záhony, vasút, átrakó
Ingatlan

Érdekes helyzetet teremtett a háború egy északkelet-magyarországi településen

Portfolio
Új helyzetet teremtett a Záhony térségében végbemenő két nagy logisztikai fejlesztés szempontjából az Ukrajnában zajló háború – mondta el a Világgazdaságnak Mosóczi László, közlekedéspolitikáért felelős államtitkár. A tervek szerint itt valósul meg a Kínából és a Távol-Keletről érkező konténerek átrakására specializálódott terminál, azonban az Oroszország és Ukrajna közti vasúti szakasz megsemmisülése ellehetetlenítette a szállítást. Ezzel párhuzamosan az Ukrajnában exportra termelt gabona az ország fekete-tengeri kikötőiből nem tud útnak indulni, így jelenleg Záhonyon keresztül talál utat magának, ahonnan azt egyelőre a konstancai kikötőbe továbbítják.

Ahogy korábban a Portfolio is írt róla, az Európa és Kína közti kereskedelemi kapcsolat legnagyobb része jelenleg tengeri úton zajlik, azonban az Egy Övezet Egy Út logisztikai korridorjainak fejlesztése révén a következő évtizedekben a Kína és Európa közötti vasútforgalmi áruszállítás erősödhet, aminek részeként jelentős logisztikai fejlesztések zajlanak Záhonyban, de ez most a háború miatt komoly akadályokba ütközött.

A tervek szerint a záhonyi CELIZ projekt keretében egy modern vasúti konténer-átrakóállomás, vagonbuktató és egy konténerterminál kialakítása, vámszabad területek és olyan e-kereskedelemi európai raktárbázisok valósulnának meg, ahol nemcsak a tárolás, de a célállomásonként külön konténerben történő árurendezés és berakodás - komissiózás - és ezen konténerek vasúti továbbítása is megtörténhet. Ebben a pillanatban azonban ide csak Ukrajnából érkezhet áru, miután a vasút Oroszország felé vezető szakasza megsemmisült.

A célegyenesben fékezett tehát be a záhonyi térség logisztikai fejlesztését célzó CELIZ projekt.

Június 8-9-én jön a Portfolio Property X élménykonferencia, ahol a szakma mellett kiemelt szerepet kap a találkozás, a networking, az élmény és a hangulat. A további részletekért kattints!

Ukrajnából viszont a korábbiaktól eltérően gabonát is szállítanak Záhonyba, ami a fekete-tengeri kikötőkből jelenleg nem tud útnak indulni. Csomós Norbert, a záhonyi térség komplex fejlesztésén dolgozó CELIZ projekt vezetője a Világgazdaságnak elmondta, nemhogy Magyarország, de más európai országok sem rendelkeznek a búza átrakásához, tárolásához és továbbításához szükséges eszközökkel, még bérbe adhatókkal sem. Ennek kiépítése azonban kockázatos, mivel kedvező esetben akár fél éven belül is újraindulhat a fekete-tengeri kikötőkön keresztüli kivitel, ami feleslegessé tenné a frissen gyártott eszközöket és új létesítményeket.

Az viszont bizonyossá is vált, hogy Záhonyban elengedhetetlen a meglévő olaj-,  gázolaj-, valamint egy pakuraátfejtő  fejlesztése, modernizálása is, miután az Európai Unióból máris gázolajat küldenének Ukrajnába, várhatóan április utolsó hetében indul egy szerelvény Németországból. Ha már léteznének ezek a felújított átfejtők, Záhonyban most nem lennének ekkora kapacitásgondok.

Záhony szerepe összességében is nőni fog, hiszen Ukrajna az orosz kereskedelmi kapcsolatait egyre inkább európaira kívánja cserélni.

- mondta el a lapnak Csomós Norbert.

HelloParks Fót
45000 m24.95–4.95
HelloParks Maglód
16400 m24.95–4.95
HelloParks Páty
58000 m24.95–4.95
Prologis Park Budapest-Budaörs
KIADVA m24.7–4.7
Prologis Park Budapest-M1
KIADVA m24.7–4.7

Mosóczi László, közlekedéspolitikáért felelős államtitkár úgy nyilatkozott, hogy bár a kormány egy másik nagy kelet-magyarországi projektről, a záhonyi térség komplex fejlesztéséről is döntött, melynek során a fókusz a hagyományos áru kezelésén lesz, a háború miatt azonban itt a megvalósítással egyelőre várni kell.

Az államtitkár szerint az új helyzethez tartósan is alkalmazkodni kell, a gabona akár pótolhatja a kieső konténerforgalmat, míg a távol-keleti konténerek fogadását célzó munka a háború után folytatódhat.

Véleménye szerint a piac átrendeződése miatt bizonyos pontokat újra kell gondolni, például az említett gabona kezelésére tárolókat kell építeni, és szükség lesz megfelelő számú gabonaszállító kocsira is, hiszen a meglévő flotta nem elégséges az ukrán export kezelésére.

Címlapkép forrása: MTI / Máthé Zoltán

szekeres viktor, a gloster elnöke
autó
Parlament alakuló ülés
ballisztikus-raketa-tengeralattjaro
Növekvő osztalékkal lepte meg részvényeseit a McDonald’s

Holdblog Nem kell a techpapír

Ilyen is régen volt. 2006-ban. A Merrill híres alapkezelői felmérése szerint most jött el az az időszak, hogy újra...

Tematikus PR cikk
2022. május 31.
Financial IT 2022
2022. június 8.
Portfolio Property X 2022
2022. június 1.
Portfolio Digital Transformation 2022
2022. szeptember 6.
Sustainable World 2022
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Private Banking támogatási és advisory vezető

Private Banking támogatási és advisory vezető
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Díjmentes online előadás
Érdemes most beszállni?
mobilház pénzcentrum