A CBRE közzétette legújabb jelentését, amelyben összefoglalta azokat a generációkon átívelő attitűdöket, amelyek meghatározzák majd a következő időszakban az épített környezet alakulását. Több mint 20 000 embert kérdeztek meg világszerte – a baby boomerektől egészen a Z generációig –, hogy felmérjék, hogyan élnek, dolgoznak, illetve vásárolnak majd a jövőben, és ez miként hat az általuk használt ingatlanokra.
Az eredmények szerint a wellbeing, a lokáció, az ESG és a hibrid munka lehetősége az a négy átfogó téma, amely jelentősen befolyásolja majd az ingatlanokkal kapcsolatos döntéseket.
Minimális eltérésekkel azért lehet találkozni az Egyesült Államokban, az ázsiai és csendes-óceáni térségben, illetve Európában.
Élettér
Európa-szerte a válaszadók 32 százaléka tervez költözést a következő két évben, 42 százalékuk választanak a városközponthoz közelebbi lokációt jövőbeni lakhelyéül. Vagyis a még költözés előtt állók számára vonzó, ha közel van a városközpont, különösen igaz ez a fiatalabb generációk esetében. Vélhetően a fennmaradó, költözni nem vágyó 68% egy része a járvány utáni "kiköltözési hullámot" megtapasztalta, így esetükben a városközponthoz eső lokáció már nem releváns. Illetve a költözni vágyó, de nem a városközpontot választó 58% még tovább erősítheti a külvárosi, agglomerációs lokációk iránti keresletet.
A kutatás azt is megállapította, hogy a költözni szándékozók közel fele bérléssel tervez, ami további lehetőségeket kínál a Build-to-Rent fejlesztők és befektetők számára.
Munkakörnyezet
A világjárvány lecsengése után érezhető munkahelyi tendenciává vált az irodába való visszatérés. Európa-szerte a megkérdezettek 38 százaléka mondta azt, hogy újra teljes munkaidőben dolgozik az irodában. Az ideális jövőbeli munkarend kapcsán a megkérdezettek 90 százaléka nyilatkozta azt, hogy munkaidejének legalább egy részét a munkahelyén szeretné tölteni.
Ez egyrészt az irodák létjogosultságát erősíti meg, illetve arra utal, hogy a legtöbben hibrid munkavégzésben gondolkodnak, vagyis az otthoni és az irodai környezet egyaránt részese lett az általános munkavégzésnek.
A munkahelyen töltött idő hosszát ugyanakkor nagyban befolyásolja a bejárással eltöltött idő – amit az európai válaszadók 67 százaléka megemlített. Az iroda jó elhelyezkedését a megkérdezettek 54 százaléka találta fontosnak.
Vásárlási szokások
Az elmúlt két évben az e-kereskedelem vezető szerepet játszott a fogyasztók vásárlási szokásaiban, azonban a felmérésben megkérdezettek tíz kategóriából hétben a hagyományos kiskereskedelmet jelölték meg preferált vásárlási módként. Az európai válaszadók 61 százaléka számára az üzletlátogatás elsődleges célja a termék megtekintése vagy kipróbálása.
A kiskereskedők számára a fizikai üzletnek is lehet értéke: a megkérdezett fogyasztók 50 százaléka, vagyis a fele nyilatkozott úgy, hogy szeretné a terméket az üzletben megnézni, mielőtt online megvásárolná. A visszaküldések esetében a fogyasztók kisebb része, mintegy 43 százaléka mondta, hogy az online megrendelést inkább az üzletben adja le, mintsem postai úton visszaküldené.
Címlapkép: Getty Images