése óta nem volt szó a rozsdaövezetek kijelöléséről, azonban ahogy korábban írtuk, feltételezhető, hogy erre vonatkozóan is jönnek majd további bejelentések. Egyelőre annyi történt, hogy a kerületi önkormányzatok javaslattételi joga mellett a fővárosi önkormányzatnak is lesz javaslattételi joga a területikijelölések során.

Nagykörúti kerékpársáv

Ebben a kérdésben is megosztott a két fél, a kormány továbbra sem támogatja azt, hogy az autóforgalom rovására kerékpársávot alakítsanak ki, ahogy azt sem, hogy egyes szakaszokon a járdán haladjon a kerékpársáv.

Finanszírozási kérdések

Az infrastrukturális fejlesztéseken túl a főváros finanszírozásában is megosztottak a felek. Kiss Ambrus elmondta, hogy a tanács arról döntött, nem vonják vissza azt a "Budapest-adót", amely 2020-ban, 2021-ben és 2022-ben a fővárostól nagyságrendileg 40 milliárd forintot von el, nem támogatják az újrakezdési adó bevezetését, valamint a főváros nem vehet fel az Európai Fejlesztési Banktól 70 milliárd forint visszatérítendő fejlesztési támogatást, ahogy a kormány azt az egyszeri 55 milliárd forintos támogatást is elutasította, amelyből a főváros a Biodóm és a gellért-hegyi sikló megvalósítását, valamint a rakpartok felújítását finanszírozná. A főpolgármester-helyettes közölte, hogy a gazdasági válság, a koronavírus-járvány és a kormányzati megszorítások eredményeként 2021-ben és 2022-ben 150 milliárdos lyuk keletkezik a főváros működésében, így a főváros jelenleg fenntarthatatlan pályán halad.

Fürjes Balázs hangsúlyozta, hogy a kormány semmiképp nem támogatja az adóemelést, a megszorításokat és a főváros eladósodását. Helyette a főváros tehermentesítését, közösen megegyezett fővárosi fejlesztések átvállalását és kormányzati finanszírozását javasoltak, ez bővíthetné a főváros költségvetési mozgásterét.

Címlapkép forrása: Getty Images

koronavirus jarvany halaos aldozat
unhappy_2
amerikai elnökválasztás trump biden usa
valasztas
törökország erdogan
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
2020. november 10.
Miből lesz lakásunk, nyugdíjunk, luxusautónk?
2020. november 10.
Öngondoskodás 2020
2020. november 10.
Portfolio Private Health Forum 2020
2020. november 11.
Energy Investment Forum 2020
tescoextra