fmoffice
Ingatlan

Önjáró fertőtlenítőrobotok: mit hozott a járvány az épületüzemeltetésben?

Portfolio
Vajon csökkent vagy emelkedett az üzemeltetés költsége a COVID évében? Mit mutatnak az adatok? Hogy mit várhatunk az egészség és a higiéniai megoldásoktól az ingatlanpiacon, mit jelent ez a gyakorlatban, arról az FM & Hybrid Office negyedik szekciójában beszélgettek a szakértők.

A LEO Benchmarking munkacsoport a LEO FM adatgyűjtéssel, adatfeldolgozással foglakozó munkacsoportja, melynek legfontosabb terméke a Benchmarking kutatás, illetve egy új kutatás a Hangulatindex, ami a covid szakmára gyakorolt hatást vizsgálja. A Hangulatindex a megkérdezett cégek esetében a bevételek (30%-ban), az EBITDA (50%-ban) és a létszám (20%-ban) változásának a figyelembevételéből áll össze, illetve a kintlévőséget is méri.

Az eredményeket nézve a tavalyi nagy ijedtség érezhető volt a számokon, de már a tavalyi Q3-ban pozitívba váltott a várakozás. Az LVKVI ennek kiegészítése, ami azt vizsgálta, hogy mi volt az előző hónapban. Összességében az látható, hogy a covid miatti előrehozott karbantartások hatására volt egyfajta belső kiegyenlítődés, de lényegi változás a járvány alatt sem történt, így az elmondható, hogy ez az egyik legbiztosabb iparág. A benchmarking kutatásnál most már több mint 1000 ingatlanból áll a minta, a kérdéssor pedig egy nemzetközi szabványok alapján, 2013-ban kialakított lista, ami egy-egy aktuális kérdéssel mindig kiegészül - mondta el Kuczogi László, a K-Ép Studió Ügyvezető Igazgatója, a LEO Tiszteletbeli Tagja.

STA_2468
Fotó: Stiller Ákos

A válaszokból kiderült, hogy a többségnek a járvány nem jelentett érdemi extra költséget, a higiéniai anyagok költsége azonban megemelkedett. A napi takarítás díja 2018 és 2020 között 20 százalékkal emelkedett, ami főleg a bérnyomás eredménye miatt történt. A vagyonvédelmi árak is hasonló, mintegy 20 százalékos növekedést mutattak 2018 óta, az üzemeltetési költségek 2 év alatt a kiskereskedelemben 20 százalék felettiek voltak, a bevásárlóközpontoknál viszont csak minimális volt a növekedés, főként a bezárások miatt. A covid évét sokan felújításra használták fel - tette hozzá a szakértő.

Előtérben az egészség és higénia – Mit várjunk az ingatlanoktól?

Hogyan reagáltak a cégek a pandémia okozta változásokra? Hogyan tudnak a bérlői elvárások és a fejlesztői, üzemeltetői célok találkozni? Milyen hatással van a munkaerőhiány a robotok megjelenésére? Többek között ezekről a témákról kérdezte a szakértőket Rézsó István, Head of Business Development, Cushman & Wakefield a konferencia negyedik szekciójában.

A járvány megjelenése után a reakcióidő volt a legfontosabb, hogy a munkavállalók mielőbb biztonságban legyenek. Ezt követően az üres székházban már volt idő kitalálni a megoldásokat, például egy titándioxidos bevonást csináltunk az első hullám után, de a légkeverő rendszereinket is leállítottuk. A különböző, például az UV-s fertőtlenítéseket érdemes hosszabb távon is fenntartani mivel ezek nemcsak a covid, de akár az influenza ellen is védenek.

A működési költségekre kettős a nyomás hat: megnövekedett üzemeltetési költségek az egyik oldalon és a bezárások miatti kieső költségek a másikon.

Bérlői- bérbeadói összefogással közösen a kisvállalkozásokat lehetne segíteni, ezeket a folyamatokat hiányoltam ebben a válságban - monda el Azurák Zsolt, Beszerzési, Logisztikai és Ingatlan menedzsment igazgató, Magyar Telekom.

Korábban is volt már nálunk home office, de most jött el a mélyvíz, a következő 2-3 év trendje mindenképpen a hibrid iroda lesz, vagyis az, hogy az igénybe vehető területek csökkenni fognak. A túl nagy irodaterület nem hatékony, így inkább a prevencióra kell fókuszálni, de az irodára és az emberekkel való találkozásra továbbra is lesz igény. Nálunk inkább az merült fel, hogy a külső helyszínekről a maradék munkavállalókat is behozzuk a központunkba és a régi épületeinket értékesítsük, de akár a lízing megoldások is szóba jöhetnek, ez majd a jövő kérdése lesz – tette hozzá.

STA_2582
Fotó: Stiller Ákos

Sok olyan terület van, ami nem váltható ki a robotikával, de a bérköltségek emelkedése továbbra is probléma, így komplex megoldások kialakítása szükséges, hosszabb távon nem egy-egy tekercs wc papír áráról, hanem komplex csomagok díjáról fogunk beszélgetni. Sok kereskedő árazása rontotta a helyzetünket, helyre kellett állítani az ügyfelek bizalmát a szakma iránt, ugyanakkor új párbeszéd nyílt az építészirodákkal, tervezőkkel, a leendő épületek higiéniájáról, ez ugyanis a jövőben a dolgozói megtartás eszköze lesz – hangsúlyozta Orbán László, ügyvezető igazgató, CWS-boco Hungary Kft.

A kérdés az volt, hogyan tudunk alkalmazkodni a változásokhoz. A megrendelőinkkel folyamatosan együtt kellett működnünk, a covid miatti költségnövekedés mellett a normál üzemeltetés költségéről kellett beszélni. Az őrzésvédelemmel kapcsolatos költségek például elkezdtek emelkedni, mivel mindenki online rendelt, ezért kevés volt egy recepciós, nagyobb személyzet kellett, aki intézte a munkavállalók dolgait. A technológiai rásegítés hozzánk is be fog épülni, ez egy közös tanulási folyamat volt, amit tovább kell majd vinni, a légkezelők folyamatos fertőtlenítése és a felületkezelés például egy jó megelőzés – mondta el Schmidt József, elnök, Létesítménygazdálkodási és épületüzemeltetési szolgáltatók országos szövetsége (LEO).

Az irodaházak érintésmentes elérhetősége, illetve a csíramentes környezet kialakítási lehetőségeit vizsgáltuk, a kérdés, hogy ezeket hogyan lehet elhelyezni egy meglévő gépházban. Az érintésmentességnek már az épület tervezésénél meg kell jelennie például a szenzoros forgóajtók, liftek érintésmentes hívása, illetve a vizes helyiségek érintésmentessége által. Ezek a megoldások nemcsak covid ellen, hanem más fertőzések ellen is jók, így fajlagosan kisebb eséllyel fognak a kollégák megbetegedni. A járvány alatt a bérleti díjak átütemezésével sokan éltek, voltak példák irodaterületek csökkentésére is, de növelésre is, nehéz most becsülni, hogy mit fog ez okozni a piac egészét tekintve, a sűrű ültetés most valamelyest felszabadulhat, amihez viszont szintén területek kellenek, minél jobban tagolhatónak kell lennie e a tereknek. Home office-ból nem lehet karriert építeni – emelte ki Szilvási Pál, alelnök, Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület (IFK).

Mi már a pandémia előtt elindítottunk egy UV-fertőtlenítő projektet, létrehoztunk egy felületeket fertőtlenítő UV eszközt, valamint levegőfertőtlenítő berendezést vezettünk be. Noha folyamatosan próbálunk fejlődni, a pandémia azért átalakította a tevékenységünket. Nálunk a robotfejlesztés már a pandémia előtt elkezdődött, csak az épület nem mindig alkalmas ennek kialakítására, ezért is fontos, hogy az üzemeltetők beleszóljanak az épület kialakításába.

Az önjáró fertőtlenítőrobotok megjelentek, de nem a munkaerőhiány miatt, hanem a megnövekedett higiéniai elvárások miatt,

ezek kiválthatják az ózongenerátorokat. A cél az lenne, hogy a kórokozókból egyfajta előrejelzést lehessen adni a járvány terjedésére vonatkozóan, erre vannak már eszközök – mondta el Dr. Ősz Ágnes, tudományos munkatárs, B+N Referencia Zrt.

Címlapkép forrása: Stiller Ákos / Portfolio

trader
családi házak
forint191231
árfolyam kijelző monitor bank
európai bizottság brüsszel eu európai unió
orbán viktor semjén zsolt parlament
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2021-09-07
Sustainable World 2021
2021-09-08
Business and Finance Summit 2021 - CFO of the year
2021-09-21
Hiventures - Portfolio Vállalati Tőkefinanszírozás 2021
2021-09-30
Energy Investment Forum 2021
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Trade Surveillance Analyst

Trade Surveillance Analyst

Treasury Associate

Treasury Associate

Client Asset Analyst

Client Asset Analyst
Online előadás
Hasznos tippek, trükkök, használati gyorstalpaló
Online előadás
Hol fordul az árfolyam, vételi, eladási zónák, piaci aktualitások.
getty, lakás, társasház, folyópart, új lakás,