VAL_04587
Ingatlan

Egy jó márka ma már kevés: kell mögé a sztori, sőt, a filozófia, hogy azt aztán el is lehessen adni

Portfolio
A Property Investment Forum 2021 konferencia Marketing & Branding workshopjának keretében Ipacs Géza, grafikus, az Apacs Stúdió ügyvezetője és Unger Zsolt, az Unger & Partners ügyvezetője számoltak be a branding egyre fontosabb szerepéről.

A két szakember számos nagy márka felépítésében segített, az elmúlt évek tapasztalatait osztották meg a hallgatókkal, mivel a tapasztalatok azt mutatják, egyre fontosabb a márkaépítés és a branding szerepe a világunkban. Egy jó márka ma már kevés: kell mögé a sztori, sőt, a filozófia, hogy azt aztán el is lehessen adni.

Hogy Magyarországon ezt hányan ismerték már eddig fel, hány cég hajlandó költeni erre, az nagy kérdés, ám mint ahogy arra Ipacs Géza felhívta a figyelmet, ha úgy tesszük fel a kérdést, hogy mekkora lemaradásban vagyunk – az már önmagában értékítélet. Mintha ez verseny lenne. Érdemes ehelyett más szempontok szerint megközelíteni a kérdést: „Igen, már csak az elszigeteltség miatt is vannak bizonyos fáziskésések.” az Apacs Stúdió ügyvezetője szerint

érdemi változást egyrészt az oktatás, a közoktatás minőségének javításával lehet elérni, másrészt pedig a minket körülvevő tárgyak, termékek által sugallt minőség, igényesség révén.

És ez ma már adott: elég csak bemennünk egy átlagos élelmiszerüzletben, ott olyan minőségű csomagolással találkozhatunk, mely 20-30 éve még teljesen elképzelhetetlen volt itthon. Az éppen végbemenő szemléletváltás után, már nem lesz releváns egy ilyen kérdés.

Unger Zsolt szerint meg kell határozni azt is, hogy kihez képest állunk viszonylag jó helyen és kikhez képes vagyunk lemaradásban – hiszen ez viszonylagos. Minden országban más működik. Ma már az igazán haladó szellemiségű cégek egyre inkább afelé mennek, hogy egyszerű megoldások helyett komplex koncepciókat fejlesszenek, és egyre fontosabbá válik a piackutatás, hogy mi az, ami valóban működik itthon. A magyar piac nagyon más, mint mondjuk egy lengyel.

VAL_04580

Márkaélmény, arculatalkotás, vizuális kommunikáció, termékdizájn

A szakemberek egyetértettek abban is, hogy nagyon fontossá vált 2021-re a branding, és sokkal többet kellene költeni rá, mint amennyit általában rászánnak a magyar cégek: kis túlzással még az is igaz, hogy meg kellene dobni egy nullával az alap elképzeléseket. Nagy kérdés, hogy miképp lehet meggyőzni a vezetőséget arról, hogy rászánja a pénz a prémium dizájnra annak érdekében, hogy értékálló sztorik születhessenek.

Unger Zsolt szerint a legmeggyőzőbb érv a pénz lehet: aki sokat akar keresni egy terméken, annak sokat kell ráköltenie. És a végeredmény lehet, hogy egy címke lesz egy palackon, de annak olyan íve és mélysége van, ami működni fog. A márka termelőeszköz, egy beruházási költség, pont olyan mintha kocsit, vagy új számítógépet venne a cég – amire aztán adott esetben költeni kell.

Ipacs Géza felhívta arra is felhívta a figyelmet, hogy a márka nem a tervezőasztalon születik, de rengeteg jól képzett szakember közös munkája, ötletelése nyomán ölt formát. Ők az alapokat lerakják, elindítják, de költeni kell rá utána is. Ha nem történik meg az elmélyítés, akkor ritkán lesz átütő siker. A márkaépítés nem áll meg ott, hogy elkészül egy „logo”, sőt, onnantól kezdődik az igazi munka.

Arra a kérdésre, hogy felismerték-e már ezeket a folyamatokat a magyar cégek, kézzelfoghatóan több-e a megrendelésük a stúdióknak, mindkét szakember egyértelmű igennek felet, sőt, a pandémia időszaka alatt nemhogy kevesebb, de lényegesen több munkájuk volt. Mindenki által elfogadott tény lett, hogy

ha tudsz márkázni, tudsz pénz keresni, ha nem tudsz márkázni, csak kínkeservesen tudsz pénzt keresni – vagy még úgy sem.

Ettől függetlenül ma azért nem úgy néz ki egy kiskereskedelmi üzlet kínálata, mint mondjuk Ausztriában, mert a magyar emberek még nincsenek ott fejben, hanem ez a fejlődés a nagyrészt hazai cégeken vérzik el. Akkor lesz változás, ha a fejekben rend lesz. Az erős márka vonzza a beszállítókat, a kollégákat, a befektetőket. Sokan azt gondolják, akiknek erős cégük van, hogy akkor erős a márkájuk is, holott ez nem így van.

Címlapkép forrása: Portfolio

brexit
shutterstock új lakás
infláció

Kasza Elliott-tal IBM - elemzés

Október 21-én óriási esett az árfolyama, 20-án 141,9 volt a záró, 21-én 128,33-on zárt, ez majdnem 10%-os esést...

Ricardo Kornai-interjú

Nem emlékszem, hogyan jutottam Michael Parkin 1990-ben megjelent Economics tankönyvéhez, de nyilván úgy vettem. A 12...

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2021.10.19
Budapest Economic Forum 2021
2021.11.18
Portfolio Property Awards 2021
2021.12.09
Agrárszektor Konferencia 2021
2021.11.18
Global trends in Banking 2021
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Vezető felügyelő

Vezető felügyelő
Online előadás
Első lépések a tőzsdei befektetés terén.
Könyv
Alapmű mindenkinek, akit érdekel a tőzsde világa.
shutterstock új lakás