A logisztikai parkok szabályozási koncepcióját ismertették a Gazdaságfejlesztési Minisztérium mai háttérbeszélgetésén:
- Az ipari parkok mellett a logisztikai parkok definíciójának kialakítása is szükségessé vált, ezzel mutatva, hogy egyre jelentősebb szerepet tölt be a GDP-termelésben a logisztika.
- A közúti áruszállítás közel 30%-át adja a hazai szállítmányozás és raktározás szektor hozzáadott értékének. A GFM egyeztetett a szektor képviselőivel a lehetőségekről, a közúti fuvarozók helyzetéről, illetve hogyan lehetne versenyképesebb a logisztikai szektor. A napidíj után március végén jött a logisztikai parkok definíciója, de számítani lehet további lépésekre is – hangzott el.
- Van még tér a növekedésre, hiszen a régiós országokhoz képest alacsonyabb a szállítás és raktározás súlya a GDP-n belül. Elsősorban az áruszállításon belül vannak még hiányosságok, amelyeket orvosolni kell – mondták el.
Nagy Ádám, iparügyekért felelős helyettes államtitkár a fentiekhez hozzátette, hogy
- A Magyar Közlönyben április végén jelent meg az ipari parkokra vonatkozó eddigi szabályozásban új elemként a logisztikai parkok definíciója. Ennek kapcsán kikötés, hogy az adott lokációban legalább 60%-ban logisztikai tevékenységnek kell folynia, továbbá a logisztikai tevékenységet az éves nettó árbevételhez kötik.
- A logisztikai parkok között megkülönböztetünk intermodális, regionális és helyi logisztikai parkokat. Utóbbi számít alap kategóriának, jellemzője, hogy elérje a 3 ezer négyzetméternyi fedett raktárterületet és a 3 hektárnyi területet.
- A fogalomalkotáson túl kiemeli, hogy a minisztérium működtet egy ipari és logisztikai park tanácsot, ennek öt minisztérium tagjai a delegáltjai, illetve szakmai szövetségek. Ha valaki logisztikai park minősítést szeretne szerezni, kérelmet nyújt be a tanácshoz, akik elbírálják a kérelmet.
- Jelenleg is működnek logisztikai szolgáltató néven gazdasági helyszínek, azt szeretnék, ha 2024. december végéig ezek a központot szerezzenek logisztikai park címet, ezért a jogszabály előírja, hogy adott tevékenységet 2025-től csak akkor folytathatják, ha megszerzik ezt a címet. Ennek előnye az lehet, hogy a dedikáltan logisztikai parkokra kiírt pályázatokra is tudnak majd ezek a helyszínek pályázni.
- A gazdasági hatások között kiemelte, hogy a Covid alatt a logisztika szerepe még kiemelkedőbbé vált, a logisztikai parkok elősegítik a közlekedési alágazatok közötti optimális munkamegosztást. Egységes szállítási láncok kialakítására nyílik lehetőség, illetve a szállítási feladatok kisebb teljesítménnyel és ezáltal kisebb költséggel oldhatók meg.
- Jelenleg 200 körüli szolgáltatóközpont van, 220 ipari park – válaszolta a kérdésre. Az ipari parkok közül 130-150 az, amely ténylegesen ipari parkként működik. A cél, hogy a logisztikai parkoknál kétszámjegyű növekedést érjenek el. Logisztikai versenyképesség csomaggal is készülnek – hangzott el a háttérbeszélgetésen.
Címlapkép: Getty Images